نحوه عرضه سکه و اسکناس در آستانه سال جدید

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی و مدیر کل ریالی و نشر این بانک نحوه تحویل سکه‌های پیش فروش شده و عرضه اسکناس نو در آستانه سال جدید را تشریح کردند. محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سکه‌های پیش فروش شده در موعد مقرر به متقاضیان تحویل خواهد شد گفت: در صورت کاهش تقاضا، زمان سر رسید سکه‌ها کاهش خواهد یافت. او با تاکید بر اینکه پیش فروش سکه برای سر رسید هشت ماهه ادامه خواهد یافت گفت: اگر قرار بر توقف طرح باشد قبلا اطلاع رسانی خواهد شد. وی افزود: بانک مرکزی با هدف پوشش دارایی‌های خریداران سکه، طرح‌هایی در دستور کار دارد که در صورت تصویب نهایی اطلاع رسانی خواهد کرد. رییس کل بانک مرکزی، هر گونه نگرانی در خصوص ذخایر و توان ضرب سکه را رد و اظهار کرد: ماهانه ۵/۱ میلیون سکه از سوی بانک مرکزی ضرب می‌شود و هیچ نگرانی در خصوص انجام تعهدات وجود ندارد.

به گفته رییس کل بانک مرکزی با تدابیری که اندیشیده شده در حال حاضر از نظر تامین ارز، طلا و سکه در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد. محمود بهمنی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور هیچ مشکلی در ارتباط با تامین ارز وجود ندارد، گفت: حجم کل واردات کشور در سال ۷۰ میلیارد دلار است.

به گفته وی، تنها از محل صادرات نفت سالانه ۹۰ میلیارد دلار درآمد در کشور حاصل می‌شود و مشکلی در تامین ارز در کشور وجود ندارد. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مشکلات امروز بازار طلا را از سه سال قبل پیش‌بینی کرده بودیم و با تدابیری که در این راستا اندیشیده شده در حال حاضر طلای کافی در کشور وجود دارد و از این نظر مشکلی نداریم. رییس‌ کل بانک مرکزی، به پیش‌فروش اینترنتی سکه نیز اشاره کرد و گفت: به منظور رفاه حال مردم به زودی به صورت اینترنتی نیز سکه پیش‌فروش خواهد شد. بهمنی همچنین به پیش‌فروش سکه چهار ماهه نیز اشاره کرد و گفت: سکه‌های پیش‌فروش شده این افراد نیز در اسرع وقت به آنها تحویل داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت کم و تقاضای زیاد در بازار سکه کشور، اظهار کرد: در حال حاضر پیش فروش سکه هشت ماهه شده و در صورت کاهش تقاضا این زمان کاهش می‌یابد.

نحوه توزیع اسکناس نو

در حالی که روز گذشته از سوی دبیر کل بانک مرکزی تنها یک بانک خصوصی مامور توزیع اسکناس نو معرفی شد مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: برنامه ویژه‌ای برای توزیع اسکناس شب عید توسط تمام بانک‌ها تدوین شده است. عباس کمره‌ای در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: فقط یک بانک خصوصی مامور توزیع اسکناس نو نیست بلکه بانک مرکزی از سایر بانک‌ها نیز در شب عید در این خصوص کمک خواهد گرفت.وی افزود: بانک خصوصی گفته شده در مناسبت‌های ویژه و خاص در کنار سایر بانک‌ها به ویژه بانک ملی وظیفه توزیع اسکناس نو و مسکوکات را برعهده دارد. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با تاکید براینکه بانک کارآفرین در تهران ۱۰ شعبه برای توزیع اسکناس نو دارد، اضافه کرد: بانک مرکزی در سایر شهرها نیز تمهیدات لازم را در نظر گرفته تا در بانک ملی و مابقی بانک‌ها این امر انجام شود. کمره‌ای در همین ارتباط تاکید کرد که صرفا بانک کارآفرین مامور توزیع اسکناس نو در بازار نیست و گفت: برنامه بانک مرکزی در این خصوص با دبیر کل بانک هماهنگ و اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: بانک ملی در شهرستان‌ها با کمک ناظرین پولی بانک مرکزی همه ساله توزیع اسکناس نو را انجام می‌دهد؛ البته سایر بانک‌ها نیز این کار را انجام می دهند. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی تصریح کرد: بانک کارآفرین از یک سال گذشته انتخاب شده بود تا در مناسبت‌های مختلف اسکناس نو و مسکوک را در اختیار همشهریان تهرانی قرار دهد. کمره‌ای در ادامه درباره اینکه وضعیت سهمیه‌بندی اسکناس نو در بانک‌های دولتی و خصوصی طی سال جاری چگونه خواهد بود، گفت: اصلا بحث سهمیه مطرح نیست؛ برنامه بانک مرکزی برای تامین اسکناس نو در سال ۹۰ به زودی اعلام خواهد شد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به اینکه هیچ یک از بانک‌ها محدودیتی در خصوص اسکناس‌های نو ندارند، بیان کرد: بانک مرکزی اسکناس نو را با توجه به موجودی بانک مرکزی و سایر بانک‌ها و سایر پارامترها از درشت‌ترین تا ریزترین اسکناس را در اختیار آنها قرار می‌دهد. وی اضافه کرد: بانک مرکزی، برنامه ویژه‌ای برای تامین و توزیع اسکناس نو در شب عید خواهد داشت.