کاهش421میلیون دلاری سهم بخش خصوصی از حساب ذخیره ارزی

حجم تسهیلات اعطایی از حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی در سال ۸۶ نسبت به سال پیش از آن با ۴۲۱میلیون دلاری کاهش به ۵۰۹۱میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، براساس گزارش عملکرد بانک مرکزی،موجودی نقدی حساب ذخیره ارزی در پایان سال ۸۶، ۲۳۱۷۵میلیون بوده است که این رقم با احتساب مطالبات ۱۵۶۹۶میلیون دلاری تسهیلات اعطایی به ۳۸۸۷۱میلیون دلار در پایان سال رسید.

بر اساس این گزارش،حجم بدهی‌های خارجی در پایان سال ۸۶ به ۲۸۶۷۴میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مانده بدهی خارجی در پایان سال گذشته از رشد ۸/۲۱درصدی برخوردار است.

طبق گزارش عملکرد بانک مرکزی، بخش زیادی از افزایش بدهی‌های خارجی در سال ۱۳۸۶ به گسترش پوشش آماری تعهدات خارجی، در نتیجه دریافت اطلاعات جدید از تعهدات ایجاد شده توسط برخی شرکت‌های بزرگ و عمدتا دولتی مربوط بوده است.

این گزارش ادامه می‌دهد: شرکت‌های مزبور با استفاده از اعتبار عملیات تجاری و تولیدی خود در سال‌های گذشته اقدام به دریافت خطوط اعتباری مستقیم و بدون پوشش شبکه بانکی نموده اند که اطلاعات مربوط به آن با تاخیر در آمار بدهی خارجی درج شده است.

همچنین مانده دارایی‌های حساب ذخیره ارزی در پایان سال ۱۳۸۵ معادل ۲۹۵۵۵میلیون دلار، شامل ۹۵۵۵میلیون دلار موجودی نقدی و ۱۱۰۰۰میلیون دلار مطالبات مربوط به تسهیلات ارزی بوده است.