چک‌پول‌های جدید اسکناس می‌شوند

عکس:‌ آکو سالمی

فاطمه بهادری- به دنبال بررسی طرح اصلاح پولی در بانک‌مرکزی، چک‌پول‌های جدید این بانک به زودی به صورت رسمی به جرگه اسکناس‌های رایج کشور می‌پیوندند.

از آن جا که تحقق این امر نیازمند مجوزهای قانونی است، بانک‌مرکزی نیز به زودی مقدمات آن را فراهم می‌کند تا با حذف خاموش چک‌پول‌ها و حل مسائل مربوط به آن، اسکناس‌های درشت راه خود را باز کنند.

با اظهارات مظاهری، رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه چک‌پول‌های جدید نیاز به پشت‌نویسی ندارند، بر قطعیت طرح بانک‌مرکزی تاکید شد.

حذف چهار صفر از چک‌پول‌های بانک‌مرکزی و تبدیل آن به اسکناس (پس از دریافت مجوزهای قانونی) در طرح اصلاح پولی بانک‌مرکزی آمده است.

شکل چک‌پول‌های جدید نیز به منظور آماده‌سازی روانی جامعه برای پذیرفتن این تغییرات است. بر اساس نظر کارشناسان اصلاح پولی باید در شرایط تورم کنترل شده انجام پذیرد و با سیاست‌های بانک‌مرکزی، رییس کل امیدوار است که اصلاحات فوق تا پایان سال انجام شود.

انتشار چک‌پول‌های درشت‌ها سیاستی برای مهار نقدینگی

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری توسعه از ارائه چک‌پول‌های جدید برای جایگزینی صفرهای پول ملی و در راه بودن چک‌پول‌های ۱۰۰ و ۲۰۰هزار تومانی خبر داد.

فرید ضیاءالملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه رقم اسکناس‌های کنونی پاسخ‌ نیازهای مردم را نمی‌دهد، توزیع چک‌پول‌های بدون ظهرنویسی در حکم اسکناس، می‌تواند تا حدی این مشکل را برطرف کند.

وی افزود: بانک مرکزی در نظر دارد تا اسکناس‌های درشتتر را به بازار عرضه کند و از سویی نیز در تلاش است ۲ تا ۳ صفر از پول ملی را حذف کند و تا آن زمان استفاده از چک‌پول‌های مذکور می‌تواند تا حدی پاسخگو باشد.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری توسعه از عرضه چک‌پول‌های ۱۰۰ و ۲۰۰هزار تومانی خبر داد و گفت: بانک مرکزی قصد دارد تا چک‌پول‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی را که نیاز به ظهرنویسی نداشته باشند همچون چک‌پول‌های ۵۰هزار تومانی به بازار عرضه کند.

انتشار چک‌پول‌های جدید و وام‌های بانکی

معاون سابق بانک سامان افزود: با توجه به اینکه بانک‌ها برای دریافت این چک‌پول‌ها به بانک مرکزی پول می‌دهند، لذا خود این کار به کاهش حجم نقدینگی در جامعه کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قبلا بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به فروش چک پول به مردم اقدام می‌کردند، گفت: در حال حاضرکه بانک‌ها در ازای این چک‌پول‌ها به بانک مرکزی پول می‌دهند، میزان تسهیلات‌دهی آنها کاهش می‌یابد.

ضیاءالملکی ادامه داد: در شرایطی که بانک مرکزی به دنبال مهار تورم است، طرح عرضه چک‌پول‌های فاقد ظهرنویسی و به تبع آن کاهش وام‌دهی بانک‌ها می‌تواند سیاست موثری برای کنترل نقدینگی و تورم در جامعه باشد.

توزیع ۱۰هزار میلیارد ریال ایران‌چک جدید بین بانکی

تفاوت روش در استفاده از ایران چک‌های جدید، بانک‌ها را دچار سردرگمی کرده است.

مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا درباره توزیع ایران چک‌های جدید گفت: بانک مرکزی از روز شنبه گذشته توزیع چک پول‌ها را در بانک و شعب مختلف در سراسر کشور آغاز کرده است و برخی از شعب در ابتدای کار با کمبود چک پول‌ها مواجه شده بودند که بانک مرکزی در حال حاضر در صدد رفع این کمبودها و مشکلات است.

وی ادامه داد: به تمام بانک‌ها رقم‌های خوبی داده شده و بیشتر این مشکلات و سردرگمی‌ها ناشی از جا نیفتادن درست ایران چک‌های جدید در بانک‌ها است.

به گفته او این مشکلات مقطعی است و به‌زودی برطرف می‌شود و بیشتر بانک‌ها به علت اینکه تازه ایران چک‌های جدید را تحویل گرفته‌اند و به اندازه کافی نتوانستند بین شعب‌شان توزیع کنند، مشکلات را بیشتر کرده‌اند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه روش‌ کار ایران چک‌های جدید با ایران چک‌های قبلی کاملا متفاوت است، تصریح کرد: ایران چک‌های جدید مثل ایران چک‌های قبلی به صورت پایاپای برای وصول به کار نمی‌روند و همچنین ایران چک‌های قدیمی که از دست مردم گرفته می‌شود بانک‌ها باید تحویل بانک مرکزی دهند و در قبال آن وجه نقد تحویل گیرند.

