صعود صبح دلار نیز برگشت خورد

دنیای اقتصاد - بازار ارز و سکه صبح و عصر متفاوتی را تجربه کرد. قیمت ارز و سکه در آغاز به کار بازار تا نیمه روز افزایش داشت؛ اما هرچه بازار به پایان کار نزدیک‌تر شد قیمت نیز کاهشی شد. هر دلار صبح روز گذشته تا ۱۶۰۰ تومان بالا رفت و سکه نیز از ۶۲۰ هزار تومان گذشت؛ اما در نیمه دوم روز دلار به ۱۵۸۵تومان بازگشت و سکه تا ۶۱۳ هزار تومان پایین آمد. تخلیه اثر روانی اعمال محدودیت‌های جدید علیه بانک مرکزی دلیل این نوسان گزارش شده است. بازار سکه در روز گذشته

صعود در صبح، نزول در عصر

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: با وجود تعطیلی پایان سال میلادی در بازار‌های بین‌المللی، بازار ارز و سکه داخلی دیروز دوباره متلاطم شد و دلار آمریکا باردیگر سقف ۱۶۰۰ تومان را به خود دید. البته قیمت آن با گذشت ساعاتی از بازار تا ۱۵۸۵ تومان نیز افت کرد و عصر دیروز در همین محدوده نوسان داشت.

در بازار دیروز انتشار خبر امضای تحریم بانک مرکزی ایران از سوی باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا که در اول ژانویه ۲۰۱۲ اعلام شد، موجب برخی واکنش‌های احساسی در بازار ارز و سکه داخل شد. تحریم بانک مرکزی کشور تلاشی خارج از عرف بین‌المللی است که مورد انتقاد شدید مقامات اقتصادی کشورمان نیز قرار گرفته است. بر اساس این قطعنامه ارتباط مالی بانک مرکزی با شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مورد تحریم آمریکا قرار خواهد گرفت. این در حالی است که بر اساس گفته مقامات پولی کشور تهمیدات کافی برای مقابله با این شرایط در نظر گرفته شده و بر این اساس نظام مالی کشور عملا مورد تهدید نیست. پیش‌تر رییس‌کل بانک مرکزی نیز نسبت به ذخایر طلا و ارزی بانک مرکزی اعتماد لازم را به بازار داده بود. تزریق سکه به بازار و فروش دلار از راه‌های مختلف برای کنترل قیمت ارز از سوی بانک مرکزی در شرایط فعلی از آمادگی بانک مرکزی برای مقابله با تهدیدات خارجی دارد. این در حالی است که نظام ارزی شناور مدیریت شده در کشور به بانک مرکزی این اجازه را می‌دهد که قیمت دلار را با توجه به نرم‌های جهانی از جمله تفاوت نرخ تورم داخل و خارج تعیین کند و در این راستا با توجه به جلسات اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تاکید بر اجرایی شدن این شرایط دست بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز با استفاده از ابزارهای پولی همچون افزایش نرخ بهره بانکی و اوراق مشارکت در تجمیع نقدینگی از بازار ارز و سکه بازتر گذاشته شده است.

در بازار نیز بیش از آنکه تهدیدات خارجی خود را نشان دهد، تاثیرات روانی موجب افزایش قیمت ارز شده است که افزایش تا فراتر از ۱۶۰۰ تومان و بازگشت به ۱۵۸۵ تومان خود نشان از یک نظام خود کنترلی در بازار ارز دارد. در عین حال افزایش قیمت دلار آمریکا تا محدوده ۱۶۰۰ تومان با توجه به انتظار افزایش قیمت ارز از نظر کارشناسان که با نگرش توسعه صادرات سنجیده می‌شود، چندان هم گران نیست. اگرچه از اول سال تا کنون بیش از ۴۰ درصد گران شده است.در این میان از آنجایی که تلاش حاکمیت بر جلوگیری از قاچاق و واردات کالاهای بی‌کیفیت و ارزان قرار گرفته است، لاجرم باید افزایش قیمت ارز را یک توفیق اجباری در افزایش بهره‌وری و کمک به تولید داخل ارزیابی کرد. چشم‌پوشی از دلار ارزان به سود منافع ملی است و باید یکسان‌سازی قیمت ارز را در شرایط اضطرار به فال نیک گرفت. در این راستا معاون اول رییس‌جمهور در همایش بررسی روند اجرایی مصوبات دولت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق به کشور را سالانه ۱۶ میلیارد دلار اعلام کرد که بنابراین به نظر می‌رسد شناور سازی قیمت ارز در پس تحریم‌ها به نوعی تبدیل تهدید به فرصت باشد.

هر قدر که کشور در شرایط تحریمی به پیش می‌رود، باور این واقعیت که تک نرخی شدن ارز با جهت‌گیری افزایش نسبی آن یک ضرورت است، بیش از پیش نمایان می‌شود. قطع دست رانت‌خواران ارزی ضمن حفظ منابع ارزی کشور یک ضرورت است که ظرفیت‌های فراوان کشور نشان داده مردم ایران از پس این مهم نیز بر می‌آیند.

به گفته کارشناسان خروج از اقتصاد تک محصولی و پیش روی به سوی استفاده از مزیت‌های رقابتی و نسبی با واقعی کردن نرخ ارز راهکاری است که قبل از اعمال تحریم‌ها نیز مرتبا گوشزد شده است. در شرایط فعلی جدی‌تر گرفتن این موضوع در کنار شناور سازی قیمت ارز متناسب با تورم داخل و خارج کارآیی خود را حفظ کرده است. دیروز در بازار قیمت سکه نیز پس از اوج گرفتن تا ۶۲۰ هزار تومان در ساعات بعد از ظهر تا ۶۱۳ هزار تومان پایین آمد که نشان از افت تقاضا برای آن در ساعات پایانی بازار دارد. در بازار قیمت سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه نیز با نوسان‌های زیادی همراه بود. دیروز قیمت اغلب ارزها متناسب با افزایش قیمت دلار آمریکا بالا رفت. افزایش‌ها در بازار ارز در حالی است که بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را بدون تغییر ۱۱۱۶ تومان نگاه داشت. قیمت دلار بازار فرعی (دلار مسافری) نیز در شعب بانک ملی بدون تغییر ۱۳۱۱ تومان اعلام شد.