راه‌اندازی 6 نهاد پولی و مالی عملیاتی شد

عکس: آکو سالمی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح نتایج راه اندازی ۷ نهاد پولی و مالی، از عملیاتی شدن ۶ نهاد و وجود چالشی برای راه‌اندازی موسسات تضمین اعتبار خبر داد و گفت: شرکت ساماندهی مطالبات معوق هم در هفته آینده افتتاح می‌شود.

سیدحمید پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص راه‌اندازی ۷ نهاد پولی و مالی در کشور با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه تشکیل و فعال شد، افزود: در بخش گروه‌های مشاوره مالی و اعتباری حدود ۱۲۰ شرکت تشکیل و کانون آنها نیز ایجاد شد که جلسات آنها نیز به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به تشکیل موسسه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان، گفت: این موسسه به مدت ۵/۱ سال به صورت آزمایشی فعالیت کرد، امسال نیز در مجمع تمام بانک‌ها مصوب شد که الزاما باید مشتریان بانکی از طریق این شرکت رتبه‌بندی شوند.

وی از ایجاد و راه‌اندازی دو بانک سرمایه‌گذاری تاکنون خبر داد و اظهار داشت: از این پس نیز برنامه راه‌اندازی بانک‌های سرمایه‌گذاری را به سرعت به پیش خواهیم برد.

پورمحمدی به ایجاد شرکت ساماندهی مطالبات معوق بانک‌ها اشاره کرد و از افتتاح این شرکت در هفته آینده خبر داد.

به گفته وی بانک جامع اطلاعات مشتریان نه تنها در وزارت امور اقتصادی و دارایی، بلکه در بانک مرکزی نیز ایجاد شده که خوشبختانه برنامه‌های آن به خوبی به پیش می‌رود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اما هنوز موفق به راه‌اندازی موسسات تضمین اعتبار نشده‌ایم، زیرا راهکار مناسبی برای اجرایی کردن آن نیافته‌ایم.

وی با بیان اینکه پیچیدگی‌های راه‌اندازی این موسسات زیاد است، افزود: در دنیا عموما این موسسات تضمینی را دولت حمایت می‌کند، اما تمام نهادهایی که ما به دنبال راه‌اندازی آنها هستیم، می‌خواهیم که سازوکار آن در بخش خصوصی ایجاد شود، به عبارت دیگر بدون حمایت دولت باشد.

پورمحمدی اضافه کرد: اینکه آیا دولت باید ریسک آن را بپذیرد یا خیر، چالشی اساسی در این خصوص است، البته در سطح کوچک این موسسه را تا ۲۰میلیون تومان در بانک کشاورزی ایجاد و تمرین کردیم، اما رقمی بیش از رقم مذکور را در نظر داریم و این چالشی است که می‌خواهیم راه‌حلی برای آن بیابیم.

وی خاطرنشان کرد: از ۷ نهاد پولی و مالی که باید راه‌اندازی می‌شد، تاکنون ۶ نهاد راه‌اندازی شده و امید است آخرین آن را نیز بتوانیم راه‌اندازی کنیم.