بازگشت رونق به مبادلات آتی

دنیای اقتصاد- قیمت انواع سکه در بازار دیروز رکوردهای جدیدی به جا گذاشت. بر این اساس سکه طرح جدید در بازار دیروز با قیمت ۶۵۲ هزار تومان به فروش رسید که ۱۲ هزار تومان از رکورد ثبت شده در شهریور‌ماه بالاتر بود. قیمت سکه‌های طرح قدیم، نیم و ربع نیز رکورد‌های جدیدی در بازار ثبت کردند. بر این اساس نیم سکه با ۱/۸ درصد بیشترین رشد را تنها در یک روز به خود اختصاص داد. این امر در حالی است که بسته پولی سال ۹۰ نرخ سود سپرده‌های بانکی در یک دوره ۹ ماهه را معادل ۱۰ درصد قرار داده است. رشد ۸ درصدی نیم سکه در یک روز

واکنش هیجانی بازار

گروه بازارپول - قیمت‌ها در بازار سکه دیروز رکوردشکنی کردند. بر این اساس سکه تمام بهار آزادی با افزایش ۱۷ هزار تومانی به سطح قیمتی ۶۵۲ هزار تومان رسید که بالاترین رکورد قیمت تمام سکه به حساب می‌آید. این افزایش برای سکه طرح قدیم ۳۰ هزار تومان بود. بیشترین رشد را در بازار دیروز نیم سکه تجربه کرد.

بر این اساس قیمت هر نیم سکه بهار آزادی در بازار دیروز معادل ۳۳۵ هزار تومان تعیین شد که نشان‌دهنده ۲۵ هزار تومان افزایش و رشد ۸ درصدی است. افزایش ۱۸ دلاری اونس جهانی و زمزمه‌هایی از جلوگیری از افزایش نرخ سود سپرده‌ها در بسته پولی از دلایل این افزایش مطرح شده است. هر دلار آمریکا در بازار دیروز دوباره در سطح ۱۷۰۰ تومان مبادله شد. بیشترین افزایش در بازار ارز دیروز متعلق به پوند با ۸۰ تومان بود که نرخ هر پوند انگلیس را معادل ۲۷۰۰ تومان قرار داد.

بازار سکه تمامی ‌رکورد‌ها را شکست!

سکه در بازار دیروز به طور قابل توجهی روند افزایشی را تجربه کرد. هر سکه تمام بهار آزادی معادل ۶۵۲ هزار تومان فروخته شد که رکورد جدیدی را برای خود به ثبت رسانده است. بر این اساس بالاترین رکورد قیمت تمام سکه در بازار داخل در روز ۲۱ شهریور امسال و در قیمت ۶۴۰ هزار تومان ثبت شده بود. رشد ۱۷ هزار تومانی سکه در بازار تنها در یک روز نشان‌دهنده عدم تعادل در این بازار است. با رشد ۷/۲ درصدی قیمت سکه نرخ خرید سکه نیز معادل ۶۴۵ هزار تومان شد.

اما این رشد برای سکه طرح قدیم بیشتر بوده است. بر این اساس سکه طرح قدیم در بازار دیروز با افزایش ۳۰ هزار تومانی در سطح قیمتی ۶۷۵ هزار تومان قرار گرفت که رکورد شکنی دوم بازار سکه به حساب می‌آید. سکه طرح قدیم با قیمت ۶۵۰ هزار تومان خریداری می‌شد.

رشد ۸ درصدی نیم سکه در یک روز!

بیشترین رشد نسبی در این میان به نیم سکه متعلق بود. بر این اساس قیمت نیم سکه ۲۵ هزار تومان افزایش یافت و به ۳۳۵ هزار تومان برای هر قطعه نیم سکه رسید که رکوردشکنی سوم بازار دیروز به حساب می‌آید. رشد روزانه نیم سکه در بازار دیروز معادل ۸ درصد بوده است.

رشد عجیب نیم سکه بسیار قابل توجه است. دارندگان نیم سکه برای هر قطعه نیم سکه تنها در یک روز ۸ درصد سود برده‌اند. این رقم وقتی بیشتر قابل توجه خواهد بود که بدانیم نرخ سود سپرده‌های بانکی برای یک دوره ۹ ماهه ۱۰ درصد است. در بازار دیروز نرخ خرید نیم سکه نیز معادل ۳۲۰ هزار تومان توسط صرافان تعیین شد.

بسیاری از کارشناسان از ادامه التهاب در بازار سکه ابراز نگرانی کرده‌اند. بر این اساس رفتار بازار در دیروز بسیار عجیب توصیف شده است. بازار در یک روز از خود جهش نشان داد، جهشی که بسیاری از کارشناسان معتقدند زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر ندادن بسته پولی عاملی تاثیرگذار در آن بوده است. بر این اساس برخی ادعا کرده‌اند که بازار واکنشی هیجانی به این زمزمه عدم تغییر در سیاست‌های پولی نشان داده است.

ربع سکه نیز با افزایش ۱۰ هزار تومانی در بازار دیروز با قیمت ۱۶۸ هزار تومان مبادله شد و قیمت خرید آن نیز توسط صرافان در سطح ۱۶۰ هزار تومان قرار گرفت. رکورد چهارم بازار دیروز همین قیمت ۱۶۸ هزار تومانی ربع سکه بود.

اونس جهانی طلا دیروز با ۱۸ دلار افزایش به سطح ۱۶۳۶ تومان رسید.

به گفته برخی از کارشناسان بازار، این امر یکی از دلایل افزایش در قیمت سکه در بازار دیروز بوده است. هرچند این رشد در اونس جهانی به هیچ وجه قابل مقایسه با رشد بازار دیروز نیست. امری که نشان‌دهنده این مطلب است که عوامل دیگر نقش تعیین‌کننده‌تری در بازار ارز پیدا کرده‌اند.

بازار ارز

تمامی‌ارز‌های مهم در بازار دیروز با افزایش روبه‌رو شدند. بر این اساس دلار آمریکا با ۱۰ تومان افزایش باز هم در سطح ۱۷۰۰ تومان قرار گرفت. صرافان در بازار دیروز دلار آمریکا را با قیمت ۱۷۰۰ تومان فروختند و با قیمت ۱۶۹۰ تومان از متقاضیان خریداری کردند.

بیشترین افزایش در بازار دیروز متعلق به پوند انگلستان بود که رکورد قیمت این ارز را در بازار شکست. بر این اساس هر پوند انگلستان در بازار دیروز معادل ۲۷۰۰ تومان مبادله شد که افزایش ۸۰ تومانی را نشان می‌دهد. همچنین هر پوند انگلستان در بازار دیروز با نرخ ۲۶۳۰ تومان توسط صرافان خریداری شد. دلار استرالیا در این روند افزایشی رتبه دوم را کسب کرد و با افزایش ۶۰ تومانی با قیمت ۱۷۸۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار استرالیا نیز توسط صرافان در سطح ۱۷۵۰ تومان قرار گرفت. این امر شکاف خرید و فروش در بازار دیروز را ۳۰ تومان برای هر دلار استرالیا نشان می‌دهد.

نرخ مرجع دیروز به جز برای دلار آمریکا افزایش داشت. بر این اساس نرخ مرجع دلار دیروز توسط بانک مرکزی معادل ۱۱۲۴ تومان قرار گرفت. در بازار‌های جهانی نیز یورو نسبت به دلار اندکی تقویت شد. پوند نیز کمی‌در مقابل دلار ارزش خود را از دست داد.