گروه بازار پول - بیمه مرکزی ایران موافقت کلی خود را با تاسیس شرکت بیمه کوثر به عنوان یکی از شرکت‌های بیمه تجاری تحت نظارت بیمه مرکزی ایران اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی دکتر فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی ایران گفت: صنعت بیمه ایران می‌تواند آسایش، امنیت و رفاه اجتماعی همه‌جانبه‌ای را برای جامعه و افراد به ارمغان بیاورد که مقدمه آن حرکت گسترده و تحول عظیم در صنعت بیمه است.

وی که در همایش سالانه سازمان بیمه نیروهای مسلح (کوثر) سخن می‌گفت، افزود: منابع و سرمایه‌های گسترده‌ای در کشور وجود دارد که این سرمایه‌ها از نگاه خاص صنعت بیمه‌ای محروم مانده و نیازمند توجه ویژه و خاص به این سرمایه‌ها از حوزه بیمه‌های مختلف است.

دکتر فرشباف گفت: هم‌اکنون ‌حق بیمه‌های تولیدی مربوط به بیمه‌های تجاری نزدیک به ۳۵/ ۱درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد که این رقم با سابقه ۷۴ساله صنعت بیمه در کشور ناچیز است و با شان نظام ما متناسب نبوده و نیست.

وی به بررسی مقایسه صنعت بیمه ایران با کشورهای منطقه پرداخت و گفت: کشور ایران به لحاظ موقعیت استراتژیکی و توان اقتصادی باید در عرصه بیمه نیز پیشگام بوده و بتواند مقام اول را در این صنعت کسب کند و این امر نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی دارد.

دکتر فرشباف افزود: تحت پوشش قراردادن سرمایه‌های موجود در نیروهای مسلح با تاسیس شرکت بیمه کوثر گام جدیدی است که در عرصه بیمه کشور برداشته شده و در حال تاسیس و راه‌اندازی است. این شرکت باید بتواند انواع بیمه‌های مورد نیاز برای حجم عظیم سرمایه‌های نیروهای مسلح را ارائه دهد.

وی تاکید کرد: شرکت بیمه کوثر با استفاده از صاحب‌نظران و متخصصان امر می‌تواند پشتوانه امین و مطمئن برای سرمایه‌های نیروهای مسلح محسوب شود.وی افزود: استراتژی‌های شرکت بیمه کوثر می‌تواند محورهای زیر باشد:

۱ - گسترش پوشش بیمه‌ای در مواردی‌ که بیمه‌های تجاری امکان پوشش آن را به لحاظ حفظ مصالح نظام و جنبه امنیتی ندارند؛

۲ - تعامل دوسویه با بیمه‌های تجاری به منظور واگذاری آن قسمت از بیمه‌های اشخاص یا اموال یا ساختمان که بیمه‌های تجاری می‌توانند پوشش دهند و پوشش دادن مواردی‌ که به لحاظ ریسک‌های خاص بیمه‌های تجاری علاقمند نیستند ولی به لحاظ نفوذ بیمه‌ای مصالح کشور اقتضا می‌کند؛

۳ - متوسط آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی از قبیل آموزش‌های اکچوئری، مدیریت‌ ریسک، محاسبات خطر و خسارت در رشته‌های تخصصی مورد نیاز نیروهای مسلح؛

۴ - گسترش بازارهای بیمه در کشورهای منطقه به لحاظ صلاحیت‌های بیمه‌ای کوثر.

سردار دقیقی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز در این همایش سازمان بیمه نیروهای مسلح را سازمانی پویا و بالنده دانست و گفت: این سازمان در سال‌های آغازین شروع خود توانست در عرصه صنعت بیمه بالاخص حوزه نیروهای مسلح تحولات خوبی را به انجام برساند.

وی افزود: شرکت بیمه کوثر با برنامه‌ریزی‌های دقیق و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، می‌تواند به عنوان بهترین بیمه‌گر کشور در ارائه خدمات مطلوب بیمه‌ای و جزو توانمندترین نهادهای بیمه‌ای کشور از نظر مالی و توانا در قبول بیمه‌های اتکایی کشور و منطقه باشد.

سردار دقیقی در ادامه سخنان خود به بحث خرید ۵۱ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اشاره کرد و گفت: خرید این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت سهامدار بورس و با ظرفیت‌های عظیم خود اقدامی ارزشمند و بسیار مهم محسوب می‌‌شود که نیازمند هدایت، رهبری و برنامه‌ریزی‌های دقیق است.