روز پر نوسان قیمت‌ها

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: نرخ دلار دربازار دیروز پس از یک نوسان تقریبا ۳۰ تومانی بالاخره تا بعداز ظهر به ۱۶۷۵ تومان رسید. قیمت سکه اما نسبت به روز یک شنبه بدون تغییر در سطح ۶۵۵ هزار تومان باقی ماند. دیروز در ساعات ابتدایی بازار قیمت دلار آمریکا تا ۱۶۹۰ تومان بالارفت اما در ساعات بعد مرتبا به طور لحظه‌ای بین این سطح تا ۱۶۷۰ تومان در نوسان بود و بالاخره تا ساعت ۴ بعد از ظهر در سطح ۱۶۷۵ تومان متوقف شد که نسبت به ظهر روز یک شنبه ۱۵ تومان افزایش ثبت کرده است. در بازار ارز دیروز قیمت برخی از ارزها همچون یورو، پوند انگلیس و صد ین ژاپن بین ۱۰ تا ۲۰ تومان افت داشتند. دیروز یورو ۲۲۰۰ تومان ، پوندانگلیس ۲۷۵۰ تومان و صد ین ژاپن ۲۱۰۰ تومان فروخته شد. قیمت خرید برای یورو در تابلو صرافان ۲۱۸۰ تومان درج شده بود اما کمتر کسی حاضر به خرید یورو در این قیمت بود. در سطح سبزه میدان نیز در میان جمع دلالان کسی حاضر به خرید یورو به نرخ ۲۱۸۰تومان نبود. به قول یکی از صرافان دیروز یورو را می‌شد تنها در سطح ۲۱۴۵ تومان فروخت و به اصطلاح در این سطح «آتش زد.» افت برابری یورو در مقابل دلار و سایر اسعار معتبر روز گذشته عمدتا متاثر از انتخابات فرانسه بود. با رفتن حامیان یورو از صحنه سیاسی اروپا موقعیت این ارز بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. از این رو دلار در بازار داخلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

در بازار سکه اتفاق خاصی رخ نداد. قیمت سکه بدون تغییر در سطح ۶۵۵ هزار تومان ثابت ماند. نیم سکه ۳۵۵ هزار تومان و ربع سکه نیز ۱۸۰ هزار تومان فروخته شدند که نسبت به قیمت‌های روز یکشنبه بعدازظهر تغییری ثبت نشد. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تقریبا در سطح همان ۶۵ هزار تومان ثابت ماند.

روز گذشته قیمت‌های مختلفی برای دلار آمریکا در بازار به چشم می‌خورد . در هیاهوی دلالان، دلار به نرخ۱۶۷۰ تومان و حتی کمتر (بسته به میزان و تعداد مورد تقاضا) فروخته می‌شد. اما بر تابلو صرافان قیمت دلار از ۱۶۷۰ تا ۱۶۸۵ تومان در ساعت یک بعداز ظهر دیده می شد. برخی از صرافی‌ها و به طور مشخص یکی از صرافی‌ها قیمت‌های به مراتب بالاتری را بر تابلو‌ها درج می‌کند. اما هر چه به چهار راه استانبول نزدیک‌تر می‌شویم سطح قیمت‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شود.

قیمت جهانی طلا یک روز پس از سارکوزی

در اروپا بالاخره رای مردم سارکوزی را از کاخ الیزه بیرون برد و اولاند به عنوان رییس‌جمهور فرانسه در یک دوره ۵ ساله انتخاب شد. انتخاب وی به طور حتم در مسیر برخی سیاست‌های کلی اقتصادی در اروپا چالش برانگیز خواهد بود. گزارش هفتگی بانک مرکزی در مورد تحولات اروپا پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حکایت از این دارد که اولاند پیمان مالی جدید رهبران اروپا را که ۲۵ کشور اروپایی با آن موافقت کرده‌اند را تایید نخواهد کرد. وی قبل از پیروزی در انتخابات این کشور گفته بود: در صورتی حاضر به حمایت ازاین پیمان است که برای تحریک رشد اقتصادی در اروپا چاره‌ای اندیشیده شود. این در حالی است که صدر اعظم آلمان گفته بود که فرانسه نمی‌تواند پیمان مالی منطقه یورو را مورد بازنگری قرار دهد. این پیمان مورد موافقت رهبران ۲۵ کشور قرار گرفته است. حتی اسپانیا و پرتغال نیز از آن حمایت کرده‌اند.

