خوراکی‌ها موثرترین عامل افزایش تورم در سال 86

بنابر اعلام بانک مرکزی، افزایش قیمت گوشت، ماهی، لبنیات، روغن، میوه‌ها و خشکبارها، انواع سبزی و حبوبات، قند و شکر و در مجموع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین تاثیر را در نرخ تورم ۴/۱۸ درصدی سال ۸۶ داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در سال ۱۳۸۶ به عدد ۲/۱۴۶ رسید که نسبت به سال قبل ۴/۱۸ درصد افزایش یافت. این شاخص در مقایسه با ۹/۱۱ درصد افزایش در سال ۱۳۸۵ با افزایش قابل ملاحظه‌ای معادل ۵/۶ واحد درصد مواجه شد.

افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در ماه‌های سال ۱۳۸۶ نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل در اکثر ماه‌ها صعودی بود. به طوری که کمترین افزایش آن در خرداد ماه معادل ۱/۱۶ درصد و بیشترین افزایش آن در اسفند ماه معادل ۵/۲۲ درصد بوده است.

خوراکی‌ها بیشترین اثر تورمی را داشته است

بنابراین گزارش، بیشترین میزان تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل مربوط به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل ۴/۳۴ درصد و کمترین آن مربوط به گروه ارتباطات معادل صفر درصد است.

با بررسی‌ شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی در دو گروه اختصاصی کالا و خدمت ملاحظه می‌شود که در سال ۱۳۸۶ گروه «کالا» تاثیر بیشتری در افزایش شاخص کل داشته است.

در سال ۱۳۸۶ در میان استان‌های کشور بالاترین عدد شاخص متعلق به استان ایلام برابر ۸/۱۵۷ و پایین‌ترین عدد شاخص مربوط به استان بوشهر برابر ۵/۱۴۰ بوده است.

رتبه استان‌ها در تورم

در سال مورد گزارش بیشترین نرخ تورم مربوط به استان ایلام معادل ۷/۲۱ درصد بود و استان‌های همدان و خراسان جنوبی هر کدام با ۸/۲۰ درصد در مرتبه بعدی قرار داشتند. همچنین کمترین نرخ مربوط به استان سمنان و معادل ۹/۱۴ درصد بوده است. در سال مذکور میزان تورم در استان تهران معادل ۲/۱۹ درصد بود.