وی اضافه کرد: از زمان شروع توزیع ایران چک‌های جدید تاکنون در مجموع ۱۰‌هزار میلیارد ریال بین بانک‌ها ایران‌چک توزیع شده است.

طهماسب مظاهری، رییس‌کل بانک مرکزی، در این زمینه گفت: با اعلام مدیران عامل و هیات‌های مدیره بانک‌ها در روزهای آینده درباره میزان کمبود چک پول‌ها به بانک‌ مرکزی مشکلات موجود در بانک‌ها حل می‌شود.

وی ادامه داد: چک پول‌های جدید در حال حاضر در بانک مرکزی موجود است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی همچنین اعلام کرد که کارکرد ایران چک بانک‌مرکزی بین مردم و در روابط مردم و بانک‌ها مشابه گردش اسکناس است.

رییس‌کل بانک مرکزی برای اطلاع مدیران‌عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی، موسسه‌های اعتباری توسعه و سینا در زمینه کارکرد ایران‌چک‌های جدید توضیحاتی ارائه کرد.

مظاهری اظهار کرد: پیرو بخشنامه ۲۴ اردیبهشت ۸۷ در مورد ایران‌چک بانک مرکزی و در پاسخ به برخی سوالات مطروحه از سوی شبکه بانکی کشور و به‌منظور تسریع و تسهیل جریان امور اعلام می‌دارد بانک‌ها صرفا ایران‌چک‌هایی را که به دلایلی همچون فرسودگی‌، پشت‌نویسی‌های مکرر و ... امکان استفاده مجدد از آنها وجود ندارد یا مورد پذیرش مشتریان نیست از جریان گردش وجوه خارج کنند و برای جایگزینی با ایران‌چک جدید یا دریافت وجه معادل آن، به بانک مرکزی ارسال کنند.

به گفته او بدیهی است ابطال آنها از سوی بانک مرکزی انجام خواهد شد، لذا گردش مجدد ایران‌چک مجاز است.

مظاهری ادامه داد: در مورد ماده ۲۱ دستورالعمل مربوط نیز صرفا در نوبت نخست نسبت به ممهور کردن چک به مهر شعبه اقدام ‌شود و در دفعات بعد، نیازی به درج مهر شعبه و تاریخ بر روی آنها نیست. به‌عبارت دیگر کارکرد ایران چک بانک‌مرکزی بین مردم و در روابط مردم و بانک‌ها مشابه گردش اسکناس خواهد بود.

رییس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: مدیران بانک‌ها مقتضی است نسبت به ابلاغ امر به شعب بانک یا موسسه اعتباری اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت شود تا واحد انفورماتیک بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، گردش کار در شعب را بر این اساس تنظیم کنند.

چک‌پول‌های ۱۰۰هزار تومانی در دسترس مردم است

چک‌پول‌های ۱۰۰‌هزار تومانی بانک مرکزی با کارکردی شبیه اسکناس از امروز وارد بازار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، با اعلام بانک مرکزی چک‌پول‌های ۱۰۰‌هزار تومانی این بانک از امروز توسط بانک‌ها وارد بازار معاملات پولی کشور می‌شود، این چک‌پول‌ها کارکردی شبیه اسکناس‌ دارند، به نحوی که نیاز به پشت نویسی نداشته و گردش آنها در چرخه پولی کشور مجاز است.

اعتبار چک‌پول ۱۰۰‌هزار تومانی بانک مرکزی با طرح تخت جمشید و چاپ فولادی، نامحدود بوده و از بعد از ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته توسط بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار گرفته تا از امروز توسط آنها عرضه شود.

این چک‌پول‌ها که همانند اسکناس قابلیت جابه‌جایی دارد، از عمر طولانی‌تر، ایمنی بیشتر و احتمال جعل کمتری برخوردار است، البته کیفیت کاغذ و چاپ آن متفاوت از اسکناس است.

همچنین ابطال این چک‌پول‌ها توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد و بانک‌ها صرفا مجاز هستند ایران ‌چک‌هایی را که به دلایلی همچون فرسودگی‌، پشت ‌نویسی‌های مکرر و غیره امکان استفاده مجدد از آنها وجود ندارد یا مورد پذیرش مشتریان نیست، از جریان گردش وجوه خارج کنند.

چک‌پول‌های ۱۰۰‌هزار تومانی به دنبال انتشار چک‌پول‌های ۵۰‌هزار تومانی بانک مرکزی وارد بازار می‌شود، البته بانک مرکزی چک‌پول ۲۰۰‌هزار تومانی را نیز در دست طراحی دارد.

با ورود چک‌پول‌های ۵۰‌هزار تومانی بانک مرکزی به بازار بانک‌ها عملا از تاریخ ۲۶ مردادماه سال جاری دیگر مجاز به فروش چک‌پول‌های خود نیستند، اما چک‌پول‌های صادر شده قبلی در دست مردم همچنان از اعتبار برخوردار است.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد با انتشار این چک‌پول‌ها با کارکردی شبیه اسکناس خلاء اسکناس درشت تر را پرکند، این در حالی است که اخیرا بانک مرکزی بررسی سه سناریو برای تقویت ارزش پول ملی را نیز در دست دارد.

بانک مرکزی هدف از انتشار چک‌پول‌های این بانک را کنترل نقدینگی ایجاد شده با انتشار چک‌پول‌های بانک‌ها و در انحصار قرار گرفتن چاپ چک‌پول توسط این بانک عنوان کرده است.