دنیای اقتصاد - محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی از نحوه تعیین نرخ ارز در اقتصاد کشور ابراز نارضایتی و اعلام کرد در هیچ کشوری نرخ ارز به این شکل تعیین نمی‌شود. بهمنی هدف اصلی بانک مرکزی در بحث ارز را برگرداندن نظام تک نرخی عنوان کرد و گفت به دلایلی بانک مرکزی هنوز به این هدف مهم نرسیده است. وی مطرح کردن مطالب غیرکارشناسی را برای بازار مضر توصیف کرد و خواستار این شد تا مسوولان در این مورد رعایت لازم را انجام دهند تا بازار دچار التهاب نشود. رییس کل بانک مرکزی مطرح کرد

انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری ارز در ایران

گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات کنترلی این بانک در بازار سکه و ارز از نحوه «قیمت‌گذاری ارز» در کشور انتقاد کرد و گفت که «بانک مرکزی هنوز به دلایلی، به اهداف خود در بازار سکه و ارز نرسیده است.»

محمود بهمنی با عنوان کردن اینکه «در کجای دنیا ارز کشورها اینگونه قیمت‌گذاری می‌شود و هر روز افراد غیر مسوول و غیرمرتبط وارد کارهای سیستم بانکی می‌شوند و خیلی راحت درباره آن اظهار نظر می‌کنند؟» گفت: اگر مسائل ارزی، بانکی، طلا و سکه مطرح می‌شود باید کارشناسان بانکی درباره آن اظهار نظر کنند.

به گفته وی «مطرح کردن مطالب غیرکارشناسی قیمت‌ها را بالا می‌برد و در بازار تاثیر می‌گذارد.» بنابراین بانک مرکزی « از مسوولان و مقامات کشور خواهش کرده این گونه موارد را قدری کنترل کنند تا بازار حالت تلاطم نداشته باشد وحالت عادی به خود بگیرد.»

به گفته بهمنی «هدف بانک مرکزی تک‌نرخی کردن ارز است.»

از دیدگاه کارشناسان رشد نقدینگی بدون پشتوانه، عامل تورم است و سال گذشته رشد نقدینگی بازار ارز و سکه ایران را پر نوسان کرد و امسال با توجه به شرایط موجود، بازار سکه و ارز جذابیت کمتری برای نقدینگی موجود در بازار پیدا کرده است. به گفته رییس‌کل بانک مرکزی «بانک مرکزی در پایان سال گذشته و در دو ماه آخر سال توانست نقدینگی را با پیش‌فروش ۵/۱۰ میلیون سکه و فروش اوراق مشارکت جمع‌آوری و کنترل کند.»

به گفته برخی کارشناسان با اینکه در اقتصادهای توسعه یافته وظیفه جذب نقدینگی بر عهده تولید است، اما در ایران بخش تولید، جذابیت کمتری نسبت به فعالیت‌های سوداگرانه داشته است.

رشد نقدینگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه، بهمنی که دیروز در یک سمینار سخن می‌گفت نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته را ۲/۲۵ درصد اعلام کرد و افزود: نرخ رشد نقدینگی امسال به ۴/۱۹ درصد رسیده و با کمک سیستم بانکی نقدینگی مهار شد.

بهمنی در ادامه عنوان کرد که «انتظار بانک مرکزی از افزایش تورم در سال گذشته محقق نشده است.» او افزود: «در سال گذشته نرخ تورم به ۵/۲۱ درصد رسید در حالی که انتظار ما بیشتر از این بود.»

سیستم بانکی بیشتر از توانش تسهیلات پرداخت کرد

بهمنی در ادامه سخنان خود در این سمینار، با تایید شکاف جدی میان منابع و مصارف بانک‌ها گفت: «سیستم بانکی بیشتر از توانش به مشتریان تسهیلات پرداخت کرده؛ چرا که در سال گذشته تسهیلات پرداخته شده ۲۹ درصد رشد داشته در حالی که رشد منابع جذب شده ۶/۱۹ درصد بوده است.»

وی با اشاره به اینکه از صادرکنندگان پیمان نامه ارزی نخواهیم گرفت، اظهار کرد: از صادرکنندگان پیمان نامه ارزی نمی‌گیریم و چنین تصمیمی هم نداریم اما مشوق صادراتی برای آنها خواهیم داشت و از طرفی آنچه که صادرات می‌کنند از مالیات معاف است. او افزود: در حال حاضر کشور ما به سیاست‌های پولی وابسته شده، بنابراین وقتی در سال تولید ملی قرار داریم باید به زیربناهای تولیدی توجه و از واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود پرهیز کنیم.

بهمنی تاکید کرد: سیستم بانکی وظیفه دارد در جهت حمایت از تولید حرکت کند.

