رفع 10 ایراد اساسی در بانکداری اسلامی

در ویرایش پنجم قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال ۶۱ ، ده ایراد اساسی به چشم می‌‏خورد که ضمن تصحیح این قانون راهکارهای لازم توسط کارشناسان مربوطه ارائه شده است.

در پیش‌‏نویس ارائه شده که یک نسخه آن در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار گرفته است، به ۱۰ نکته اساسی اشاره شده است.

در متن این پیش‌‏نویس عدم ارائه تعریف روشن و کاربردی از نظام بانکی ایران از جمله ایرادات اساسی قلمداد شده که بر اساس آن هنوز مشخص نیست قلمرو قانون بانکداری بدون ربای ایران چه موسسه‌‏هایی را بانک معرفی می‌‏کند. براین اساس قانونگذار مشخص نکرده است که آیا موسسه‌‏های مالی و اعتباری یا تعاونی‌‏های اعتبار لیزینگ‌‏ها در شمول قانون بانکداری بدون ربای ایران واقع می‌‏شوند یاخیر؟در بند دوم این پیش‌‏نویس تاثیر قانونگذار از شرایط بدو انقلاب که قانون را بر اساس اقتصاد دولتی نگاشته است، مورد نقد و ایراد واقع شده است. بر این اساس آمده است که در قانون فعلی هیچ قانونی برای بانک‌‏های خصوصی دیده نشده است.

بنابراین گزارش عدم قابلیت قانون بانکداری بدون ربا برای طراحی و ایجاد بانک‌‏های مختلف نیز محل بحث بوده است که با توجه به قوانین مختلف در سایر کشورها و در برگیری آن برای انجام حرفه بانکداری به صورت گسترده و فراگیر با افزودن بندی در این خصوص تمهیدات لازم برای کامل شدن قانون در این خصوص دیده شده است. بی‌توجهی ‌‏به اهداف و سلایق سپرده‌‏گذاران از دیگر موارد انتقاد به قانون بانکداری بدون ربا است. با توجه به اینکه در قانون بانکداری بدون ربا تنها سه نوع سپرده‌‏گذاری برای مشتریان دیده شده است، در نسخه اصلاحی بر افزایش تنوع قانون تاکید شده تا سلایق مشتریان به طور خاص تامین شود. در بند پنجم این پیش‌‏نویس عدم جامعیت نسبت به اهداف و سلایق متقاضیان تسهیلات از دیگر موارد اصلاحی عنوان شده است. بر پایه این گزارش کمیته اصلاح قانون بانکداری بدون ربا دوازده نوع عقد موجود را کافی و وافی ندانسته و عنوان داشته که این دوازده عقد تامین‌‏کننده سلایق نیست. لذا عقودی همچون استصناع، قرارداد صلح، خرید دین و... که می‌‏تواند در شرایط خاص مورد استفاده واقع شود به پیش‌‏نویس این قانون افزوده شده است.ششمین بند از این پیش‌‏نویس بر عدم جامعیت ابزارهای پولی تاکید دارد و ابزارهای موجود را برای بانک مرکزی کافی نمی‌‏داند. بر این اساس ابزارهایی همچون تنزیل مجدد، عملیات بازار باز و... به قانون بانکداری بدون ربا افزوده شده تا در مواقع لازم بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای متنوع بتواند نسبت به کنترل‌‏های لازمه اقدام کند.در هفتمین بند از این پیش‌‏نویس بر لزوم افزودن قانونی برای مواجه شدن با موضوع مطالبات معوق تاکید شده است. بر این اساس راهکارهای مختلف برای مواجهه قانون‌‏گذار با دارندگان مطالبات معوق دیده شده است. نوع قانون برای کسانی که از پرداخت بدهی ناتوانند یا برنامه پرداخت بدهی‌‏هایشان عقب مانده است یا کسانی که به هر دلیل در بازپرداخت بدهی‌‏های خود پیمان‌‏شکنی کرده‌‏اند، متفاوت است. در بند هشتم این قانون بر لزوم ارتباط بانک‌‏ها با بانک‌‏های کشورهای مختلف تاکید شده تا بر پایه آن بانک‌‏های ایرانی با بانک‌‏های اسلامی و غیر اسلامی حتی بانک‌‏هایی با سیستم بانکداری ربوی ارتباط کاری برقرار کنند. در نهمین بند این قانون فقدان راهکار شرعی برای کنترل و نظارت معاملات مورد اشاره واقع شده است. در این خصوص کمیته‌‏ای تشکیل می‌‏شود و بر معاملات صحیح مهر تایید و بر معاملات ناصحیح مهر ناصحیح درج می‌‏شود.

بند آخر اصلاحات نیز بر لزوم گردآوری قانونی برای تحقیق و توسعه تاکید دارد. با توجه به اینکه هر روز شیوه‌‏های نوینی از بانکداری ارائه می‌‏شود، لذا قانونگذار تمهیداتی اندیشیده است تا درصورت لزوم بانک‌‏ها از ابزارهای جدید استفاده لازم را داشته باشند و زمینه لازم برای ورود این ابزار جدید به متن قانون فراهم شود.بر پایه گزارش ایلنا، ویرایش جدید قانون بانکداری بدون ربا در اختیارمعاونت برنامه‌‏ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قرار گرفته است.