بازار ارز و سکه در حالت انتظار

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: تاکید مجدد مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی بر تصمیم رییس کل این بانک در عمل به تعهد تحویل به موقع سکه‌های پیش‌فروش شده امروز کاملا تاثیر خود را نشان داد و بازار سکه بدون مشتری ماند تا قیمت اغلب اقلام آن با ۵ هزارتومان کاهش روبه‌رو شود. این شرایط قیمت دلار را نیز اندکی به کاهش واداشت و قیمت ۱۹۰۵ تومانی روز شنبه با ۳ تومان کاهش تا ۱۹۰۲ تومان افت کرد.

بر اساس اخبار رسیده از بازار، تقاضای زیادی برای خرید سکه وجود ندارد و همزمان پایین ماندن قیمت اونس جهانی طلا در سطح ۱۶۳۱ دلار نیز بر افت قیمت آن در بازار داخلی دامن زده است. تقریبا ۸ روز دیگر به تحویل اولین سری سکه‌ها به پیش خریدکنندگان باقی است و بازار در چنین شرایطی در انتظار برای افت قیمت با عرضه بیش از ۴ میلیون سکه در فاز اول واکنشی به جز صبر کردن ندارد. در واقع با علم به این شرایط قیمت سکه تقاضایی برای ذخیره‌سازی و پس انداز ندارد.

اینکه برخی در انتظار چنین روزهایی برای خرید سکه بوده‌اند نیز به دلیل خروج نقدینگی‌های فراوان از بازار سکه پس از انجام پیش‌فروش‌ها، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

با این حال با وجود قیمت ۱۹۰۰ تومانی برای دلار آمریکا در بازار داخلی و اونس تقریبا ۱۶۳۰ دلاری در روز‌های اخیر نمی‌توان قیمت سکه را خیلی از سطح قیمت‌های جهانی ارزان‌تر فروخت.

از این رو برخی در بازار سبزه میدان سکه نمی‌فروشند و انتظار افزایش دوباره قیمت‌ها را دارند. ارزش طلای واقعی موجود در سکه با احتساب این اعداد تقریبا ۷۵۰ هزار تومان با مالیات و کارمزدهای اصلی است.از این رو قیمت‌های موجود در بازار برای حفظ خود از فروافتادن، مقاومت می‌کنند.

برخی نیز به دلیل خرید با قیمت‌های بالا انگیزه‌ای برای فروش ندارند. عده‌ای نیز در واکنش به انتشار برخی شایعات بازار طلا در مورد مالیات بر ارزش افزوده، معامله‌ای انجام نمی‌دهند.

با این وجود آنچه بیش از هر چیز بازار را تحت تاثیر قرارداده، ورود سکه‌های بانک مرکزی به عنوان میهمان‌های خوانده شده به بازار است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی روز شنبه به خبرگزاری مهر گفت که بهمنی رییس کل بانک مرکزی بر تحویل به موقع سکه‌ها مصر است و در یک ماه ۴ میلیون سکه به بازار تزریق خواهد شد. البته همان طور که روز گذشته به این موضوع اشاره شد، پاشنه آشیل این داستان تمایل مردم به فروش سکه‌های تحویلی در بازار است.

اگر افزایش نگرانی از آینده اقتصادی کشور منجر به نگهداری آنها تا درازمدت شود و به عنوان یک دارایی سرمایه‌ای بتواند موجبات امنیت خاطر مردم را حتی در شرایط جدید فراهم آورد، قیمت‌ها از سطوح حداقلی فعلی پایین‌تر نخواهد آمد.

باید دید که قیمت بازارهای موازی از جمله مسکن و بورس در سال آینده چه مسیری را در پیش خواهد گرفت. باید شرایط جاری کشور پس از مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و تورم انتظاری در کشور را سنجید. هنوز حقوق فروردین ماه توسط بنگاه‌های اقتصادی بخش دولتی و خصوصی به دست مردم نرسیده همچنان در عرصه عمومی چالش جدید بر سر واریز مبالغ نقدی یارانه‌ای به حساب مردم حل نشده است. در عرصه منطقه‌ای ابهاماتی در مورد نحوه تعامل ایران با غرب در مذاکرات هسته‌ای ۲۵ فروردین وجود دارد و با وجود صراحت مقامات ارشد کشور بر پایداری مواضع ایران در این مذاکرات، برخی باتوجه به هیاهوی غرب در راه‌اندازی یک موج تبلیغاتی برای سمت دهی به روند مذاکرات به پیش‌داوری‌ در این خصوص پرداخته‌اند.

