موافقت کلی با تاسیس شرکت بیمه کوثر

گروه بازار پول - دکتر فرشباف ماهریان، رییس‌کل بیمه مرکزی ایران گفت: صنعت بیمه ایران می‌تواند آسایش، امنیت و رفاه اجتماعی همه‌جانبه‌ای را برای جامعه و افراد به ارمغان بیاورد که مقدمه آن حرکت گسترده و تحول عظیم در صنعت بیمه است.

وی که در همایش سالانه سازمان بیمه نیروهای مسلح (کوثر) سخن می‌گفت، افزود: منابع و سرمایه‌های گسترده‌ای در کشور وجود دارد که این سرمایه‌ها از نگاه خاص صنعت بیمه‌ای محروم مانده و نیازمند توجه ویژه و خاص به این سرمایه‌ها از حوزه بیمه‌های مختلف است.

دکتر فرشباف گفت: هم‌اکنون حق بیمه‌های تولیدی مربوط به بیمه‌های تجاری نزدیک به ۳۵/۱درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد که این رقم با سابقه ۷۴ساله صنعت بیمه در کشور ناچیز است و با شان نظام ما متناسب نبوده و نیست.

وی به بررسی مقایسه صنعت بیمه ایران با کشورهای منطقه پرداخت و گفت: کشور ایران به لحاظ موقعیت استراتژیکی و توان اقتصادی بایستی در عرصه بیمه نیز پیشگام بوده و بتواند مقام اول را در این صنعت کسب کند و این امر نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی دارد.

دکتر فرشباف افزود: تحت‌پوشش قرار دادن سرمایه‌های موجود در نیروهای مسلح با تاسیس شرکت بیمه کوثر گام جدیدی است که در عرصه بیمه کشور برداشته شده و در حال تاسیس و راه‌اندازی می‌باشد. این شرکت باید بتواند انواع بیمه‌های موردنیاز برای حجم عظیم سرمایه‌های نیروهای مسلح را ارائه دهد.

وی تاکید کرد: شرکت بیمه کوثر با استفاده از صاحبنظران و متخصصان امر می‌تواند پشتوانه امین و مطمئن برای سرمایه‌های نیروهای مسلح محسوب شود.ایشان افزود: استراتژی‌های شرکت بیمه کوثر می‌تواند محورهای زیر باشد:

۱ - گسترش پوشش بیمه‌ای در مواردی که بیمه‌های تجاری امکان پوشش آن را به لحاظ حفظ مصالح تضاد و جنبه امنیتی ندارند؛

۲ - تعامل دو سویه با بیمه‌های تجاری به منظور واگذاری آن قسمت از بیمه‌های اشخاص یا اموال یا ساختمان که بیمه‌های تجاری می‌توانند پوشش دهند و پوشش دادن مواردی که به لحاظ ریسک‌های خاص بیمه‌های تجاری علاقه‌مند نیستند، ولی به لحاظ نفوذ بیمه‌ای مصالح کشور اقتضا می‌کند؛۳- تقویت آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی از قبیل آموزش‌های اکچوئری، مدیریت ریسک، محاسبات خطر و خسارت در رشته‌های تخصصی موردنیازی نیروهای مسلح؛

۴ - گسترش بازارهای بیمه در کشورهای منطقه به لحاظ صلاحیت‌های بیمه‌ای کوثر.

سردار دقیقی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز در این همایش، سازمان بیمه نیروهای مسلح را سازمانی پویا و بالنده دانست و گفت: این سازمان در سال‌های آغازین شروع خود توانسته در عرصه صنعت بیمه بالاخص حوزه نیروهای مسلح تحولات خوبی را به انجام برساند.

وی افزود: شرکت بیمه کوثر با برنامه‌ریزی‌های دقیق و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، می‌تواند به عنوان بهترین بیمه‌گر کشور در ارائه خدمات مطلوب بیمه‌ای و جزو توانمندترین نهادهای بیمه‌ای کشور از نظر مالی و توانا در قبول بیمه‌های اتکایی کشور و منطقه باشد.

سردار دقیقی در ادامه سخنان خود به بحث خرید ۵۱درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اشاره کرد و گفت: خرید این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت سهامدار بورس و با ظرفیت‌های عظیم خود اقدامی ارزشمند و بسیار مهم محسوب می‌شود که نیازمند هدایت، رهبری و برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد.

شرکت‌های تعاونی می‌توانند بیمه تاسیس کنند

همچنین رییس کل بیمه مرکزی ایران گفت: شرکت‌های تعاونی سهامی عام می‌توانند شرکت بیمه تاسیس کنند.

جواد فرشباف ماهریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، افزود: بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شرکت‌های تعاونی می‌توانند شرکت بیمه تعاونی تشکیل دهند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: هنوز کسی درخواست تاسیس شرکت تعاونی بیمه نداده، اگر شرکتی درخواست بدهد، بررسی می‌کنیم.

وی گفت: وزارت تعاون کارهای سازماندهی شرکت‌های سهامی تعاونی را انجام می‌دهد. اگر یک شرکت تعاونی درخواست کند، مشکلی در خصوص صدور موافقت نداریم.

رییس کل بیمه مرکزی ایران در مورد اینکه چگونه شرکت‌های سهامی تعاونی می‌توانند شرکت بیمه تاسیس کنند، گفت: وزارت تعاون طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و بر اساس قانون جدید اجرای سیاست‌های کلی باید آیین‌نامه تشکیل این شرکت‌ها را بنویسد و وقتی وزارت تعاون تائید نهایی کند افراد می‌توانند تشکل پیدا کنند و تقاضای خود را مانند بقیه شرکت‌ها برای تاسیس شرکت بیمه ارائه ‌کنند.

فرشباف افزود: بیمه مرکزی ایران واجدان شرایط را که دارای شرایط ویژه‌ای مانند تحصیلات بیمه‌ای توسط مدیرعامل و اعضای هیات مدیره که باید دارای مدرک بیمه‌ای باشد و سابقه کار بیمه‌ای باشند و همچنین بعد از بررسی بیمه مرکزی ایران و مصاحبه علمی مجوز صدور شرکت بیمه اعطا می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی ایران در مورد اتحادیه‌های تعاونی سهامی عدالت در سطح استان‌ها که تبدیل به شرکت سهامی می‌شوند آیا قادر به تاسیس شرکت بیمه‌ای نیز هستند؟ گفت: هر کس که توانایی انجام امور بیمه‌ای داشته باشد می‌تواند در قالب شرکت به آنها واگذار شود، اما اتحادیه یک مرجع نیست و شرکت به حساب نمی‌آید. شرکت باید دارای افرادی از نمایندگان هیات مدیره و مدیرعامل باشد.

فرشباف افزود: شرکت‌های تعاونی نه تنها می‌توانند شرکت بیمه بزنند بلکه یکی از اصول قانون اساسی اشاره به بخش تعاون دارد و قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز تاکید کرده و بیمه مرکزی اصرار دارد که بخش تعاون نیز در این حیطه وارد شود.

وی گفت: باید از طرف شرکت‌های بیمه ای تقاضای ایجاد شرکت بیمه واصل شود ولی هنوز هیچ تقاضایی به بیمه مرکزی نرسیده است.