بانک مرکزی: ایران‌چک تعداد اسناد مبادله شده را کاهش داد

بانک مرکزی در گزارشی از وضعیت اسناد بانکی از انتشار ایران‌چک‌های بانک مرکزی و جایگزینی آن به جای چک‌پول‌های صادره توسط بانک‌‌ها دفاع کرد.

در گزارشی که وب سایت این بانک منتشر کرده با اشاره به الزامات چاپ ایران چک‌های بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ عنوان شده که: این ابزار جدید پولی برخلاف چک‌پول‌های بانک‌ها، موجب کاهش تعداد اسناد مبادله شده در این مراکز شد. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، ایران‌چک‌ها در آمار اسکناس و مسکوک لحاظ می‌شوند. این در حالی است که بنا به نظر مجلس، یکی از علل غیرقانونی بودن انتشار ایران‌چک این بوده که ایران‌چک مشمول تعریف پول رایج کشور نیست. بانک مرکزی در این گزارش اضافه کرد: حجم کل ایران‌چک‌های تحویلی به اتاق پایاپای اسناد بانکی در سال ۱۳۸۹ تنها حدود ۱۸ هزار برگ با ارزشی معادل ۲۰ میلیارد ریال بود. در مقابل، تعداد چک‌های عادی تحویلی به اتاق پایاپای برای تسویه مبادلات بین بانکی ۸/۳ درصد افزایش یافت و به دنبال آن، ارزش آنها با ۳۱ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۸ به ۱۰۲۸۴/۲ هزار میلیارد ریال رسید. در سال ۱۳۸۹، در مجموع بیش از ۱۱۱/۱ میلیون برگ انواع چک با ارزشی معادل ۲/۱۰۲۸۴هزار میلیارد ریال در اتاق‌های پایاپای اسناد بانکی سراسر کشور مبادله شد. در مجموع تعداد و ارزش مبادلات در اتاق پایاپای اسناد بانکی در سال ۱۳۸۹ به ترتیب با افزایش ۳/۳ و ۳۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۸ روبه‌رو شد.

در این گزارش آمده: اسکناس و مسکوک در کنار ایران‌چک‌های بانک مرکزی به عنوان ابزار‌های نقد پرداخت در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. با لحاظ ایران‌چک‌های بانک مرکزی در آمار اسکناس و مسکوک، کل مبلغ اسکناس و مسکوک در جریان (در دست اشخاص و نزد بانک‌ها) تا پایان این سال به ۶/۲۸۶هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم سال قبل آن ۲۴ درصد رشد نشان می‌دهد. سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی در پایان سال ۱۳۸۹ با ۶/۰ واحد درصد کاهش نسبت به پایان سال قبل به ۶/۷ درصد رسید. همچنین، سهم آن از پول از ۳۲ درصد در پایان سال ۱۳۸۸ به ۷/۲۹ درصد در پایان سال ۱۳۸۹ کاهش یافت.