دنیای اقتصاد - بانک مرکزی از بررسی پیشنهادی خبر داد که در صورت تایید نهایی، شیوه حراج سکه در بانک کارگشایی تغییر می‌یابد و بسته‌های 100 تایی کنونی در قالب بسته‌های کوچک‌تری به صورت نقدی عرضه می‌شود؛ کارشناسان پولی این پیشنهاد را با هدف مدیریت بازار در شرایط حاضر و ضرورت عرضه سکه برای شکستن سطح قیمت‌های کنونی ارائه کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به افزایش نرخ سود سپرده‌ها و تقویت احتمال خروج بخشی از نقدینگی از بازار ضرورت دارد که سیاست عرضه سکه به شکل نقدی در دستور کار قرار گیرد تا حباب موجود با شدت بیشتری تخلیه شود. پیشنهاد ارائه شده از سوی کارشناسان بر سه محور استوار است. عرضه سکه نقدی در بانک کارگشایی با بسته‌های کوچک‌تر از حجم 100 تایی کنونی، توسعه شعب حراج‌کننده از پنج شهر به شهرهای بیشتر و توقف پیش فروش سکه با توجه به تحقق اهداف بانک مرکزی در جذب نقدینگی و شکستن صف‌ها، محور‌های پیشنهاد ارائه شده را تشکیل می‌دهد. مدیران بانک مرکزی با استقبال از این پیشنهاد از بررسی آن در روزهای آتی خبر دادند.

بانک مرکزی از بررسی یک پیشنهاد خبر داد
تغییر شیوه حراج سکه
گروه بازار پول-بانک مرکزی از بررسی پیشنهادی برای تغییر روش فروش نقدی سکه در بانک کارگشایی خبر داد. به گزارش دنیای اقتصاد،کارشناسان با هدف عرضه سریع‌تر سکه به بازار و کاهش التهاب قیمتی در روزهای آتی بسته پیشنهادی را ارائه کردند که مدیران بانک مرکزی با استقبال از چنین پیشنهادی از بررسی آن در روزهای آتی خبر داد.
به اعتقاد کارشناسان در شرایطی که نرخ سود سپرده‌ها افزایش یافته و حجم پیش فروش سکه برای تحویل در یک بازه زمانی چهار ماه به رقم بسیار بالایی رسیده لازم است سیاست گذاران برای مقابله با التهابات قیمتی در کوتاه مدت و روزهای باقیمانده از سال جاری تدبیر دیگری اتخاذ کنند.این تدبیر باید با محوریت عرضه سریع سکه به بازار و شکستن سطح قیمت‌های کنونی باشد. پیشنهاد ارائه شده از سوی کارشناسان سه محور را در بر می‌گیرد و به اعتقاد آنان می‌تواند در روزهای باقیمانده از سال به کاهش التهاب قیمتی در بازار منجر شود.کاهش تدریجی و قطع کامل سیاست پیش فروش با توجه به تعهد ایجاد شده، عرضه نقدی سکه در بانک کارگشایی با بسته‌های کوچک‌تر از سطح کنونی و توسعه شعب حراج‌کننده سکه محورهای این پیشنهاد را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر کار حراج بانک کارگشایی در پنج شهر و در قالب بسته‌های 100 تایی صورت می‌گیرد.به گفته کارشناسان، کوچک‌تر شدن بسته‌های حراج به اعدادی کمتر از رقم کنونی و توسعه شعب فروش این بانک در شهرها در شرایط کنونی به کاهش بیشتر التهاب بازار خواهد انجامید و بانک مرکزی می‌تواند نبض بازار را در وضعیت کنونی مدیریت کند. کارشناسان تغییر سیاست فروش سکه را از آن جهت اولویت می‌دانند که موعد عرضه سکه پیش فروش شده در سال آینده است؛ در حالی که برای مدیریت روانی بازار در آخرین روزهای سال لازم است تدبیری کوتاه مدت اتخاذ شود. بر اساس آخرین آمارها در مرحله اول پیش فروش حدود 4 میلیون سکه پیش خرید شده که این حجم سکه از اردیبهشت سال 91به تدریج وارد بازار خواهد شد و می‌تواند به شکستن قیمت‌ها در سال آینده منجر شود. بر این اساس در سال جاری سیاستی که می‌تواند به مدیریت بازار کمک کند، سیاست فروش نقدی است به همین دلیل می‌توان با تغییر روش فروش نقدی قیمت‌ها را به سطح پایین‌تری سوق داد.مدیران بانک مرکزی با استقبال از این بسته پیشنهادی در کوتاه مدت از بررسی آن خبر دادند.
