ارزش‌گذاری پول ملی با دو سرفصل نظام ارزی و رفرم پولی

سرفصل ارزش‌گذاری پول ملی به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی شامل دو سرفصل زیر مجموعه جداگانه «نظام ارزی» و «رفرم پولی» است.

دکتر رامین پاشایی‌فام، معاون اقتصادی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سرفصل رفرم پولی هم شامل دو فعالیت جداگانه دیگر در مورد تغییر ایجاد پولی است، ضمن آنکه انتشار اسکناس با ارزش‌های اسمی بالاتر بررسی می‌شود و سرفصل دیگر بحث تغییر واحد پول و کاهش صفرهای پول ملی در آن، مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد.

وی در تشریح عواملی که ضرورت ایجاد این تغییرات را به وجود آورده است، افزود: حجم بالای اسکناس در کشور ما که در حال حاضر به حدود هشت‌میلیارد قطعه می‌رسد، پیامدهای بدی را برای اقتصاد ما دارد که سرانه اسکناس در گردش در ایران را نسبت به سرانه متوسط جهانی بالاتر برده است.

پاشایی فام گفت: پیشرفت ضعیف و غیرقابل قبول روش‌های پرداخت الکترونیکی در جریان مبادلات تجاری و اقتصادی ما زمینه‌های افزایش سرانه اسکناس و حجم پول را فراهم آورده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در شرح راهکارهای مهار این وضعیت توضیح داد: در کنار طرح‌هایی که قالب رفرم پولی و ... دنبال می‌شود، برنامه‌ریزی برای گسترش بانکداری الکترونیکی در حال انجام است که با پیاده سازی آنها ضمن تحول در نظام بانکی کشور، بسترهای لازم برای استفاده از کارت‌های مبادلات بازرگانی فراهم می‌شود و به این ترتیب نیاز به استفاده اسکناس‌های درشت‌تر یا تغییر واحد پول ملی کمتر خواهد شد.