23درصد سپرده‌ها دست بانک‌های خصوصی

دو بانک خارجی دیگر در راه ایران

گروه بازار پول- دبیرکل بانک مرکزی از جذب ۲۳درصد سپرده‌های سیستم بانکی توسط بانک‌های خصوصی خبر داد و گفت: بانک‌های خصوصی در اثر رقابت و سرویس‌دهی مناسب توانستند ظرف ۴ سال سهم ۴درصد سپرده‌های بانکی را به ۲۳درصد برسانند. او به خبرنگار خبرگزاری مهر اظهار داشت: ۴ سال به طول انجامید بانک‌های خصوصی رقیب بانک‌های دولتی شدند و رقابت مناسب باعث شده که بانک‌های دولتی نیز به خود آمده و سرویس بهتری به مشتریان ارائه دهند.

هرچند تعداد شعب بانک‌های دولتی در مقایسه با خصوصی‌ها بیشتر است و همین امر موجب شد تا سپرده‌های جاری بیشتر جذب کرده و منابع ارزانتری در اختیار داشته باشند، اما ۴ سال رقابت بانک‌های خصوصی در بازار ، سرانه جذب سپرده به ازای هر یک شعبه را در بانک‌های خصوصی ۴۰میلیارد تومان در مقابل ۶میلیارد تومان در بانک‌های دولتی افزایش داد که حاکی از بهره‌وری بالای شعب و کارکنان بانک‌های خصوصی است. این در حالی است که هزینه پول (شامل سود سپرده‌ها+۲درصد ریسک+۲درصد هزینه عملیات) در بانک‌های دولتی ۱۲ و در بانک‌های خصوصی ۲۰درصد است.

البته جذب سپرده‌های خرد هزینه و زحمت زیاد و در مقابل، ریسک کمتری دارد و برعکس تمرکز بر جذب مشتری دانه‌درشت هزینه کمتر و ریسک بالاتری دارد.

بحث جذب مشتریان خرد و دانه‌درشت در حالی که حضور مشتری خرد موجب استحکام بیشتر در بانک خواهد شد، باب جدیدی را به روی رقابت در سیستم بانکی کشور باز کرد. بانک‌های دولتی که از منابع دستگاه‌های دولتی و شرکت های بزرگ نیمه‌دولتی بهره‌مند بودند از طریق راه‌اندازی شعب توانستند مشتری خرد را هم جذب کنند. اما دولتی‌ها با حجم بالای تقاضای دریافت تسهیلات از مشتریان خرد روبه‌رو بودند و سیلی از تسهیلات تکلیفی را هم در مقابل داشتند و به شدت با کمبود منابع جهت اعطای وام روبه‌رو بودند.بانک‌های خصوصی در همین راستا از طریق ارائه خدمات با کیفیت بانکی، مدیریت درست منابع، افتتاح شعبه در بهترین نقاط کشور، مشتری مداری، نرخ سود رقابتی و همسوبودن با بانک‌‌داری نوین توانستند در جذب مشتریان بزرگ (شرکت‌های خصوصی) و مشتریان خرد موفق باشند.

بنابراین جذب ۲۳ درصد سپرده‌ها توسط بانک‌های خصوصی ناشی از خدمات به روز بانکی است که حرف اول و آخر را در جلب رضایت مشتری می‌‌زند.

دبیر کل بانک مرکزی با مقایسه فعالیت بانک‌های خصوصی با دولتی‌ها و انتقال سریع پرتفوی دولتی‌ها به بخش‌خصوصی همچنین خبر از ورود بانک‌های خارجی به کشور داد و گفت: دو مورد از مذاکرات با بانک‌های خارجی در جریان است و بانک مرکزی از حضور آنها در سیستم بانکی کشور استقبال می‌کند.

او یادآور شد: بانک مرکزی حضور بانک‌های خارجی را به نفع کشور به خاطر ورود منابع جدید ارزان قیمت و هم به نفع خود بانک‌های خارجی به خاطر اعطای تسهیلات با سود بیشتر نسبت به سایر کشورها می‌داند.

او افزود: نرخ تمام شده پول در این بانک‌ها نسبت به بانک‌های ایرانی پایین است و نرخ سود آنها حداکثر ۳ تا ۵درصد است. بنابراین اگر با نرخ ۸ تا ۹ درصد هم در ایران تسهیلات دهند مقرون به صرفه خواهد بود.

غلامرضا سلامی، رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره در این خصوص گفت: تنها مذاکره با بانک‌های خارجی برای ورود به بازار ایران سیاست‌های آنها برای فعالیت در بازار کشورمان را مشخص نمی‌کند.

او افزود: هنوز مشخص نیست بانک‌های خارجی در ایران فعالیت ارزی خواهند داشت یا ریالی.

سلامی متذکر شد: چنانچه بانک‌های خارجی به دنبال فعالیت ریالی باشند باید مانند یک بانک خصوصی با شراکت یک بانک ایرانی فعالیت کنند که اکثریت سهام در اختیار طرف ایرانی باشد.

او ادامه داد: چنانچه بخواهند به صورت بانک خارجی با ارز فعالیت کنند عملکرد آنها تاثیری بر روند جذب سپرده‌ها در سیستم بانکی کشورمان ندارد.

سلامی در خصوص فعالیت بانک‌های خصوصی ایرانی گفت: فعالیت چند ساله آنها نشان داد بانک‌های خصوصی عملکرد مطلوب‌تری نسبت به دولتی‌ها دارند و در صورت ادامه این روند سهم ۲۳درصدی آنها از سپرده‌ها ادامه داشته و رشد قابل توجهی خواهد داشت.