گروه بازار پول- بانک مرکزی حداقل مبلغ سپرده لازم برای افتتاح سپرده قرض‌الحسنه ویژه را یک میلیون تومان و حداقل میزان پرداخت تسهیلات را از این محل ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

حساب قرض‌الحسنه ویژه به حسابی اطلاق می‌شود که؛ بانک تحت این عنوان افتتاح و وجوه تودیع شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به این حساب را طبق نظر تودیع‌کننده وجوه و بر اساس شرایطی که به موجب قرارداد عاملیت منعقده فی‌مابین تودیع‌کننده و بانک معین می‌شود به صورت قرض‌الحسنه به اشخاص حقیقی و موسسات خیریه و عام‌المنفعه اعطا می‌کند. در ابلاغیه مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی به مدیران عامل کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه آمده است: حداقل مبلغ سپرده لازم برای افتتاح حساب قرض‌الحسنه ویژه ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

حداقل مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه قابل اعطا به هر متقاضی از محل هر حساب قرض‌الحسنه ویژه ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و مدت بازپرداخت آن حداکثر پنج سال است.

بر اساس ماده چهار این ابلاغیه بانک مرکزی جمهوری اسلام ایران می‌تواند هر سه سال یکبار بر اساس رشد شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی و سایر شاخص‌ها، نسبت به اصلاح ارقام ذکر شده برای سپرده‌گذاری و تسهیلات اقدام کند. این ابلاغیه تاکید دارد:

از مبالغ تودیع شده به حساب‌های قرض‌الحسنه ویژه همواره معادل مجموع قرض‌الحسنه‌های اعطا شده مسدود و مازاد آن توسط تودیع‌کننده وجوه قابل برداشت بوده و نظیر سایر حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز مشمول شرکت در قرعه‌کشی جوایز است. مبالغ مسدود شده در این حساب‌ها جزء سپرده‌های بانک محسوب نمی‌شود و به همین دلیل مشمول تودیع سپرده قانونی نیست. مبالغ قرض‌الحسنه اعطایی بانک از محل این حساب‌ها نیز جزء تسهیلات اعتباری اعطایی بانک محسوب نگردیده و خارج از حد مجاز اعتباری بانک خواهد بود. دارنده حساب قرض‌الحسنه ویژه می‌تواند به موجب قرارداد عاملیت، نوع و میزان وثائق مورد نظر خود را مشخص و از بانک بخواهد که در قبال اعطای قرض‌الحسنه از این حساب وثائق مورد نظر خود را تعیین نکند. اخذ وثیقه توسط بانک تابع ضوابط دستورالعمل اجرایی قرض‌الحسنه اعطایی بانک‌ها خواهد بود. مبالغ وصولی توسط بانک بابت اقساط قرض‌الحسنه‌های اعطا شده طبق نظر تودیع‌کننده وجوه، مجددا قابل مصرف می‌باشد. بابت خدماتی که بانک در مورد هر یک از حساب‌های قرض‌الحسنه ویژه انجام می‌دهد با توجه به نوع و میزان این خدمات کارمزدی به بانک تعلق می‌گیرد که میزان آن بر اساس توافق بانک و تودیع‌کننده وجوه به موجب قرارداد عاملیت تعیین خواهد شد.