گروه بازار پول- رشد مجدد ارزش دلار آمریکا و ین ژاپن نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی را تا حد ۷۲۴ دلار کاهش داد.

نرخ سکه بهار آزادی در بازار روز پنج‌شنبه ۴هزار تومان افزایش داشت. نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب ۱۰۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان رشد قیمت داشتند. در حالی که سکه طرح قدیم در حد ۲۲۵هزار تومان بدون تغییر بود.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا حد ۷۶۰ دلار تا ظهر روز پنج‌شنبه بالا رفت اگرچه در پایان معاملات این روز در بازار نیویورک در حد ۷۳۶دلار بسته شد.

نرخ انواع سکه و طلا بر این اساس قیمت خورد؛ نرخ هر مثقال طلای ۱۷ عیار در ادامه کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی ۳۴۰۰ تومان نسبت به روز چهارشنبه افت قیمت را ثبت کرده است. این در شرایطی است که نرخ طلا در بازارهای روز جمعه با بیش از ۲۵ دلار کاهش نسبت به روز چهارشنبه به محدوده ۷۲۴ دلار رسید.

بازار ارز داخل نیز در جریان نوسانات نرخ ارز دچار تلاطم شدیدی شد.

در چهارراه استانبول هر یورو با ۳۵ تومان رشد قیمت نسبت به روز چهارشنبه به نرخ ۱۳۱۰ تومان به خریداران عرضه شد. نرخ پوند انگلیس نیز در جدول معاملات ارز این روز، با ۱۵ تومان افزایش، در حد ۱۶۸۰ تومان ثبت شد. دلار کانادا نیز ۲۰ تومان گران شد و متقاضیان این ارز به ازای هر یک دلار آن می‌بایست ۸۵۰ تومان بپردازند.

در مقابل، دلار آمریکا با کاهش ۵ تومان از ارزش روز چهارشنبه خود، به نرخ ۱۰۱۰ تومان فروخته می‌شد.

روز چهارشنبه نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) با نیم درصد کاهش تا حد یک‌درصد پایین آمد.

نرخ بهره دلار تا ۲۵/۵درصد بالا رفته بود که طی ۱۳ ماه اخیر با کاهش‌های متوالی تا این حد پایین آمده است.

کاهش دادن نرخ بهره تا حد یک‌درصد به انگیزه سرازیر کردن سرمایه‌ها به سوی بورس‌های زیان‌دیده جهان به ویژه نیویورک صورت گرفته است. انتظار کاهش بیشتر این نرخ حتی تا صفردرصد نیز وجود دارد.

کاهش نرخ بهره دلار موجب کاهش ارزش دلار و رشد ارزش طلا در ساعت اولیه اعلام این تصمیم شد. نرخ نفت نیز بالا رفت و شاخص بورس‌های جهان به‌ویژه بورس وال‌استریت با جهش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شدند.

بحران مالی در بورس‌های جهان و زیان ناشی از افت قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر موجب نوسان‌گیری‌های شدید (آربیتراژ) از افت‌و‌خیز بهای سهام شده است. به طوری که هرگونه رشد ناگهانی و قابل‌توجه ارزش سهام، دارندگان آنها را به فروش فوری به دلیل عدم‌اطمینان از تداوم رشد اقتصادی تشویق می‌کند.

ارزش سهام در آمریکا پس از همان رشد اولیه افت کرد و خریداران خارجی سهام و اوراق قرضه آمریکایی مجبور شدند سهام خود را بفروشند و دوباره به خرید دلار آمریکا اقدام کنند.

در ژاپن نیز نرخ بهره از حد ۵/۰درصد به ۳/۰درصد کاهش یافت اگرچه انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره‌ در ژاپن می‌رفت.

خرید ارزهای بیشتر بازده همچون دلار استرالیا و نیوزیلند توسط ین‌های استقراض شده از بانک‌های ژاپن خود به خود نوعی افزایش تقاضا برای ین ژاپن به ارمغان آورده است. پیش‌بینی می‌شود برابری ین ژاپن به حد ۹۵ به ازای هر دلار آمریکا برسد.

ارزش پوند انگلیس نیز در آستانه افت نرخ بهره در این کشور تا حد ۴درصد، به شدت افتاده و سقوط شاخص اعتماد مصرف‌کننده در این کشور وضعیت چندان مناسبی را برای پوند متصور نیست اگرچه نرخ آن در بازار داخلی ۱۵تومان رشد داشته است.