یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وظیفه مقامات پولی مدیریت نرخ شناور ارز است.

«بیژن بیدآباد» در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: مقامات پولی باید اجازه دهند نرخ ارز با توجه به میزان و جهت تراز پرداخت‌ها خود را تعدیل و تراز پرداخت‌ها را نیز تصحیح کند. اما در همین راستا باید به گونه ای اعمال مدیریت ارزی شود که رفتار دلالان و واسطه‌ها در بازار غیررسمی ارز، حباب‌های قیمتی ایجاد نکند. وی در ادامه اظهار داشت: اصولا نرخ ارز وظیفه برقراری تعادل بین ارزش تولیدات داخلی را در مقایسه با ارزش تولیدات بین‌المللی بر عهده دارد. به عبارت دیگر با تغییر ارزش نرخ ارز تعادل بین دو اقتصاد داخل و خارج کشور ایجاد خواهد شد.

بیدآباد با بیان آنکه نرخ ارز باید با توجه به تراز پرداخت‌های کشور به صورت خودکار تعدیل شود، اظهار داشت :

قیمت گذاری نرخ ارز موجب عدم تعادل در تراز پرداخت‌ها می‌شود که در هر صورت تراز پرداخت‌های مثبت و تراز پراخت‌های منفی به مفهوم ارزان بودن یا گران بودن عرضه کالاها و خدمات است. این اقتصاددان در ادامه افزود: این امر به معنای این است که در صورت مثبت بودن تراز پرداخت‌ها، می‌توانیم با نرخ ارز کمتر واردات بیشتری را انجام دهیم و با تراز پرداخت‌های منفی باید مصرف را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: تراز پرداخت منفی برای کشور به مفهوم اضافه واردات است که البته هر دو از لحاظ کارآیی اقتصادی مثبت ارزیابی نمی‌شود. این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با بیان آنکه، تثبیت نرخ ارز به نوعی در زمره سیاست‌های تثبیت اقتصادی قرار دارد، گفت: از طرفی نیز در شرایط تورمی تثبیت نرخ ارز به معنای کاهش تدریجی ارزش حقیقی آن است.