دبیرکل بانک مرکزی از ارائه خدمات برداشت مستقیم جهت اتصال حساب‌های واریز یارانه به قبوض خدماتی و پرداخت خودکار قبوض به عنوان بخشی از برنامه‌های این بانک در مرحله بعدی اجرای هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در خصوص چالش‌های موجود در انجام طرح واریز نقدی یارانه‌ها به حساب خانوارها گفت: حجم و گستردگی تعداد خانوارها، عدم تعامل برخی از خانوارها در مناطق روستایی و دورافتاده با نظام بانکی کشور و نداشتن تجربه عینی به منظور برآورد دقیق تقاضا برای خدمات بانکی در زمان اجرای طرح از چالش‌های این اقدام در زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بود.

وی افزود: در مرحله اول واریز یارانه‌های نقدی،‌ بیش از ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار داشتند که این تعداد تا مرحله دهم آن در آذرماه سال جاری به بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰هزار خانوار رسید و این به معنی انجام عملیات واریز به بیش از بیست میلیون حساب ظرف یک شب و افزایش توان پردازشی برای پاسخگویی به افزایش مراجعات به بانک‌ها در روزهای بعد از آن می‌باشد.

او اظهارکرد:‌ با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و واریز نقدی آن به حساب مردم،‌ تقریبا تمام آحاد کشور تحت پوشش خدمات بانکی قرار گرفته و همه افراد مولد جامعه دارای حساب بانکی فعال شده‌اند. همچنین بیش از ۷۰ درصد حساب‌های معرفی شده به کارت‌های بانکی متصل بوده و سایر حساب‌ها نیز قابلیت مبادله الکترونیکی وجوه را دارند.

وی افزود: کاربری کارت‌ها به لحاظ مبلغ تراکنش‌ها در روزهای واریز یارانه قابل توجه بوده و بیش از ۹۰ درصد مبلغ مبادلات کارتی مردم صرفا به مبادلات خرید و انتقال الکترونیکی وجوه اختصاص داشته است که نشان می‌دهد اتکای عموم به وجه نقد پرداختی خودپردازها به حدود یک دهم مبادلات الکترونیکی رسیده است و این در نوع خود موفقیت بزرگی برای نظام بانکی و کشور محسوب می‌شود.

احمدی ادامه داد:‌ نگاهی به نمودارهای عملکرد شتاب نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های موفق این مرکز از حدود ۲۵ میلیون تراکنش در زمان پیش از واریز یارانه‌ها در اوایل آذر ۸۹، به حدود ۴۵ میلیون تراکنش در اواخر آذر و اوایل دی ماه همان سال افزایش یافت و این میزان در آخرین مرحله واریز یارانه‌های نقدی به بیش از ۶۷ میلیون تراکنش در پنج روز پس از واریز رسید و در این بازه چهارده ماهه، ‌مبلغ تراکنش‌ها هم با رشدی ۴۳۳ درصدی از حدود ۷۵۰ میلیارد ریال به نزدیک ۴۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

دبیرکل بانک مرکزی افزود:‌ از زمان شروع طرح واریز نقدی یارانه‌ها، سهم تراکنش‌های الکترونیکی مرکز شتاب، شامل تراکنش‌های خرید الکترونیکی و انتقال وجه از ۴۰ درصد در آذر ۸۹ به بیش از ۵۴ درصد در بهمن ۹۰ رسیده است که بیانگر تغییر اساسی در کاربری ابزارهای پرداخت الکترونیکی و اتکای کمتر مردم به وجه نقد است.

وی در ادامه گفت: سهم مبلغی تراکنش‌های تمام الکترونیکی خرید و انتقال وجه از ۸۹ درصد به بیش از ۹۵ درصد رسیده است که به لحاظ ارزش، در حال حاضر تنها پنج درصد تراکنش‌های مرکز شتاب به برداشت وجه نقد اختصاص دارد. او با اشاره به این مطلب که تعداد تراکنش‌های مرکز شتاب در آذر ۸۹ به حدود ۱۷۰ میلیون تراکنش رسید، افزود: در ۲۸ روز اول بهمن ۹۰، این تراکنش‌ها با رشدی ۱۵۲ درصدی از مرز ۴۳۰ میلیون تراکنش عبور کرد و در همین زمان، مبلغ تراکنش‌ها نیز از ۵۰۵ هزار میلیارد ریال به ۲۰۰۳ هزار میلیارد ریال فراتر رفت. احمدی در پایان اظهار کرد: برای اجرای مراحل بعدی قانون هدفمندسازی نیز طرح‌های دیگری به منظور کاربری بیشتر زیرساخت‌های پرداخت الکترونیکی در دست اجرا است که از جمله آنها می‌توان به خدمات برداشت مستقیم جهت اتصال حساب‌های واریز یارانه به قبوض خدماتی و پرداخت خودکار قبوض اشاره کرد که در اوایل سال آینده به مرحله عملیاتی خواهد رسید.

صدور امضای دیجیتال در سیستم بانکی به زودی انجام می‌شود

دبیر کل بانک مرکزی از صدور امضای دیجیتال در سیستم بانکی کشور در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده خبر داد. «محمود احمدی» در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آنکه، زیرساخت‌های امضای دیجیتال خرداد ماه سال جاری انجام شده است، اظهار کرد: موارد مرتبط با امضای دیجیتال به بانک‌ها اعلام شده و از تمامی بانک‌ها درخواست کردیم، اسامی مشتریان خود را که از بانکداری اینترنتی استفاده می‌کنند به بانک مرکزی ارائه کنند. وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به مشتریان در این زمینه به بانک مرکزی ارائه شده و طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده شروع به صدور امضای دیجیتال در سیستم بانکی خواهیم کرد. احمدی در خصوص لایحه حذف چهار صفر نیز گفت: این بحث مدت‌ها است در بانک مرکزی در حال انجام است و حوزه اقتصادی بانک مرکزی در یک سال گذشته در این زمینه فعالیت کرده و اقتصاددانان، کارشناسان و افرادی که مخاطب این بحث هستند در این خصوص اظهارنظرهایی را انجام داده‌اند.