مشکل اصلی بانک‌ها، نقل و انتقال پول است

رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: مجموع درآمدهای ارزی همراه با درآمد صادرات رقمی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است، اگر فرض را صرفا براساس درآمدهای نفتی بگذاریم با هزینه‌هایی که در بخش واردات داریم باز هم مازاد منابع خواهیم داشت. بنابراین از نظر ذخیره ارزی و درآمدها مشکلی نداریم و تنها مشکلی که پیش روی سیستم بانکی است نقل و انتقالات پولی است.

بهمنی اضافه کرد: شرایط سیستم بانکی شرایط بسیار خاصی است و ما باید براساس وضعیت موجود برنامه‌ریزی کنیم و همه نهادها و سازمان‌های کشور نیز باید براساس شرایط سیستم بانکی حرکت کنند.

بهمنی افزود: سیستم بانکی باید منابع حاصل از فروش نفت و سایر درآمدها را به راحتی بین تولیدکنندگان و واردکنندگان تقسیم کند. لذا لازم است با کشورهای هدف ارتباط برقرار و بتوانیم واحدهای بانکی را در کشورهایی که طرف معاملات ما هستند تاسیس کنیم.

وی با بیان اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال تولید ملی نامگذاری شده گفت: تولید تنها عاملی است که می‌تواند کشور را در این گونه موارد نجات داده و کشور را از وابستگی برهاند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی باید خودشان را با تولیدجهانی تطبیق دهند و صادرات محور باشند، تصریح کرد: اگر تولید کشور صادرات محور باشد می‌توانیم در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشیم. این وظیفه بخش مولد است که امیدواریم با بالا بردن بهره‌وری و بازنگری در ساختارهای آن زمینه رشد و ارتقای این بخش فراهم شود.

وی با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع بسیار قوی است، افزود: اقتصاد ما بیشتر متاثر از مسائل روانی است تا متغیرهایی مثل عرضه و تقاضا.

وصول مطالبات معوق

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی کشور باید سال جاری را سال نظم پولی و مالی قرار دهد، گفت: باید بین منابع و مصارف تناسب ایجاد کنیم تا بتوانیم در هر بخش که منافع کشور مدنظر است وارد عمل شویم. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه کوچک‌ترین حرکت سیستم بانکی زیر ذره‌بین است، اظهار کرد: باید نظارت، کنترل و بازرسی‌ها را تقویت کنیم.

وی گفت: نظارت بر تسهیلاتی که به مشتری پرداخت می‌شود می‌تواند شرعی بودن معاملات را اثبات و تایید کند. بنابراین تسهیلاتی که به مصرف واقعی خودش نرسد قطعا برگشت اقساطش هم مشکل خواهد داشت. بهمنی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های ایجاد منابع و امکان اعطای تسهیلات به مشتریان، بخش وصول مطالبات معوق است، افزود: هدف‌گیری و برنامه‌ریزی ما در بخش وصول مطالبات معوق از میانگین ۹/۲۸ درصد به ۱/۱۵درصد رسیده که نشان‌دهنده پیگیری همکاران در سیستم بانکی است؛ ولی این پیگیری کافی نیست. وی در ادامه سخنانش گفت: «وصول مطالبات معوق برنامه‌ریزی می‌خواهد و مدیران بانک‌ها باید کمیته‌هایی را در استان‌ها و سرپرستی‌ها ایجاد و براساس آن مطالبات را وصول کنند.»

نظر بانک جهانی در مورد تحریم بانک مرکزی

بهمنی در مورد اقدامات بانک مرکزی برای کاهش تحریم‌ها علیه این بانک گفت: «بسیاری از کشورها اعلام آمادگی کردند که تحریم‌ها را از بانک مرکزی ما بردارند. جلساتی که با روسای کل بانک‌ها و مسوولان کشورها در اجلاس جهانی داشتیم، کشورها اعلام آمادگی کردند که روابط بازرگانی و تجاری با ما داشته باشند و ما توسط سیستم بانکی داخل کشور این فعالیت‌ها را انجام دهیم.»

بهمنی در ارتباط با تحریم بانک مرکزی گفت: «در این خصوص شکایت‌های لازم را مطرح کرده‌ایم، حتی بانک جهانی و رییس صندوق بین‌المللی پول تایید کرده‌اند که بانک مرکزی ایران نباید تحریم شود.»

وی در ادامه با اشاره به دیدارش با مدیرعامل بانک جهانی اظهار کرد: در آن جلسه توضیح دادم که ایران از نظر ذخایر و واردات مشکل ندارد، آنها نیز پذیرفتند و رییس بانک جهانی قبول کرد که تحریم بانک مرکزی ایران معنا ندارد.

وی همچنین درخصوص جلسه با گروه ۲۴ اظهار کرد: با گروه ۲۴ و رییس خاورمیانه‌ای صندوق بین‌المللی پول هم جلسه‌ای داشتیم و آنها نیز درخواست‌های ما را منطقی می‌دانستند و قول دادند که در جهت رفع این مشکلات اقدام کنند.