تدابیر ریاضتی در اروپا طی ماه‌های گذشته جنجال‌های زیادی در سطح اروپا به همراه داشته است. سارکوزی رییس جمهور قبلی فرانسه و صدر اعظم آلمان در کنار دولت‌هایی چون هلند از حامیان اصلی طرح نجات یورو بوده‌اند. با رفتن سارکوزی واستعفای مارک روت، نخست وزیر سابق هلند به نظر می‌رسد که آلمان در این میانه تنها حامی یورو باقی‌مانده است.

در بانک مرکزی اروپا نرخ بهره‌همچنان در حد یک درصد ثابت مانده و ظاهرا تا چند هفته آینده قرار نیست تغییری در میزان آن رخ دهد. ازاین رو در شرایط نگران‌کننده اقتصادی در این قاره یورو با از دست دادن حامیان خود، بیشتر در معرض تهدید و تضعیف قرار می‌گیرد. در برخی از کشورهای اروپایی همچون اسپانیا، نرخ بیکاری ۲۵ درصد و در پرتغال ۲۰ درصد است. میانگین نرخ بیکاری در حوزه یورو تقریبا ۱۱ درصد شده و نرخ برابری یورو در مقابل دلار که تا همین چند هفته قبل ۳۳/۱ بود هم اکنون به ۳۰/۱ نزدیک شده است.

طرح‌های ریاضتی در اغلب کشورهای اروپایی در حال اجرا است. اگرچه مقاومت‌های مدنی در مقابل سخت تر شده شرایط اقتصادی و بحران اشتغال در این کشورها وجود دارد.

با اعلام رسمی پیروزی فرانسوا اولاند در فرانسه شاخص برخی از بازارهای سهام در اروپا و آمریکا افت کرد. قیمت نفت به بهانه چشم‌انداز افت تقاضا رو به کاهش نهاد. قیمت طلا البته در واکنش به انتخاب اولاند ابتدا تا ۱۶۳۵ دلار نیز کاهش داشت اما با تشکیل صف خرید برای آن در بازارهای معاملاتی آن، دوباره افزایش یافت، اما در سطح تقریبی بسته شده پایان معاملات هفته قبل نوسان دارد. تا بعد از ظهر دیروز نرخ طلا در حد ۱۶۴۱ دلار بود که نسبت به نرخ پایان معاملات هفت تنها ۱ دلار کاهش داشت.

تاثیر انتخابات فرانسه بر افت قیمت کالاها و شاخص‌های بازار‌های سرمایه همان طور که در شماره‌های قبل به آن اشاره شد احتمالا به گفته کارشناسان در کوتاه‌مدت پایدار می‌ماند، اما در صورتی که بانک مرکزی اروپا به نحوی مجبور به حمایت از رشد اقتصادی به طور مثال از طریق کاهش نرخ بهره یا خرید گسترده تر اوراق قرضه کشورها شود، امکان بالا رفتن مجدد قیمت کالاها از جمله نفت و طلا وجود دارد. فارغ از شرایط اروپا در بزرگ‌‌ترین اقتصاد دنیا نیز داده‌های اقتصادی ۳ ماهه اول چنان روند مثبتی داشت که نه تنها از لزوم تزریق بیشتر پول در قالب تسهیل مقداری سخن گفته نمی شد ، بلکه برخی در تلاش بودند تا فدرال رزرو را به بالابردن نرخ بهره دلار وادار کنند که البته با مقاومت برنانکه روبه‌رو شد و در اجلاس بانک‌های مرکزی ایالات متحده گفت که هنوز برای قضاوت در مورد خروج اقتصاد آمریکا از بحران سال ۲۰۰۸ زود است و اقتصاد آمریکا همچنان با چالش بیکاری روبه‌رو است. گزارش اشتغال ماه آوریل و آمار تولیدات کارخانه‌ای در این کشور مجددا به نگرانی در بین سرمایه گذاران انجامید و باوجودی‌که هنوز علائمی از راه افتادن دور سوم تسهیل مقداری دیده نمی‌شود، اما برخی در یک فضای هیجانی به دنبال راهکارهایی برای راه افتادن این برنامه هستند. اقتصاد آمریکا در صورت بروز نشانه‌هایی از این برنامه با افزایش نرخ رشد اقتصادی همراه خواهد شد و تاثیر حداقلی آن بر قیمت کالاها از جمله نفت و طلا افزایشی خواهد بود.