نشست علمی اقتصاد با عنوان اوراق مشارکت به همت انجمن علمی اقتصاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با حضور استادان و دانشجویان برگزار شد.

به گزارش ایسنا دکتر رامین پاشایی‌فام، معاون اقتصادی بانک مرکزی، در این نشست اظهار کرد: معمولا اقتصاد را به سه دسته سیاست مالی، پولی و تجاری تقسیم‌بندی می‌کنند، اما مهمترین سیاستی که در ادبیات اقتصادی یاد می‌کنیم، سیاست پولی بانک مرکزی است.

وی افزود: در واقع دو نوع متغییر وجود دارد که عبارتند از متغیرهایی که توسط مردم شکل می‌گیرند، مثل تولید، مصرف، صادرات و واردات و دیگری متغیرهایی که تحت اختیار حاکمیت‌اند، مثل تعرفه، مالیات، مخارج و دولت.

پاشایی فام تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که بیشترین اثر در سیاست‌ پولی عمدتا نقدینگی و مسائل مربوط به پول رایج است که در شبکه بانکی کشور به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تورم متاثر از نقدینگی است، برای کنترل تورم که وظیفه بانک است، باید سراغ نقدینگی رفت؛ زیرا در این صورت مردم نگران از بین رفتن پول و ارزش پول خود هستند.

پاشایی فام ادامه داد: بیشترین مساله حول محور نقدینگی است که برای مدیریت نقدینگی ابزارهای محدودی داریم که یکی از آنها نرخ ذخایر قانونی است که راحت‌تر اقتصاد را تنظیم می‌کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ابزار دیگر بازار آزاد است که با توجه به دیدگاه‌های مختلف برخوردهای مختلفی در این زمینه می‌شود.

وی افزود: مهمترین راه ایجاد انگیزه در مردم برای مشارکت‌های اقتصادی، ترغیب آنها به استفاده از اوراق مشارکت است.

دکتر معمار نژاد، مدیر گروه اقتصاد این دانشگاه‌ نیز در این نشست گفت: در مبانی نظری علم اقتصاد بخشی تحت عنوان سیاست‌های پولی مطرح است که وظیفه بانک مرکزی اعمال این گونه سیاست‌ها است.

وی ادامه داد: دو نوع ابزار برای اعمال سیاست‌های پولی وجود دارد که به آن ابزار کمی یا کیفی می‌گویند؛ در ابزار کمی سه دسته روش نرخ سپرده قانونی، نرخ تنزیل مجدد و بازار آزاد موجود است و اوراق مشارکت و قرضه در دسته بازار آزاد قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد معمارنژاد با بیان اینکه ابزار کیفی در خصوص بحث تخصیص اعتبار است افزود: هنگامی که دولت درصدد کنترل نقدینگی است با فروش اوراق مشارکت سعی می‌کند بخشی از پول‌ها را از جامعه جذب کند و نقدینگی را در جامعه کاهش دهد. همچنین زمانی که نقدینگی در جامعه کم و موجب رکود اقتصادی است، بانک مرکزی می‌تواند با خرید اوراق مشارکت و تزریق پول موجب حرکت در فعالیت‌های اقتصادی شود.