سکه طلا 12هزار تومان گران شد
دنیای اقتصاد- بهای طلا روز پنج‌شنبه با یک جهش ۱۳۴دلاری نسبت به نرخ روز چهارشنبه به اوج ۹۱۸ دلار رسید که البته روز گذشته پس از نوسانات شدید به حد ۸۴۰ دلار کاهش یافت. روز پنج‌شنبه با وجود سردرگمی بازار داخل از این نوسان شدید، هر قطعه سکه بهار آزادی با ۱۲هزار تومان رشد، نرخ فروش ۲۱۰هزار تومان را در جدول معاملات صرافی‌ها و سکه‌فروشان چهارراه استانبول به خود اختصاص داد.

سکه بهار آزادی 12هزار تومان گران شد
نوسان ۱۳۴ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی
گروه بازار پول- بهای طلا روز پنج‌شنبه با یک جهش 134دلاری نسبت به نرخ روز چهارشنبه به اوج 918 دلار رسید.
بهای هر اونس طلا برای تحویل آنی طی ۲۴ ساعت از حد ۷۸۴ دلار به ۹۱۸ دلار در پایان معاملات روز پنج‌شنبه رسید که روز گذشته پس از نوسانات شدید به حد ۸۴۰ دلار در ساعت ۱۵ به وقت تهران کاهش یافت.
روز پنج‌شنبه با وجود سردرگمی بازار داخل از این نوسان شدید، هر قطعه سکه بهار آزادی با 12هزار تومان رشد، نرخ فروش 210هزار تومان را در جدول معاملات صرافی‌ها و سکه‌فروشان چهارراه استانبول به خود اختصاص داد.
سکه طرح قدیم ۵هزار تومان، نیم سکه ۸هزار تومان، ربع سکه ۳هزار تومان رشد قیمت را ثبت کرده‌اند. همان طور که اشاره شد افزایش تقریبا ۱۳۴ دلاری نرخ اونس طلا بازار را با بی‌ثباتی قیمت مواجه کرد و حتی برخی از فروشگاه‌ها ترجیح دادند روز پنج‌شنبه با تعطیلی زودهنگام خود را از بلاتکلیفی برهانند تا امروز بتوانند راحت‌تر با موج شدید نوسانات نرخ‌های جهانی مقابله کنند.
نرخ هر مثقال طلای 17 عیار (آب شده) نیز در حالی از سوی مراکز معامله 88000 تومان اعلام می‌شد که اطمینان چندانی به صحت و سقم آن وجود نداشت.
از رشد شدید قیمت طلا طی هفته گذشته معاملات جهانی به بی‌سابقه‌ترین رشد هفتگی آن طی ۹ سال گذشته یاد می‌شود که به بحران کم‌سابقه مالی شدید بازارهای جهانی از سال ۱۹۲۰ در روزهای اخیر مربوط می‌شود.
ورشکستگی بانک‌های آمریکایی که پیامد بحران وام‌های اعتباری در این کشور هستند و همچنین کاهش ارزش سهام بیمه A.I.G و تلاش دولت آمریکا برای خرید سهام این موسسات خصوصی و تزریق 247میلیارد دلار نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی آمریکا، اروپا و ژاپن به بازارهای پولی و سهام، چالش‌های روزهای اخیر بازارهای مالی‌‌اند.
ظاهرا تزریق این مقدار نقدینگی به بازارهای مالی جهان باز هم نتوانسته است اطمینان و آرامش را به بازارها بازگرداند. نفت با ۴ دلار افزایش به حد ۹۶ دلار رسید که بر رشد بی‌سابقه قیمت طلا موثر بوده است. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به ۴۱/۱ افت کرد که حکایت از تضعیف بیشتر یورو در این شرایط دارد. بحران مسکن در اروپا جدی‌تر شده و بازارهای سهام با افت ارزش مواجه بوده‌اند.
بازار نفت با مشکلات توفان آیک در خلیج مکزیک و حملات به مناطق نفتی نیجریه دست به گریبان است و خطر ناامنی‌‌های مالی توجه سرمایه‌گذاران جهان را دوباره به معامله طلا معطوف کرده است. در عین حال افت 78 دلاری نرخ طلا در روز گذشته به دلیل سفته‌بازی‌ها در بازارهای آسیایی و احتمال تقویت بازارها به دلیل تزریق منابع بانک‌مرکزی ژاپن و همچنین ترس از سقوط ناگهانی آن به دلیل رشد شتاب‌زده قیمت اتفاق افتاده است.
مطالعات تجربی نشان می‌دهد در بازارهای آسیایی همواره به هنگام رشد شدید قیمت طلا برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل بی‌ثباتی بلافاصله اقدام به فروش و نوسان‌گیری می‌کنند که کاهش شدید قیمت را در پی دارد.
انتظار می‌رود بازار امروز با قیمت‌های منطقی‌‌تری رو‌به‌رو شود.
یورو و پوند به ترتیب ۴ تومان و ۵ تومان رشد قیمت داشتند در عوض دلار آمریکا ۴ تومان ارزان شد.