معاون بانک مرکزی مالزی چگونگی کاهش نرخ تورم این کشور به ۴‌درصد را تشریح کرد و گفت: «در ملاقاتی که روز دوشنبه با رییس قوه قضائیه ایران داشتم، ایشان تاکید کردند بانکداری اسلامی‌باید توسعه یابد که این موضوع بسیار مرا دلگرم کرد.»

آگیل نات در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سوال که دولت مالزی چه اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده که نرخ تورم این کشور به حدود ۴‌درصد که نرخ پایینی است، رسیده است، گفت: بله، همان‌طور که شما هم اشاره کردید، مالزی نرخ تورم پایینی دارد، با توجه به افزایش قیمت نفت، لازم بود که این دولت سیاست‌هایی را از جمله سیاست نظارتی اعمال کند.

معاون بانک مرکزی مالزی با بیان اینکه مالزی اقتصاد بسیار بازی دارد و ما با همه ملل جهان روابط اقتصادی داریم، افزود: پول رایج کشور مالزی در حال حاضر تحت تاثیر تحولات دلار آمریکا قرار نگرفته و من فکر می‌کنم سیاست نظارتی دولت در این بین، نقش بسیار مهمی‌ را ایفا کرده است.

به گفته وی به طور کلی می‌توان گفت، تمام سیاست‌های دولت در راستای کنترل و نظارت استوار بوده و ما سعی کرده‌ایم به امکانات رشد اقتصادی خود شتاب بخشیم.

آگیل نات با اشاره به اینکه افزایش قیمت نفت در حال حاضر نه تنها بر روی اقتصاد مالزی که بر روی بسیاری دیگر از کشورهای دنیا تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: پیش از اینکه قیمت نفت افزایش پیدا کند همه چیز طبق روال پیش می‌رفت اما با بالا رفتن قیمت نفت برای ما چاره‌ای نماند که قیمت انرژی را در کشورمان افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه بانک مرکزی مالزی به منظور کنترل نرخ تورم سیاست نظارتی خود را افزایش داد، همچنین برای دولت و مقامات مالزیایی راهی جز شکستن محدودیت‌ها و شتاب دادن به روند توسعه اقتصادی وجود

نداشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مالزی یکی از کشورهای موفق در زمینه بانکداری اسلامی ‌است، چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: اول از همه باید بگویم که اسلام دین رسمی‌ کشور مالزی است؛ با این حال ما به دیگر مذاهب اجازه داده‌ایم در کشور ما حضور داشته باشند، به نحوی که در حال حاضر فقط ۶۰‌درصد از مالزیایی‌ها مسلمان هستند و دیگران مذاهبی همچون مسیحیت، هندو، بودایی و غیره دارند.

رییس مرکز آموزش مالیه اسلامی‌مالزی با تاکید بر اینکه بانکداری اسلامی‌در مالزی از مدیریت ماهرانه ای برخوردار است، اظهار داشت: در حال حاضر ۶۵‌درصد از کسانی که با ما ارتباط دارند، مسلمان هستند و ما به مردم مالزی و دیگر مردم دنیا نشان داده‌ایم که این نوع بانکداری، قابل دسترسی است و می‌تواند با دیگر بانک‌ها به رقابت بپردازد، با وجود اینکه با مسائلی از جمله ربا در این نوع بانکداری مواجه هستیم.

وی درخصوص بانکداری اسلامی‌در ایران نیز گفت: من به خاطر آنچه در بانکداری ایران مشاهده کرده‌ام، دلگرم شده‌ام. همچنین در ملاقاتی که روز دوشنبه هفته جاری با آیت‌ا... شاهرودی رییس قوه قضائیه ایران داشتم، ایشان تاکید کردند باید بانکداری اسلامی‌را توسعه دهیم که این موضوع بسیار مرا دلگرم کرد.

وی یکی از دلایل حضور خود در کشور ما را همکاری با ایرانی‌ها و در اختیار قراردادن تجارب خود به ایرانی‌ها عنوان و تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که واقعا باعث تشویق من می‌شود این است که ایرانی‌ها بسیار علاقمند به مشارکت در امور اقتصادی هستند و درک صحیحی از بانکداری اسلامی‌دارند، آنها اطلاعاتی را که دارند به اشتراک می‌گذارند.

آگیل نات ادامه داد: ایران و مالزی حتی در این زمینه می‌توانند تبادل دانشجو داشته باشند و در حالی‌که بیشتر کشورها ایران را تحریم کرده‌اند ما دلیلی برای انجام این کار نمی‌بینیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ایران و مالزی چه برنامه‌هایی را جهت توسعه روابط اقتصادی مدنظر قرار داده‌اند؟ گفت: چند بانک ایرانی خواهان حضور در مالزی هستند که این هم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. البته فکر می‌کنم در این خصوص، شناخت حرف اول را می‌زند، بدین ترتیب که ایرانی‌ها باید اطلاعات بیشتری در مورد مالزی کسب کنند و همین طور ما باید به اطلاعات جامع‌تری از ایرانی‌ها دست پیدا کنیم.