تاکید مظاهری بر میوه ممنوعه بودن منابع بانک مرکزی برای بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی از افتتاح اولین شعبه بانک خارجی (اروپایی) در ایران در ۷ خرداد ماه جاری (سه‌شنبه آینده) خبر داد. وی همچنین‌ اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی را به مثابه میوه ممنوعه‌ای دانست که بانک‌ها باید از این کار پرهیز کنند. مظاهری با تاکید بر اینکه سیستم بانکی همواره باید دچار تحول باشد، گفت: نظارت بانک‌ها بر اعتبارات جاری مهمترین موضوع در این خصوص است. گشایش نخستین شعبه بانک‌های خارجی در ایران در سه‌شنبه آینده

تاکید مظاهری بر میوه ممنوعه بودن منابع بانک مرکزی برای بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی از افتتاح اولین شعبه بانک خارجی (اروپایی) در ایران در ۷ خرداد ماه جاری (سه‌شنبه آینده) خبر داد. وی همچنین‌ اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی را به مثابه میوه ممنوعه‌ای دانست که بانک‌ها باید از این کار پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، طهماسب مظاهری دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه سیستم بانکی همواره باید دچار تحول باشد، گفت: نظارت بانک‌ها بر اعتبارات جاری مهمترین موضوع در این خصوص است.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها باید دارای توجیه اقتصادی باشد، تصریح کرد: اگر اعتباری تحت عنوان پروژه اقتصادی به بانکی برای دریافت تسهیلات ارائه می‌شود، تسهیلات پرداختی باید به همین طرح اختصاص یابد.

وی بر تنظیم منابع و مصارف بانک‌ها تاکید کرد و گفت: سال گذشته به دلیل تعهدات بیش از حد توان منابع بانکی با این امر مواجه بودیم که بانک‌ها برای انجام تعهدات خود برای اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی تقاضاهایی داشتند که جلوی آن گرفته شد.

به گفته مظاهری، در سال جاری مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک‌ها با انجام کار صحیح داوطلبانه مدیران عامل بانک‌ها انجام می‌شود. وی اضافه برداشت منابع توسط بانک‌ها از بانک مرکزی را به مثابه یک میوه ممنوعه دانست که باید بانک‌ها از آن پرهیز کنند.

رییس کل بانک مرکزی اولویت مطلق پرداخت تسهیلات بانکی در سال جاری را برای حفظ اشتغال موجود، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و پرداخت تعهدات قبلی عنوان کرد.

افزایش قدرت وام دهی بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا جلوگیری از برداشت منابع بانک مرکزی توسط بانک‌ها قدرت وام‌دهی آنها را کاهش نمی‌دهد؟ گفت: اضافه برداشت از بانک مرکزی قدرت وام دهی مازاد بر منابع آنها است و این وام‌دهی باعث تورم می‌شود.

مظاهری برای افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها اقداماتی از جمله سپرده‌گذاری از مردم، افزایش سرمایه اجرای کنسرسیوم و مشارکت با سایر بانک‌ها را پیشنهاد داد. وی افزود: هر یک تومان افزایش سرمایه بانک می‌تواند ۱۲ برابر قدرت وام‌دهی بانک‌ها را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قدرت وام‌دهی و توان اعتباردهی بانک‌ها از طریق صحیح، قانونی و طبیعی مورد حمایت دولت و بانک مرکزی است و از ارائه ایده‌های جدید در این زمینه استقبال می‌شود.

مظاهری افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها از طریق اضافه برداشت از بانک مرکزی به خاطر ایجاد پول پرقدرت یا بالا بردن پایه پولی را از مضرترین روش‌های تزریق پول به جامعه عنوان کرد و افزود: این امر نه تنها باعث توسعه اقتصادی نمی‌شود، بلکه موجب تورم می‌شود، همان‌طور که آثار منفی آن را سال گذشته مشاهده کردیم.

نامشروع بودن اعطای وام به شرط سپرده گذاری

مظاهری در خصوص نامشروع بودن اعطای وام به شرط سپرده‌گذاری، اظهار داشت: پرداخت وام جدولی توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌ها کار صحیحی نیست و این امر به لحاظ قانونی، تایید شده است.

به گفته وی، شرط سپرده‌ها و عقود قرض‌الحسنه، عدم درخواست ما به‌ازای آن است و اگر فردی انتظار داشته باشد که در مقابل سپرده قرض‌الحسنه خود، ما‌به‌ازایی دریافت کند، این حساب قرض‌الحسنه نیست و زیاده بر قرض است.

وی تصریح کرد: اگر موسسه، صندوق یا بانکی شرط دادن قرض‌الحسنه به فردی را سپرده قرض‌الحسنه عنوان کند، از لحاظ قانونی و شرعی خطا و اشتباه است. رییس کل بانک مرکزی از ضابطه‌مند کردن فعالیت موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه در سال جاری خبر داد.

چک پول ۱۰۰ هزار تومانی بانک مرکزی

مظاهری با بیان اینکه تزریق چک پول بانک مرکزی به تمام شعب سیستم بانکی به زمان نیاز دارد، گفت: به چک پول قبلی با ورود چک پول‌های جدید خدشه‌ای وارد نمی‌شود. وی گفت: چک پول ۱۰۰ هزار تومانی بانک مرکزی نیز در حال طراحی و چاپ است.

ورود بانک‌های خارجی

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش مهر از افتتاح اولین شعبه بانک خارجی در کشور در تاریخ ۷ خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: این بانک اروپایی است.

سود بانکی

مظاهری در مورد سود بانکی گفت: سود بانکی یک پدیده پیچیده و چند وجهی و از ابزارهای کلیدی در مدیریت نظام بانکی است.

وی ادامه داد: در تنظیم این نرخ باید مجموعه‌ای از پارامترها در نظر گرفته شود و موضوع مطرح شده در مورد نرخ سود بانکی سال جاری در مطبوعات تنها جزء کوچکی از سود بانکی است و آن هم نرخ سود عقود مبادله‌ای در سیستم بانکی است.

بانک‌های خصوصی ایران در پی خرید چند بانک خارجی

رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با بیان اینکه هنوز ورود بانک‌های خارجی به ایران نهایی نشده است، از مذاکره تعدادی از بانک‌های خصوصی برای خرید چند بانک خارجی خبرداد.

به گزارش برنا، «بهروز علیشیری» در جمع خبرنگاران با اعلام این که درخواست‌های متفاوتی از کشورهای اروپایی، آسیایی و حاشیه خلیج فارس برای فعالیت در بخش بانکی ایران داریم، افزود: باید با شفافیت و درایت کافی از این بانک‌ها برای فعالیت در ایران دعوت کنیم.

علیشیری با بیان اینکه به زودی شاهد ورود بانک‌های خارجی به ایران می‌شویم گفت: اما هنوز زمان ورود آنها به کشورمان نهایی نشده است.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه بانک‌های خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاری در بانک‌های بین‌المللی محدودیتی ندارند، گفت: هم‌اکنون تعدادی از بانک‌های خصوصی در حال مذاکره برای خرید بانک‌های بین‌المللی هستند؛ اما برای عملی شدن آن باید مواردی را رعایت کنند که اولین شرط آن کسب رتبه‌بندی اقتصادی از موسسات بین‌المللی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از بانک‌های خصوصی در مرحله نهایی خرید بانک‌های خارجی هستند.

علیشیری حجم سرمایه‌گذاری خارجی ایران را در سال ۸۶ نزدیک به ۱۲میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: حدود یک میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های خارجی سال‌های گذشته وارد چرخه اقتصادی کشور شد.