گروه بازار پول - در پی تصویب طرح آزاد سازی نرخ سود سپرده‌ها کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده‌های بانکی بین ۱ تا ۵ سال را تعیین کردند. بر این اساس نرخ سود سپرده‌های ۱ ساله ۱۷ درصد و نرخ سود سپرده‌های ۵ ساله ۲۰ درصد اعلام شد. به عقیده کارشناسان این اقدام در جهت از بین بردن ریسک فاصله نرخ سود بین بانک‌ها بوده است و در واقع با رقابتی شدن بازار جذب منابع مالی در تضاد است. کارشناسان معتقدند نبود پیشرفت مناسب در رویه‌های مدیریتی بانک‌ها به منظور ایجاد خدمات جدید و متنوع بانکی، عامل اصلی در رویکرد منفعل نظام بانکی کشور در رقابت بر سر نرخ سود سپرده‌های بانکی است.

ترس از رقابت

به گزارش فارس، بر اساس نتیجه جلسه روز شنبه کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی سپرده‌گذاران سیستم بانکی می‌توانند با سپرده‌گذاری یک ساله ۱۷ درصد و سپرده‌گذاری ۵ ساله ۲۰ درصد سود از بانک‌های دولتی و خصوصی دریافت کنند. بسیاری از کارشناسان این اقدام نظام بانکی در تعیین نرخ سود مشترک برای سپرده‌های بانکی مدت دار را ناشی از ترس نظام بانکی کشور از رقابت دانسته‌اند. بر این اساس در حالی که بانک در یک فضای رقابتی نیاز به تولید خدمات جدید و متناسب با تقاضای موجود را دارد تا بتواند در حد امکان منابع مالی را به سمت خود جذب کند، این تصمیم نشان از رقابت گریزی در نظام بانکی کشور دارد. حسین محمودی، دبیر سابق شورای عالی بانک‌ها در این ارتباط به «دنیای اقتصاد» گفت: انتظار بر این است که در شرایط رقابتی هر بانک راسا در تعیین نرخ سود سپرده‌های دیداری خود نقش داشته باشد. به گفته وی، نظام بانکی کشور به دلیل مدیریت ناپخته دست به چنین اقدامات کنترلی می‌زند.

محمودی ادامه داد: این اقدام که در جهت از بین بردن ریسک جذب سپرده بین بانک‌ها انجام شده است ، اقدامی بازدارنده برای نظام بانکی خواهد بود.

افزایش متناسب با تورم

کارشناسان معتقدند افزایش در نظر گرفته شده در نرخ سود سپرده‌های بانکی در جهت تناسب آن با تورم سالانه بوده است. بر این اساس میانگین آخرین تورم گزارش شده و دوره مشابه در سال قبل که در حدود ۵/۱۶ درصد است مبنای تصمیم‌گیری برای نرخ سود سپرده‌های یکساله بوده است. نرخ سود سپرده‌های یکساله بنا به تصمیم جدید نظام بانکی کشور ۱۷ درصد تعیین شده است که در واقع معادل ۵/۰ درصد بالاتر از نرخ تورم محاسبه شده است.

رقابت چگونه شرایطی است؟

بانک‌ها در محاسبه نرخ سود سپرده‌های خود چندین عامل را در نظر می‌گیرند. نرخ سود تسهیلات بانکی، میزان سپرده‌های قانونی بانک، نحوه فعالیت و زمینه کاری بانک و میزان بازدهی فعالیت‌های بانکی از جمله این موارد هستند. به عقیده کارشناسان این عوامل برای هر بانک قیمت تمام شده پول را مشخص‌می‌کند.

در واقع گستره فعالیت‌های بانکی به شکلی است که قیمت تمام شده پول برای بانک‌های مختلف، متفاوت است و در نتیجه در شرایط رقابتی نرخ سود‌ها تا حدی می‌تواند از یکدیگر فاصله داشته باشند. کارشناسان معتقدند شرایط رقابتی در بازار جذب منابع مالی در بلند مدت کارآیی بیشتری خواهد داشت و می‌تواند بازار را مدیریت کند.