تغییر نگاه سرمایه‌گذاران از حوزه یورو به اقتصاد آمریکا

گروه بازار پول- اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی در گزارشی به بررسی وضعیت بازار جهانی طلا در هفته منتهی به ۱۳ فروردین پرداخت.

گزارش تهیه شده از سوی این اداره به بررسی دلایل و فراز و فرود بهای جهانی طلا در یک هفته گذشته پرداخته است. نکته مهم گزارش تهیه شده اشاره به تغییر نگاه سرمایه‌گذاران در دومین فصل سال ۲۰۱۲ است. نویسندگان گزارش اعتقاد دارند سرمایه‌گذاران تمرکز خود از منطقه یورو را به آمار اقتصادی آمریکا تغییر داده‌اند و اخبار این حوزه می‌تواند در بالا و پایین شدن بهای طلا تاثیر بیشتری داشته باشد. بر این اساس اگر سیاست‌های انبساطی در آمریکا اجرا شود قیمت طلا صعودی خواهد بود؛ در غیر این صورت بهای طلا در محدوده قیمتی ۱۶۸۰ دلار قرار خواهد گرفت در اولین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار طلا نوسانات قیمت در هفته منتهی به ۱۳ فروردین (۳۰ مارس) بررسی شده است.

بنابر این گزارش، نوسانات هفته گذشته طلا در بازار نیویورک در محدوده ۳۷/۱۶۸۹-۱۹/۱۶۶۰ دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد. طلا روز نخست هفته را با حجم سنگین معاملات سپری کرد و نهایتا ۵/۱ درصد افزایش یافت. در این روز طلا بیشترین صعود یک روزه خود در ماه گذشته را سپری کرد و سطح ۹۰/۱۶۸۷ دلار برای هر اونس را تجربه کرد. امیدواری‌های تازه پیرامون سیاست‌های فوق انبساطی فدرال رزرو که خرید طلا به‌عنوان پوشش تورم در بلندمدت را افزایش می‌داد، عامل عمده صعود طلا بود. طلا در این روز همسو با بازار سهام حرکت و پس از آنکه آقای برنانکی، رییس فدرال رزرو اعلام کرد که اقتصاد آمریکا نیازمند رشد بیشتر برای پایین آوردن نرخ بیکاری است، افزایش یافت.

طلا در روز سه‌شنبه و پس از آنکه نتوانست سطح ۱۷۰۰ دلار برای هر اونس را در ساعات آغازین روز تجربه کند، با کاهش قیمت روبه‌رو شد. تضعیف یورو، طلا را نیز با کاهش قیمت روبه‌رو کرد. این افت قیمت پس آن شدت گرفت که در وقت نیویورک، قراردادهای ماه مارس در بازار آتی منقضی شد.

طلا روز چهارشنبه نیز با افت قیمت روبه‌رو شد. سفارش‌های کالاهای بادوام در آمریکا در ماه فوریه با افت مواجه شد و انتشار این ارقام، به فروش فلز زرد دامن زد. طلا در این روز همراستا با نفت خام، یورو و بازار سهام افت کرد. افت ۳/۱ درصدی فلز زرد در این روز قیمت آن را به ۳۰/۱۶۵۸ دلار برای هر اونس رساند.

موسسه گلدمن ساکس در این روز اعلام کرد که چون قیمت طلا کاملا به نرخ بهره واقعی ایالات متحده وابسته است، ممکن است که با رشد قوی اقتصاد آمریکا در ماه‌های آتی و افزایش نرخ بهره، قیمت‌های طلا با افت روبه‌رو شود.

از سوی دیگر در این روز مشخص شد که تقاضای فیزیکی طلا تحت فشار کاهشی قرار گرفته است، دلیل این موضوع اعتصاب طلافروشان در هند (بزرگ‌ترین خریدار طلا) بود، که به دلیل افزایش تعرفه واردات دست به اعتصاب زده‌اند. وزیر دارایی هند نیز در روز سه‌شنبه تاکید کرد که کشورش قصد ندارد تعرفه واردات طلا را کاهش دهد. وزارت دارایی هند در ابتدای ماه مارس تعرفه واردات طلا را به ۴ درصد افزایش داده بود.

در روز پنج‌شنبه قیمت طلا باز هم کاهش یافت. در این روز با نزدیک شدن به انتهای فصل نخست سال ۲۰۱۲، طلا همسو با سایر دارایی‌های پرریسک همچون یورو، نفت و سهام، با حجم وسیعی از فروش از سوی سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد. تقویت دلار در این روز نیز به فشار کاهشی بر قیمت طلا کمک کرد.

از سوی دیگر در این روز مشخص شد که بانک UBS سوئیس پیش‌بینی خود برای میانگین قیمت طلا در سال ۲۰۱۲ را از ۲۰۵۰ به ۱۶۸۰ دلار برای هر اونس کاهش داده است.

طلا در روز جمعه اندکی تقویت شد. تضعیف شدن دلار و نیز قیمت‌های پایینی که برای طلا در روزهای اخیر رقم خورد، سرمایه‌گذاران را به فکر خرید در قیمت‌های پایین به قصد سودگیری انداخت. در روز جمعه فلز زرد با ۴۷/۰ درصد افزایش به ۱۶۶۸ دلار برای هر اونس رسید.

طلا فصل نخست سال را با ۶/۶ درصد تقویت سپری کرد و افت خود در فصل آخر سال ۲۰۱۱ را جبران نمود. این در حالی بود که شاخص دلار در فصل نخست سال جاری تنها ۷/۱ درصد افت کرده بود.

به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران طلا در دومین فصل سال ۲۰۱۲ تمرکز خود را از منطقه یورو برداشته و بر آمار اقتصادی آمریکا قرار دهند و توجه زیادی را به اخباری که از سوی FED پیرامون سیاست‌های فوق انبساطی این کشور منتشر می‌شود، معطوف نمایند.