رییس کل بیمه مرکزی ایران از مطالعه پروژه بیمه اعتباری برای تسهیلات سرمایه‌گذاری توسط بیمه مرکزی و بانک مرکزی خبر داد.

جواد فرشباف ماهریان، در گفت‌وگو با مهر در خصوص بیمه ضمانت سرمایه‌گذاری برای توسعه سرمایه‌گذاری در کشور گفت: این موضوع در دو بعد مطرح است؛ یکی بیمه‌های اعتباری و دیگری بیمه‌های سرمایه‌گذاری.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه بیمه‌های اعتباری هم‌اکنون در بیمه مرکزی ایران در دست مطالعه است، تصریح کرد: بیمه اعتباری جزو بیمه‌های پرریسک محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که خواهان دریافت تسهیلات از نظام بانکی هستند، به جای پرداخت وثیقه باید توسط مکانیزمی شخصیت و توانمندی آنها مورد اعتبار سنجی قرار گیرد و صنعت بیمه نیز این اعتبار سنجی از افراد و شرکت‌ها که خواهان سرمایه‌گذاری هستند را انجام دهد و بانک نیز براساس تایید شرکت بیمه تسهیلات مورد نظر را پرداخت کند.

فرشباف ماهریان با بیان اینکه این مکانیزم با مشارکت بانک مرکزی در حال انجام و در دست مطالعه است، اظهار داشت: اگر این پروژه مدیریت شود تا سه چهار ماه آتی نتایج خود را آشکار خواهد کرد، در این شرایط مکانیزمی تعبیه می‌شود تا سیستم بیمه و بانکی بتوانند تسهیلات بیمه‌ای اعتباری پرداخت کنند.

وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های عظیم کشور، بر لزوم بیمه کردن آنها تاکید و تصریح کرد: این در حالی است که این سرمایه‌گذاری‌های عظیم به دلیل ماهیت دولتی و عدم فرهنگ‌سازی بیمه در جامعه چه توسط بخش دولتی و چه خصوصی بیمه نشدند.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری‌های عظیم به دلیل برخورداری از بودجه دولتی و وجود یک سیستم روان‌سازی هزینه‌ای در پی استفاده از بیمه نبوده‌اند.

وی از انجام مذاکراتی با وزارتخانه‌ها برای بیمه کردن سرمایه‌های آنها خبر داد و گفت: این موضوع نیاز به مطالعه ندارد و عملیاتی است و بیمه گران نیز از آمادگی برای صدور انواع بیمه نامه‌ها برخوردار هستند.