مسعودرضا طاهری

بهای ین ژاپن در بازار داخلی به محدوده ۹۰۰تومان رسید. طی ۱۷روز گذشته ین ژاپن با نرخ رشد ۲/۴درصدی تقریبا ۳۷تومان رشد قیمت را تجربه کرده است.روز گذشته ارزش هر یکصد ین ژاپن در بازار ارز به‌ویژه صرافی‌های منطقه چهار راه استانبول با ۱۳تومان افزایش نسبت به روز شنبه به نرخ ۸۹۸تومان رسید. برخی اخبار دیگر حکایت از رشد نرخ این ارز تا مرز ۹۰۵تومان دارد. هر دلار آمریکا نیز در پی تداوم افزایش نرخ با ۲تومان افزایش به ۹۷۴تومان رسید.افزایش قیمت ین و دلار آمریکا در حالی ادامه دارد که یورو با ۴تومان کاهش به نرخ ۳۹۳تومان فروخته می‌شد و نرخ پوند همچنان در حد ۱۷۶۰تومان است و رقمی در حدود ۴۰تومان را طی چند روز اخیر از دست داده است.

همان طور که پیشتر در گزارشی اشاره شد، نرخ رشد بیکاری در آمریکا در ماه آگوست با رسیدن به حد ۱/۶درصد، به بیشترین حد خود طی ۸ماه اخیر رسیده و در این ماه ۸۴هزار نفر از حقوق‌بگیران آمریکایی کار خود را از دست داده‌اند. این وضعیت دلیل عمده رشد ارزش ین در مقابل دلار آمریکا بوده است.

ین ژاپن در مقابل یورو نیز به بیشترین نرخ برابری خود طی یکسال گذشته دست یافته که فروش دارایی‌های ارزی با نرخ بازدهی بیشتر در این کشور مهم‌ترین دلیل این نوسانات ذکر شده است.سخنان ژان‌کلود تریشه، رییس کل بانک مرکزی اروپا مبنی بر فعالیت ضعیف اقتصادی در این قاره کاهش بیشتر نرخ برابری یورو در مقابل ین ژاپن را درپی داشته است. ین ژاپن در مقابل دلار استرالیا و دلار نیوزیلند به دلیل فرار سفته‌بازان از بحران جهانی بازار ارز با استقراض ین و خرید ارزهای بیشتر بازده از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دنبال کاهش ریسک دارایی‌های ارزی خود هستند و در این میان ین ژاپن به موقعیت برتری دست یافته است.

نرخ برابری ین ژاپن با ۸/۵درصد رشد در مقابل دلار استرالیا به ۹۱/۸۷رسیده و در مقابل دلار نیوزیلند نیز با ۵/۵درصد رشد به رقم ۰۳/۷۲دست یافته است.

نرخ بهره در ژاپن نیم درصد، در بانک مرکزی اروپا ۲۵/۴درصد، در استرالیا ۷درصد، در نیوزیلند ۷۵/۷درصد و در آمریکا ۲درصد است.از این‌رو استقراض ین و خرید ارزهایی با نرخ بهره بیشتر موج تقاضای بیشتری را متوجه ین کرده و قیمت آن را نیز بالاتر برده است. از سویی طی هفته‌های اخیر ارزش سایر ارزهای عمده در مقابل دلار آمریکا به دلیل نگرانی از کاهش ارزش کالاها (Commodities) و کاهش تقاضا در بازارهای دارایی‌ها در بازارهای نوظهور افت داشته است.