گروه بازار پول - اقدام بانک مرکزی اروپا در تزریق نقدینگی به اقتصاد منطقه یورو، در کوتاه‌مدت، تاثیر مثبتی بر اقتصاد واقعی این منطقه نداشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد رشد وام‌دهی بانک‌های اروپایی به شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در ماه مارس (اسفند و فروردین گذشته) کند شده است؛ زیرا بانک‌ها به طور ثابتی خرید اوراق قرضه دولتی را افزایش داده‌اند. اطلاعات بانک مرکزی اروپا، در وهله اول به فعالیت وام‌دهی از زمان اتمام دور دوم مزایده غیرمتعارف وام که سیستم بانکی حوزه یورو را با بیش از یک میلیارد یورو وام ارزان قیمت سه ساله اشباع کرد، اشاره می‌کند. یک اقتصاددان از بانک «برنبرگ» در این باره می‌گوید: «مزایده‌ها که در ماه فوریه پایان یافت، تاثیر مثبت قابل‌توجهی روی رشد وام‌دهی نداشته است. این مزایده‌ها فقط از بروز پدیده سقوط اعتبار، جلوگیری کرده و هنوز تاثیر مثبت عظیمی بر رشد اقتصادی در اروپا نداشته است.»

اطلاعات منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که رشد نقدینگی در حوزه یورو در ماه مارس (اسفند و فروردین گذشته) با سرعتی بیش از انتظار تقویت شده است. اما وام‌دهی به شرکت‌ها و سهامداران رشدی بسیار کندتر از آنچه امید می‌رفت، داشته است. در حالی که بانک‌ها، به خصوص در اقتصادهای دچار مشکل مانند اسپانیا و ایتالیا با پر کردن صندوق‌های خود از اوراق قرضه دولتی محتاطانه عمل کردند.

در اسپانیا، به دلیل اینکه حجم وسیعی از دارایی‌های بانک‌ها را دارایی‌های مشکوک الوصول تشکیل می‌دهد، بانک‌ها به افزایش وام‌دهی مایل نیستند و آمار‌ها نیز بازگشت این کشور به دوران رکود را تایید می‌کند. احتمالا این ارقام تاییدکننده دوره رکود در منطقه یورو در سه ماه دوم سال است. دولت‌های حوزه یورو با موج جدید تدابیر ریاضتی (کاهش هزینه‌ها) دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درخواست‌ها برای ادامه تمرکز روی سیاست‌های اقتصادی سختگیرانه در منطقه با تدابیر ریاضتی به رهبری آلمان از نقطه اوج خود کاهش یافته است. زیرا طرفداران سیاست‌های ریاضتی اروپا به طور فزاینده‌ای از اعمال این تدابیر سرخورده شده‌اند.

یک گزارش در هفته گذشته نشان داد که وام‌دهندگان، برخوردار از وفور نقدینگی ناشی از تزریق بانک مرکزی اروپا، در نظر دارند که به سیاست اخیر برای قوانین اعتباری سختگیرانه‌تر پایان دهند. اما یک تحقیق دیگر نشان داد که تقاضا برای وام به خصوص از سوی شرکت‌های کوچک همچنان ضعیف مانده است.

آمار منتشر شده بانک مرکزی اروپا حاکی از آن است که وام دهی به بخش خصوصی که در ماه فوریه ۸ دهم درصد رشد داشت و نظرسنجی «رویترز» رشد آن را ۷ دهم درصد پیش‌بینی کرده بود، در ماه مارس ۶ دهم درصد افزایش سالانه داشته است.

در همین حال بانک‌های ایتالیایی، موجودی اوراق قرضه دولتی حوزه یورو خود را افزایش داده و به رکورد ۷/۲۳ میلیارد یورو رساندند. بانک‌های اسپانیایی نیز ۱/۲۰ میلیارد یورو به موجودی خود از این اوراق افزودند . بانک‌های فرانسوی و آلمانی نیز دامنه ریسک خود در مقابل بدهی‌های دولتی را افزایش دادند.

یک اقتصاددان از «نومیورا» می‌گوید: «تعداد کل وام‌ها، دیدگاه بانک مرکزی اروپا در مورد محدود شدن کاهش حجم بدهی‌های سیستم بانکی را تایید می‌کند و موضوع آن است که تقاضای بانک‌ها برای نقدینگی بیش از عرضه آن است.»این در حالی است که شرکت‌های حوزه یورو می‌گویند که سفارشات رو به کاهش است و آنها در واکنش به کاهش مشاغل اقداماتی را انجام داده‌اند.