یک اقتصاددان آمریکایی در مقاله‌ای با موضوع حذف صفرها از پول ملی تاکید کرد: اگر این اقدام تنها به خاطر کنترل تورم صورت بگیرد، آثار تورمی‌را در بلند مدت بر اقتصاد تحمیل خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، توند آدی استاد اقتصاد یکی از دانشگاه‌های آمریکا طی مقاله‌ای به بررسی موضوع حذف صفر از پول ملی و مزایا و معایب آن پرداخته است.

در این مقاله آمده است: حذف صفر از پول ملی کشورها تاریخچه بلند مدتی در کشورهای در حال توسعه دارد. حذف صفر از پول ملی کشورها در ۶۰ مورد طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۳ میلادی انجام شده است. برزیل تاکنون ۶ بار، آرژانتین ۴ بار ، بولیوی ۲ بار، پرو ۲ بار، اوکراین، لهستان، مکزیک و روسیه هر یک ۳ بار و ایسلند، ترکیه، کره و غنا نیز یک بار صفر پول ملی خود را حذف کرده‌اند.

حذف صفر از پول ملی مزایا و مشکلاتی را برای هر اقتصادی به همراه خواهد داشت. از جمله مزایای این اقدام عبارتند از این که: مشکلات فنی و عملیاتی در هنگام استفاده از پول از بین خواهد رفت و تصمیم‌ها برای کنترل نرخ تورم و تبدیل آن به تورم‌های یک رقمی‌امکان‌پذیر خواهد شد.

اما مشکلات حذف صفر از پول ملی نیز عبارتند از این که: حذف صفرها موجب تاثیرات تورمی‌بر بخشی از فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد، این اقدام دارای آثار روانی نیز بر مردم جامعه است، حذف صفرها مستلزم هزینه انتشار اسکناس‌های جدید است.

به اعتقاد آدی، اگر حذف صفرهای پول ملی تنها به خاطر کنترل تورم صورت بگیرد، این مساله آثار تورمی‌را در

بلند مدت بر اقتصاد تحمیل خواهد کرد. این نکته اساسی است که چرا برخی کشورها به‌رغم تورم بالا، صفر پول ملی خود را حذف نمی‌کنند. البته حذف صفر از پول ملی چیز بدی نیست ولی بستگی به این دارد که چرا و چه موقع این اقدام در اقتصاد هر کشوری صورت می‌گیرد. ژاپن نیز طی سال ۲۰۰۲ حذف صفر از ین را مطرح کرد ولی کویزومی‌ نخست‌وزیر وقت این کشور با این پیشنهاد مخالفت کرد.

بر اساس این گزارش، یکی از نکات مهمی ‌که باید در حذف صفر از پول ملی مورد توجه قرار گیرد، استقلال بانک مرکزی از دولت است. حذف صفر از پول ملی تبعات اقتصادی و سیاسی زیادی را به همراه خواهد داشت. تاکنون رییس بانک مرکزی نیجریه در خصوص هزینه‌های اقتصادی حذف صفر از پول ملی این کشور موسوم به نایرا سکوت اختیار کرده است.

براساس این گزارش، پیش از هر اقدامی‌ دولت باید افکار عمومی‌ مردم را نسبت به آثار اقتصادی حذف صفر از پول ملی آگاه سازد.