سرمایه بانک ملت به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت
مجمع عمومی فوق‌العاده بانک ملت روز گذشته با حضور بیش از 96 درصد صاحبان سهام در تالار وحدت برگزار شد.
این مجمع با دو دستور جلسه تشکیل شده بود. دستور جلسه نخست پیشنهاد هیات مدیره بانک ملت در خصوص افزایش سرمایه این بانک و دستور جلسه دوم، تصویب اساسنامه جدید بانک با توجه به دستورالعمل‌های بورس و بانک مرکزی بود.

این مجمع به ریاست محمدرضا ساروخانی، رییس جدید هیات مدیره بانک ملت و نظارت نمایندگان سازمان تامین‌اجتماعی و سهام عدالت به عنوان سهامداران عمده و منشی‌گری مدیر امور حقوقی این بانک برپا شد.
با تصویب اکثریت سهامداران، چهارهزار میلیارد ریال به سرمایه بانک ملت افزوده شد که به این ترتیب، سرمایه این بانک از مبلغ ۱۶ هزار میلیارد ریال به ۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
همچنین به پیشنهاد سهامداران عمده افزایش سرمایه بانک ملت از 20 هزار میلیارد ریال به 32 هزار میلیارد ریال به مجامع آینده و پس از تحقق سود انباشته موکول شد. براساس پیشنهاد هیات مدیره بانک ملت، افزایش سرمایه این بانک در سال 1390 از مبلغ 16 هزار میلیارد ریال به 20 هزار میلیارد ریال، در سال 1391 تا 25 هزار میلیارد ریال و در سال 1392 تا 32 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته بود. هیات مدیره از سهامداران درخواست کرده بود که اختیار عملی ساختن افزایش سرمایه را تا 2 سال به هیات مدیره تفویض نمایند تا پس از اخذ مجوزهای قانونی در هر مرحله، اقدام به عملی ساختن افزایش سرمایه نمایند.
همچنین با رای اکثریت سهامداران، تغییرات اساسنامه بانک ملت مطابق با اساسنامه تیپ سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی به تصویب رسید. مطابق یکی از بندهای این اساسنامه، مدیریت عاملی و ریاست هیات مدیره بانک ملت از هم تفکیک شده و از این پس دکتر علی دیواندری به عنوان مدیرعامل و محمدرضا ساروخانی به عنوان رییس هیات مدیره این بانک به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
ضرورت افزایش سرمایه
بنا بر گزارش توجیهی هیات مدیره بانک ملت که توسط دکتر دیواندری قرائت شد از آنجایی که بانک برای انجام عملیات بانکی خود، همواره از طرف بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر، دارای محدودیت‌های اجتناب‌ناپذیری است، برای افزایش سود عملیاتی بانک، پوشش هزینه‌های سود پرداختی به سپرده‌گذاران، توازن بین بازده سهامداران و سپرده‌گذاران، افزایش بیشتر سود خالص سهامداران از طریق افزایش سهم درآمدهای غیرمشاع در سبد درآمدهای بانک، رفع محدودیت های حاکم بر سقف مجاز سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار سایر شرکت‌ها، رفع محدودیت‌های مربوط به سقف مجاز تحصیل دارایی‌های ثابت و ... اتخاذ راهبردی کارآ و اثربخش ضروری خواهد بود. از سوی دیگر، با توجه به قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، حرکت به سمت درآمدهای کارمزدی، غیرمشاع و غیروابسته به درآمد حاصل از اعطای تسهیلات اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و براین اساس، افزایش سرمایه بانک برای رفع محدودیت های ناشی از صدور ضمانتنامه‌های ارزی و ریالی بانکی، گشایش اعتبارات اسنادی و توسعه بانکداری الکترونیک، بسیار ضروری و حیاتی خواهد بود.
بنابر گزارش هیات مدیره بانک ملت، بدیهی است افزایش سرمایه از دیدگاه تحلیل‌گران مالی نیز به دلیل افزایش درآمدزایی مطلوب قلمداد گردیده و افزایش ارزش سهام بانک که تامین‌کننده هدف نهایی ارزش‌افزایی برای سهامداران خواهد بود را به همراه خواهد داشت، چرا که افزایش سرمایه در بانک‌ها بلافاصله موجب افزایش توان سودآوری بانک‌ خواهد شد. بنابراین انجام افزایش سرمایه موجبات بهبود عملکرد بانک و گسترش فعالیت‌های بانکی و در نتیجه، ارزش‌آفرینی برای سهامداران را به همراه خواهد داشت.
اهداف افزایش سرمایه
هیات‌مدیره بانک ملت در گزارش توجیهی افزایش سرمایه که به مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک ارائه شد هدف از افزایش سرمایه مزبور را بهبود نسبت کفایت سرمایه، افزایش حد تسهیلات و تعهدات کلان، افزایش حد تسهیلات و تعهدات مرتبط، افزایش سقف سرمایه‌گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار، بهبود سقف تحلیل دارایی‌های ثابت و حضور در بازارهای بین‌المللی اعلام کرده است.
مبلغ افزایش سرمایه پیشنهادی و محل تامین آن با توجه به اطلاعات ارائه‌شده؛ بانک ملت در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱۶.۰۰۰ میلیارد ریال به ۳۲.۰۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته و در سه مرحله طی مدت دو سال افزایش دهد.
تاریخچه فعالیت بانک ملت
بانک ملت به موجب مصوبه مورخ ۲۹/۰۹/۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌های: تهران، داریوش، بین‌الملل ایران، پارس، تجارت خارجی، فرهنگیان، عمران، بیمه ایران، ایران و عرب و اعتبارات تعاونی و توزیع در تاریخ ۳۱/۰۴/۱۳۵۹ تشکیل و تحت شماره ۳۸۰۷۷ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.
مرکز اصلی بانک در تهران واقع شده و به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها مورخ 17/01/1387 و نامه دفتر حقوقی بانک ملت به شماره 30446 مورخ 12/09/1387 و تصویب‌نامه هیات محترم وزیران به شماره 68985/ت37925 مورخه 02/05/1386 نوع شخصیت حقوقی بانک‌ ملت به سهامی عام تبدیل گردید. سهام بانک در تاریخ 22/11/1387 در بورس اوراق بهادار درج و در تاریخ 30/11/88 عرضه شد.
موضوع فعالیت
موضوع فعالیت اصلی بانک طبق ماده 5 اساسنامه اشتغال به عملیات بانکی در چارچوب مقررات پولی و بانکی کشور می‌باشد.
تعداد شعب
تعداد شعب بانک در 2 سال اخیر به شرح زیر بوده است:


نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه
بانک ملت در تیرماه سال ۸۹، به منظور بهبود نسبت کیفیت سرمایه و توسعه فعالیت‌های بانکی اقدام به افزایش سرمایه از مبلغ ۱۳.۱۰۰.۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال (معادل ۲۲ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، نموده است. این افزایش سرمایه در تاریخ ۰۶/۰۲/۹۰ به ثبت رسیده است. نتایج حاصل از این افزایش سرمایه در زیر ارائه شده است: همانطور که از ارقام مقایسه‌ای فوق می‌توان دید اغلب شاخص‌های عملکردی بانک نسبت به پیش از انجام افزایش سرمایه، بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته‌اند.