گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل بیمه ایران از اعلام نرخ دیه ۹۱ تا پایان امسال افزایش ۱۰ برابری سرمایه شرکت و تعیین سقف ضریب خسارت برای شرکت‌های بیمه در رشته‌های مختلف خبر داد. به گزارش ایسنا، جواد سهامیان‌مقدم در یک نشست خبری اظهار کرد: صنعت بیمه برای جلوگیری از تکرار مشکل تعیین نرخ دیه سال آینده در حال دریافت پیشنهادهای مختلف برای ارائه به قوه قضائیه است و با تشکیل کارگروهی از وزارت دادگستری، اقتصاد، جهاد کشاورزی، صنعت بیمه و حوزه‌های مرتبط با نرخ دیه؛ تصمیمات نهایی برای تعیین نرخ دیه به طور حتم تا پایان سال جاری اتخاذ می‌شود.

توجه به ایمنی به جای پرداخت خسارت

مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه هر پوششی با هر میزان درجه خطر تحت پوشش قرار نمی‌گیرد، گفت: اگر شرکت‌های بیمه بدون در نظر گرفتن ریسک‌های پرخطر، آنها را تحت پوشش قرار بدهند، در آینده با ضرر مواجه خواهند شد. بنابراین حتما باید شرکت‌های بیمه باید برای تحت پوشش قرار دادن ریسک‌های مختلف آنها را ابتدا ارزیابی کرده و سپس تحت پوشش قرار بدهند. وی تاکید کرد: ارائه مشاوره و آموزش به مشاغل مختلف جامعه و محدود نکردن ارائه اطلاعات به بیمه‌گذاران می‌تواند باعث افزایش سطح ایمنی، کاهش خسارات و پیشرفت‌های قابل توجه در صنعت بیمه شود. به گفته وی، بیمه ایران برای تحت پوشش قرار دادن ریسک‌های مختلف ابتدا آنها را بررسی و سپس اقدام به ارائه خدمات می‌کند و در برخی موارد فروش بیمه‌نامه مشروط به رعایت نکات ایمنی می‌شود تا بیمه‌گذار اقدامات احتیاطی را برای ایمن‌سازی محیط کار انجام دهد.

نبود کمیته تشخیص ریسک در شرکت‌ها

سهامیان ‌مقدم با ابراز نگرانی از نبود واحدهای نظارتی برای فعالیت‌ شرکت‌های بیمه در فروش بیمه‌نامه گفت: در شرایط بازار رقابتی متاسفانه برخی شرکت‌های در رقابت، بدون در نظر گرفتن ریسک‌ها اقدام به ارائه خدمات می‌کنند که این امر باعث نامتعادل شدن بازار بیمه کشور شده است. وی تاکید کرد: وجود یک کمیته نظارتی می‌تواند در تشخیص ریسک‌ها بسیار مفید باشد چون با بررسی‌های لازم، ریسک‌های پرخطر تحت پوشش قرار نمی‌گیرد و ملزم به رعایت اقدامات احتیاطی خواهند شد. مدیرعامل بیمه ایران گفت: در این شرکت کمیته‌ای ویژه برای تشخیص ریسک‌های تحت پوشش وجود دارد و اگر شرکت‌های بیمه ریسک‌های تحت پوشش خود را ارزیابی نکنند نه تنها در آینده با ضرر مواجه می‌شوند، بلکه ورشکسته خواهند شد. وی نبود سیستم جامع اطلاعاتی در سطح شرکت‌های بیمه و نهادهای مربوطه را یکی از مشکلات اصلی صنعت بیمه دانست و گفت: برای رقابتی سالم میان شرکت‌های بیمه و ارائه خدمت به بیمه‌گذاران فقط نباید به نظارت مالی اکتفا کرد؛ چرا که نمی‌توان تمام اهداف صنعت بیمه را در خود بگنجاند. وی تاکید کرد: لازمه تحقق نظارت مالی بر تمام فعالیت‌های شرکت‌های بیمه ورود سیستم جامع اطلاعاتی است که این امر تاکنون در این صنعت محقق نشده است. البته بحث سیستم نظارت مالی و اجرای آن در صنعت بیمه در دستور کار شورای عالی بیمه قرار داشته و بخش طراحی خود را گذرانده و در مراحل نهایی قرار دارد، اما این نظارت در کنار وجود سیستم جامع اطلاعاتی معنا پیدا می‌کند.

کارگروهی برای تعیین سقف ضریب خسارت

سهامیان‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه با آزادسازی تعرفه‌ها برخی از شرکت‌های بیمه سعی در ایجاد رقابت غیرمعقول در این صنعت کردند، گفت: پیش‌بینی شده که کارگروهی، ضریب خسارات را مشخص کند تا شرکت‌های بیمه این سقف را رعایت کنند و شاید با وجود این کارگروه مکانیسمی برای مقابله با رقابت‌های غیرسالم در صنعت بیمه به وجود آید.

پیگیری تاسیس بانک بیمه ایران به طرق مختلف

سهامیان‌مقدم، تاکید بر اینکه این شرکت بیمه درخواست تاسیس بانک بیمه ایران را همچنان از سوی مراجع مربوطه و به طرق مختلف پیگیری می‌کند، گفت: لازمه ارائه خدمات مناسب، نظارت موثر و حسابرسی زیرمجموعه‌های هر شرکت بیمه، همکاری با بانک است که بیمه ایران برای تسریع در فعالیت‌های خود بانک ایران را تاسیس خواهد کرد. به گفته وی، تاسیس این بانک در آینده‌ای نزدیک در چارچوب اصول کلی سیاست‌های اصل ۴۴ و برنامه پنجم توسعه خواهد بود.

بیمه تکمیلی کارکنان بازنشسته آموزش و پرورش

وی به توافق اخیر بیمه ایران با وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بیمه ایران، بیمه تکمیلی کارکنان بازنشسته آموزش و پرورش را از اول دی‌ماه به بیمه‌گذاران ارائه خواهد کرد.

آمارهای بیمه ایران

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال حق بیمه در این شرکت تولید شده، گفت: افزایش حق بیمه این شرکت بیمه در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ از لحاظ مبلغ هفت هزار میلیارد ریال است که رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: در سال ۸۹ بیش از ۱۷ میلیون فقره بیمه‌نامه از سوی بیمه ایران صادر شده که یکی از این بیمه‌نامه‌ها دو میلیون نفر کارکنان آموزش و پرورش و یکی دیگر از بیمه‌نامه‌ها ۵/۱ میلیون نفر از ایثارگران و خانواده‌های شهدا را تحت پوشش دارد.