همچنین افت نرخ رشد اقتصادی در چین و افت واردات طلا در هند فضایی از کاهش تقاضا برای طلا را بر بازارهای جهانی تحمیل کرده است. در مقابل آنچه هنوز به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی در دنیا به آن استناد می‌شود، ثابت ماندن نرخ بهره در آمریکا در سطح صفر درصد است که طلا را برای سرمایه‌گذاری همواره در پرتفوی سرمایه‌داران حفظ کرده است. همچنین تحلیل‌های متفاوت از تحرکات پولی ایالات متحده در قالب تزریق منابع بیشتر به اقتصاد این کشور موقعیت دلار را در مقابل اوراق قرضه و سهام به نوسان وا می‌دارد.

در تازه‌ترین اخبار با وجود افت نرخ بیکاری به ۲/۸ درصد در این کشور برخی نسبت به افت میزان مشارکت نیروی کار برای یافتن کار مناسب هشدار داده و این وضعیت را علامت منفی برای اقتصاد آمریکا ارزیابی می‌کنند.

شرایطی که امکان دارد برنامه تزریق منابع مالی درقالب سومین دوره تسهیل مقداری به اقتصاد این کشور را بار دیگر بر سر زبان‌ها بیندازد و ارزش دلار را در برابر رقبایش تضعیف کرده و قیمت طلا را به بالا سوق دهد.

در روز‌های اخیر اعتصاب ۲۱ روزه در هندوستان پایان یافته است. اعتصاب ۲۱ روزه زرگران هندی در واکنش به اعمال مالیات یک درصدی به طلاهای ساخته شده بدون مارک و دو برابر شدن تعرفه واردات مدال‌ها و سکه‌های طلا و پلاتین با اطمینان بخشی‌های وزیر دارایی این کشور مبنی بر تجدید نظر در این قانون که در سخنرانی ۱۶ مارس اعلام کرده بود، پایان یافته است.

این اعتصاب در هندوستان نزدیک به ۴ میلیارد دلار زیان متوجه صنعت طلا در این کشور کرده است. پایان یافتن این اعتصاب احتمال افزایش قیمت طلا را با شروع دوباره بازارهای طلا پس از عید پاک بیشتر کرده است.

برخی انتظار دارند که قیمت طلا از بامداد دوشنبه به وقت تهران از سطح ۱۶۳۱ دلار بسته شده پایان معاملات هفتگی فراتر برود.

گلایه از سایت سنا

بانک مرکزی بر ثبت معاملات ارزی در سامانه موسوم به سنا تاکید دارد. این در حالی است که برخی از صرافان با انتقاد از قطع این سیستم در اوقات کاری گلایه دارند. در یک بررسی میدانی از تعدادی از صرافان، گفته شده طی مدت ۴۵ روزی که بانک مرکزی قیمت ۱۲۲۶ تومان را برای دلار آمریکا تعیین کرده بود، عملا هیچ یک از صرافان معاملات خود را در این سامانه ثبت نکرده‌اند.

پس از آزاد شدن دوباره معاملات به نرخ بازار آزاد نیز تعداد افرادی که اقدام به ثبت معاملات خود در این سامانه می‌کنند، چندان برابر با انتظارات طراحان این سامانه نبوده است.

بیم از مالیات، قطع و ازکارافتادگی مقطعی و فرار از تمرکز نظارتی برخی از جمله مواردی است که امتناع صرافان را از ثبت معاملات خود در این سامانه در پی داشته است.

قیمت‌ها در بازار داخلی

قیمت سکه طرح جدید و قدیم و نیم سکه دیروز بعد از ظهر هر یک ۵ هزارتومان افت داشته و به ترتیب ۷۴۵ هزار تومان، ۷۵۵ هزار تومان و ۳۷۵ هزار تومان فروخته شدند. قیمت ربع سکه نیز با ۳ هزار تومان کاهش تا ۱۹۵ هزارتومان افت کرد. در بازار ارز قیمت دلار با ۳ تومان کاهش تا ۱۹۰۲ تومان پایین آمد. یورو ۱۰ تومان، پوند انگلیس ۵ تومان و صد ین ژاپن ۲۰ تومان ارزان شدند.