فعالیت اصلی بانک‌ها با حذف بنگاه‌داری آغاز می‌شود

توجه به دستور رییس کل بانک مرکزی در خصوص حذف فعالیت بنگاه‌داری بانکها فعالیت اصلی بانک‌ها آغاز می‌شود.

«محمد کهن‌دل» کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با جامع نیوز، بیان کرد: اقدامات اخیر رییس کل بانک مرکزی در خصوص این که بانک‌ها دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های بنگاه‌‌داری انجام دهند قطعا بسیار میمون و خجسته است و سبب می‌شود که نهادهای مالی نظیر موسسات بیمه و شرکت‌های سرمایه‌‌گذار هر کدام در جایگاه خودایفای نقش کنند.

کهن دل افزود: چنان چه بانک‌ها راسا در زمینه اقتصادی از جمله شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری به فعالیت‌های بنگاه‌داری بپردازند ضمن اختلال در وظایف این گونه موسسات و نهادها با بانک‌ها سبب خواهد شد که نهادهای مالی وابسته به بانک‌ها نیز از قدرت انحصاری دست‌یابی به منابع مالی برخوردار باشند.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: این جریان نه تنها رقابتی بودن موسسات مالی را زیر سوال می‌برد بلکه کارآمدی نظام مالی را نیز کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به این عوامل، لازم است تمهیدات مورد نیاز برای اجرای مطالبات ارائه شده از سوی رییس کل بانک مرکزی فراهم شود.

کهن‌دل تصریح کرد: این در صورتی است که مدیرکل مربوطه در سازمان بورس اعلام کرده که سازمان بورس مجوز صدور فعالیت‌ و تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای برخی از بانک‌ها از جمله بانک ملی و صادرات را صادر کرده است. این کارشناس اقتصادی گفت: بی‌شک حرکت فوق برخلاف یک نظام مالی کارا و نظام‌مند بوده و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

وی در خاتمه عنوان کرد: نیاز است ضمن هماهنگی سازمان بورس با بانک‌ مرکزی و سایر نهادهای مالی به طور کلی از انجام این اقدامات با محوریت وزارت امور اقتصاد و دارایی جلوگیری به عمل آید و نیز زمینه را برای کارآمد ساختن نظام مالی فراهم شود.