یک موسسه مطالعاتی با اشاره به رشد بی‌سابقه تورم در کشورهای عربی خلیج‌فارس این مشکل را مهمترین مانع تشکیل اتحادیه پولی در میان کشورهای مذکور دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، مرکز مالی بین‌المللی دبی تورم را مهمترین مانع تشکیل اتحادیه پولی در میان کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس اعلام کرد و از این کشورها خواست تا پیش از تشکیل اتحادیه پولی در سال ۲۰۱۰،این مشکل را حل کنند و شکاف موجود بین نرخ تورم خود را کاهش دهند.

بر اساس این گزارش کشورهای عربی باید کاهش تورم را در اولویت برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهند. شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس قصد دارند تا سال ۲۰۱۰ میلادی اتحادیه مشترک پولی تشکیل دهند. تاسیس این اتحادیه پولی نیازمند فراهم آوردن زمینه‌های لازم شامل اتخاذ سیاست‌های هماهنگ در زمینه کاهش نرخ تورم، نرخ بهره بانکی، ذخایر ارزی خارجی، کسری مالی، بدهی دولتی و نرخ ارز است. افزایش قیمت نفت کشورهای عربی را با مازاد تراز تجاری و افزایش رشد اقتصادی روبه‌رو کرده است. این در حالی است که نرخ تورم در کشورهای عربی نیز به شدت افزایش داشته و این رقم طی سال گذشته در قطر به ۷۶/۱۳ و در امارات به ۱/۱۱ درصد رسیده است.