نگرانی در بازار نفت قیمت طلا را افزایش داد

گروه بازار پول- بهای طلا در بازارهای جهانی به دنبال افزایش بهای نفت تا حد ۸۳۸دلار بالا رفت. نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری روز جمعه به بالاترین نرخ رشد هفتگی خود دست یافت. بهای نفت از مرز ۱۲۰دلار گذشت و ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده همچون یورو و پوند انگلیس تضعیف شد. بهای طلا طی یک ماه گذشته با وجود رشد ۷درصدی ارزش دلار در مقابل یورو و رشد ۲/۲درصدی آن در مقابل ین ژاپن در حدود ۱۳درصد کاهش داشته است.

پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت بهای طلا در حدود ۸۰۰دلار باقی بماند.

ارزش دلار آمریکا طی دو هفته اخیر با وجود رشد نسبی در مقابل سایر ارزهای عمده جهان در مقابل ین ژاپن به نرخ پایین دست یافت. نرخ برابری هر دلار آمریکا در مقابل ین به ۱۵/۱۰۸ نیز رسیده است. سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر ثبات اقتصادی در آمریکا حداقل برای کوتاه‌مدت، نرخ دلار را در مقابل ارزهای عمده کاهش داده است.

بالا گرفتن تنش روسیه با اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تداوم اشغال گرجستان همچنین نگرانی از مقابله به مثل روسیه در ایجاد پایگاه سپر موشکی در برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه بازار نفت را دچار نگرانی‌هایی کرده است که اولین واکنش بازار در مقابل آنها رسیدن بهای نفت به بشکه‌ای ۱۲۱دلار است.

بهای طلا نیز پیرو این رشد قیمت‌ها نسبت به روز چهارشنبه در حدود ۲۸دلار افزایش یافت اگرچه در ساعات پایانی معاملات با افت اندکی همراه بود. پیش‌بینی می‌شود بهای انواع سکه بهار آزادی در بازار امروز با کاهش بیشتری همراه شود.