محاسبه قیمت دلار در سکه
البته در این میان باید توجه داشت که لحاظ کردن قیمت دلار در محاسبه نرخ سکه کوتاه مدت نباید با دلار 1226 تومانی (اصطلاحا تک نرخی شده) خیلی تفاوت داشته باشد؛ چراکه در جایی که بانک مرکزی نرخ ارز را برای همه مصارف ارزی یکسان کرده، در محاسبه قیمت سکه نیز باید دلار تک نرخی شده را اعمال نماید. این تعارض از این به بعد باید در قیمت‌گذاری‌ها نیز رعایت شود تا اعتماد به بازار بازگردد.
به طور مثال اگر قیمت اونس جهانی طلای ۱۷۳۷ دلاری در پایان معاملات این هفته (دیروز و پریروز) را در نظر بگیریم ، با توجه به نرخ ۶۲۷ هزار و ۴۰۰ تومانی پیش‌فروش سکه برای تحویل ۴ ماهه ، قیمت دلار محاسبه شده در آن تقریبا ۱۵۱۷ تومان است. در مورد نرخ ۵۸۹ هزار و ۹۰۰ تومانی پیش فروش ۶ ماهه نیز قیمت دلار محاسبه شده در آن ۱۴۲۶ تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را نیز باید در زمان تحویل پرداخت که در محاسبه فعلی در نظر گرفته نشده است. در حالی که اگر دلار ۱۲۲۶ تومانی را با در نظر گرفتن همین طلای ۱۷۳۷ دلاری محاسبه کنیم ، قیمت سکه با احتساب ۳۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده و سایر کارمزدها از ۵۳۰ هزار تومان بالاتر نمی‌‌رود.
جدول محاسبه قیمت سکه با دلارهای مختلف
این پیشنهاد در حالی مطرح می‌‌شود که توجه به ارقام تازه بازار ارز و سکه نشان می‌‌دهد که بازار از نرخ‌های سود جدید سپرده‌های بانکی، افزایش نرخ سود وام و همچنین یکی کردن قیمت دلار مسافری، تجاری برای مناطق آزاد و سرزمینی، درمان، دانشجویی و غیره به نرخ ۱۲۲۶ تومان، تاثیر مورد نظر بانک مرکزی را نپذیرفته و قیمت‌ها دوباره در مسیر صعودی قرار گرفته‌اند. آنچنان که دیروز قیمت سکه بازار تا قبل از ظهر در چهارراه استانبول به ۸۴۵ هزارتومان هم رسید و البته دوباره تا ۸۳۰ هزارتومان تعدیل شد که نسبت به نرخ روز شنبه ۳۰ هزارتومان افزایش قیمت داشت. در بازار ارز نیز قیمت دلار بازهم گران شد و بی‌اعتنا به سیاست‌های پولی جدید و تلاش بانک‌ها برای افزایش نرخ سود سپرده یک ساله تا ۱۷ درصد، تا ۱۸۳۰ تومان تا بعد از ظهر دیروز بالا رفت که ۵۰ تومان‌گران شد.
دیروز قیمت سکه طرح قدیم نیز که تا 860 هزارتومان بالا رفته بود، تا بعداز ظهر به 840 هزار تومان افت کرد. با این حال این سکه نیز 30 هزار تومان گران‌تر شده است.
نیم سکه در این میان نسبت به نرخ دیروز ۵ هزارتومان ارزان شد؛ اما ربع سکه با ۱۰ هزار تومان افزایش مواجه شد.
در بازار طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت از 75 هزار تومان بالاتر رفت.
در بازار ارز اگرچه قیمت دلار و یورو نسبت به سایر ارزها مشخص تر بود، اما قیمت دیگر ارزها با ابهام قیمتی روبه‌رو بود؛ به نحوی که نسبت نرخ برابری نیز به طور دقیق بین آنها حکمفرما نبود. خبرگزاری مهر نیز گزارش داد:قیمت سکه تمام طرح جدید امروز یکشنبه با ۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه به ۸۴۵ هزار تومان افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار مهر، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید امروز یکشنبه به ترتیب به 860 هزار تومان و 845 هزار تومان رسیده، ضمن اینکه قیمت هر قطعه نیم سکه بهار آزادی امروز 415 هزار تومان، ربع سکه 215 هزار تومان و سکه گرمی ‌‌نیز 110 هزار تومان بوده است.
این در حالی است که بعدازظهر شنبه نرخ هر قطعه سکه طرح قدیم ۸۱۵ هزار تومان، طرح جدید ۸۰۵ هزار تومان، نیم سکه ۳۹۰ هزار تومان، ربع سکه ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی‌‌۱۱۰ هزار تومان بود.
قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز از 74 هزار تومان روز شنبه به 75 هزار و 720 تومان در روز یکشنبه افزایش یافته؛ البته هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1738 دلاررسیده است.