اولویت نخست،تامین مالی بخش واردات و صادرات

عکس: حمید جانی‌پور

فاطمه بهادری - شعبه بانک تجارتی ایران و اروپا به عنوان اولین بانک خارجی در روز هشتم خردادماه امسال در تهران افتتاح شد. این بانک با نام اولیه «بانک تجارت ایران و آلمان» در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰شمسی) توسط تعدادی از بازرگانان مقیم هامبورگ به صورت شرکت سهامی در آلمان و تحت‌ضوابط و مقررات بانکداری آلمان تاسیس شد. سرمایه اولیه بانک ۶میلیون مارک (۳میلیون یورو) بود که در حال حاضر به ۲۳۳میلیون یورو افزایش یافته است و بنابر گفته‌های سیاوش نقشینه، رییس هیات‌‌عامل بانک تجارتی ایران و اروپا، پیش‌بینی شده این سرمایه تا سال ۲۰۱۲ بالغ‌بر ۵۵۰میلیون یورو شود.

نقشینه درخصوص فعالیت‌های بانک در حال حاضر می‌گوید: ارائه خدمات بانکداری بین‌المللی (ارزی) شامل اعتبارات اسنادی وارداتی و صادراتی، ضمانت‌نامه‌های ارزی (حسن‌انجام کار، پیش‌پرداخت و شرکت در مناقصه) و ارائه تسهیلات اعتباری و تامین مالی کوتاه‌مدت ارزی به واردکنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات از جمله خدمات بانکی است.

وی با تاکید بر اینکه تامین مالی پروژه‌های صنعتی و تولیدی که تحت‌حمایت و ضمانت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا بانک‌های دیگر تحت‌عنوان بانک‌ عامل هستند از دیگر فعالیت‌های بانکی است، می‌افزاید: بانک تجارتی ایران و اروپا در زمینه خرید اسناد دیون و تعهدات بانک‌های ایرانی در رابطه با اعتبارات اسنادی مدت‌دار و ... و همچنین صدور حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات بین‌المللی نیز فعالیت می‌کند.

به گفته وی، افتتاح حساب‌های‌ جاری با حداقل میانگین ماهانه موجودی ۱۵هزار یورو و افتتاح سپرده‌های مدت‌دار با سررسید بیش از ۶ماه و به مبلغ حداقل ۵۰هزار یورو نیز از دیگر خدماتی است که توسط بانک تجارتی ایران و اروپا ارائه می‌شود.

رییس هیات‌عامل بانک تجارتی ایران و اروپا درخصوص نحوه پذیرش مشتریان این بانک اظهار می‌دارد: با ارسال پرسشنامه برای متقاضیان استفاده از خدمات بانک تجارتی ایران و اروپا و دریافت فرم تکمیل‌شده و صورت‌های مالی و تحلیل و بررسی، متقاضیان به نشستی برای مذاکره و مصاحبه دعوت و معمولا در همان جلسه اول تصمیم‌های نهایی اتخاذ و برنامه‌ریزی مقتضی به عمل می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: این بانک مطالبات لاوصول ندارد و عمدتا در زمینه تامین مالی واردات و صادرات فعالیت می‌کند.

لازم به ذکر است، بانک در آوریل سال ۱۹۸۰ (فروردین‌ماه ۱۳۵۹) دفتر نمایندگی خود در تهران را به منظور کمک به اداره مرکزی و نیز افزایش معاملات و تسهیل روابط بانکی با مشتریان موجود و همچنین مشتریان بالقوه ایرانی تاسیس کرد.

بانک در اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی (فروردین ۱۳۶۹) به منظور پاسخگویی به روند رو به رشد فعالیت‌های خود در سطح بین‌المللی و به ویژه در سطح اتحادیه اروپا نام خود را به درستی به بانک تجارتی ایران و اروپا تغییر داد.

بانک عمدتا در زمینه تامین مالی معاملات ایران با کشورهای اروپایی، خاور دور، استرالیا و سایر نقاط جهان نقش موثری داشته است.

به گفته نقشینه، موقعیت فعلی بانک در میان یکصد بانک بزرگ کشور آلمان و از میان بیش از دوهزار موسسه پولی و بانکی، هشتاد و ششم است.

بانک تجارتی ایران و اروپا، یک بانک اروپایی با هویت آلمانی است که تحت مقررات و قوانین بانکی و نظارتی پیشرفته آلمان فعالیت دارد.

سهامداران عمده فعلی بانک به ترتیب بانک صنعت و معدن در حدود ۵۱درصد، بانک ملت با ۱۹درصد و تجارت با ۱۹درصد است، علاوه بر آن بانک رفاه نیز در زمره سهامداران بانک است.

بانک تجارتی ایران و اروپا به عنوان اولین بانک خارجی حضور خود را در نقطه آزاد تجاری و صنعتی کیش از ابتدای سال ۲۰۰۵، (۱۳۸۴) در تاریخ بانکداری کشور به ثبت رساند و حال نیز به عنوان اولین حضور یک بانک خارجی در سرزمین اصلی در تهران ساختمان مرکزی بانک صنعت و معدن دارای شعبه است.

به گفته رییس هیات‌ عامل بانک تجارتی ایران و اروپا و قریشی‌نژاد، مدیرعامل شعبه بانک در تهران، خدمات بانک به صورت عملیات عمده بانکی

Whole Sale و در راستای ارائه خدمات بانکداری بین‌المللی به صادرکنندگان و واردکنندگان و تامین مالی پروژه‌های کوچک و متوسط صنعتی بانگاه صادراتی، خدمات فنی و مهندسی در چارچوب قراردادهای ارزی و تجارت بین‌الملل با استانداردهای بین‌المللی و منطبق با سیاست‌های کاری اداره مرکزی در اختیار جامعه مصرف‌کنندگان ایرانی این قبیل خدمات به ویژه کارآفرینان اقتصادی قرار داده خواهد شد.

با توجه به شرایط فعلی در بازارهای بین‌المللی، ‌خدمات بانک تجارتی ایران و اروپا در راستای راهبری تجارت خارجی کشور از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار شده است.

در حال حاضر تعداد مدیریت و پرسنل شعبه تهران ۱۳ نفر است که متناسب با افزایش فعالیت افزایش خواهد یافت. نقشینه درخصوص سرمایه بانک و عملیات شعبه اظهار می‌دارد: عملیات شعبه تهران در مرحله نخست صرفا ارزی خواهد بود. در چارچوب ضوابط بین‌المللی سرمایه شعبه همان سرمایه قابل توجه اداره مرکزی از لحاظ نسبت‌های بین‌المللی و اختصاصی حد مجاز وام‌دهی به مشتریان است.