مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: براساس طرح «تشکیلات کلان دولت» مصوب دولت هشتم، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات باید در هم ادغام و اگزیم بانک تشکیل می‌شد، اما این کار به دلایلی به تعویق افتاده است.

سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص اجرایی شدن یکی از محورهای طرح تشکیلات کلان دولت مربوط به ادغام صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات ایران گفت: علت مسکوت ماندن این طرح این است که دو وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر بازرگانی باید بر روی این قضیه هماهنگی و در نهایت تصمیم‌گیری کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: البته صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات در بسیاری از کشورهای دنیا جدا از هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در کره، ترکیه و آمریکا، اگزیم بانک وجود دارد و در مقابل در کشورهای اروپایی نهادهایی نظیر ساچه، کوفست و هرمس از یکدیگر جدا فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این تفاوت در نوع فعالیت نشانگر این است که این دو نهاد می‌توانند زیر یک سقف بوده و اگزیم بانک تشکیل دهند یا می‌توانند جدا از هم نیز فعالیت کنند.

سیدعلی گفت: حسن کار فعلی صندوق ضمانت صادرات که در شرایط فعلی جدا از بانک توسعه صادرات است، این است که می‌تواند به تمامی ‌بانک‌ها خدمات دهد؛ اما اگر ادغام شده و اگزیم بانک تشکیل شود تمامی ‌صادرکنندگان برای دریافت خدمات صادراتی باید به اگزیم بانک مراجعه کنند. وی ادامه داد: به همین منظور در حال حاضر، خدمات صندوق ضمانت صادرات برای بانک‌های ملت، ملی و صنعت و معدن نیز ارائه می‌شود و علاوه بر آن نیز به بانک صادرات خدمات پوشش بیمه‌ای و ضمانت‌نامه‌ای ارائه می‌شود.به گفته این مقام مسوول در وزارت بازرگانی، این نوع کارکرد منافاتی با اگزیم بانک ندارد، البته این ادغام می‌تواند صورت گیرد ولی به هرحال صندوق ضمانت صادرات ایران تابع سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی است و هرچه سیاستگذاران اقتصاد تصمیم‌گیری کنند را اجرا می‌کند.وی ادامه داد: یکی از دستگاههای این ادغام متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی و یک دستگاه متعلق به وزارت بازرگانی است که هر دو نیز موافق این قضیه هستند اما در مقابل هر یک می‌خواهند که اگزیم بانک را به عنوان زیرمجموعه خود داشته باشند. سیدعلی گفت: البته به جزئیات نمی‌توان مضرات و منافع را در کفه‌های ترازو گذاشت و قضاوت کرد که کدام شیوه بهتر است.