لیلا اکبرپور

مجمع عمومی عادی سالانه انجمن صنفی شرکت‌های خدمات بیمه‌ای آسیا با حضور نصیری‌پور معاون مدیرعامل بیمه آسیا و ساری اصلان مدیر امور نمایندگان این شرکت روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران برگزار و صورت‌های مالی عملکرد منتهی به سال ۸۶ به تصویب مجمع عمومی رسید.

نصیری‌پور معاون مدیرعامل بیمه آسیا در این نشست ضمن یادآوری تحمیل برخی مشکلات ناشی از ورود بخش خصوصی و رقابت در بازار طی سال‌های اخیر گفت: قسمت اعظم حق بیمه در شرکت بیمه آسیا توسط شبکه فروش تولید می‌شود و این شرکت از نمایندگان خود انتظار تعامل دوسویه را دارد.

او افزود: در شرایط کنونی در بازار بیمه کشورمان یک شرایط غیرعادی به وجود آمد که بهره‌مندی از تجربیات نمایندگان یکی از ابزارهای لازم برای گذر از این مرحله است.

وی با بیان اینکه بازار بیمه ایران طی سال‌‌های متمادی در انحصار چهار شرکت بیمه دولتی بود، ادامه داد: از اواخر سال ۸۱ شرکت‌های بیمه خصوصی وارد بازار شدند که بخش اعظمی از نیروی انسانی و پرتفوی آنان از طریق چهار شرکت بیمه مذکور تامین شد و بیمه‌های دولتی را در شرایط سختی قرار داد.

نصیری‌پور گفت: در حالی که هدف از ورود بخش خصوصی توسعه بازار و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور بوده تا ایران از نظر بیمه در جایگاه مطلوبی درمنطقه قرار گیرد.

معاون مدیرعامل بیمه آسیا با بیان اینکه امروز زمان ارائه خدمات ارزان و سرویس‌دهی مطلوب به مشتریان است، اظهار داشت: مشتریان دنبال کسب خدمات به موقع، ارزان و جامع هستند و یک شرکت بیمه مادر تنها با داشتن یک شبکه فروش حرفه‌ای می‌تواند در این مسیر موفق باشد.

او با اعلام آمادگی بیمه آسیا برای شنیدن و اجرای توصیه‌های نمایندگان که در نهایت به نفع بیمه‌گذار، شبکه فروش و شرکت باشد، ادامه داد: چهار گروه پژوهشی در امر بررسی رشته‌های اشخاص، اشیاء، مسوولیت و اتکایی در شرکت بیمه آسیا تشکیل شده است تا با استفاده از توان شبکه فروش و استفاده از تجربیات آنان بستر مساعدی برای تلفیق مباحث علمی و تجربی فراهم و بیمه آسیا در جلب رضایت مشتریان و حفظ جایگاه خود در بازار موفق باشد.

گزارش هیات‌مدیره

هدایت‌ا.. رضایی رییس انجمن صنفی شرکت‌های نمایندگی بیمه آسیا گزارش هیات‌مدیره را قرائت کرد. وی گفت: حرکت به سمت خصوصی‌سازی، صنعت بیمه را سرآغاز تحول و نقطه عطفی در این صنعت می‌دانند. در این راستا، اصلاح ساختار صنعت به تناسب شکل‌گیری مالکیت بیمه‌های بازرگانی در قالب بخش‌خصوصی ضروری می‌باشد.

دستیابی به ابزار پیشرفته الکترونیکی آنچنان تحولی در ارتباطات، اطلاعات، سرعت، کنترل و نظارت ایجاد نموده که در شرایط رقابتی کنونی جهان امکان ادامه حیات برای شرکت‌هایی که با روش سنتی کار می‌کنند، وجود نخواهد داشت.

او افزود: افزایش مواجهه شرکت‌های بیمه با تقاضاهای گوناگون بیمه‌ای از طرف متقاضیان که نشانگر روند رو به رشد فرهنگ بیمه‌ای است ایجاب می‌نماید که صنعت بیمه جهت پاسخگویی به نیازهای روزافزون بیمه‌ای، جامعه خود را مجهز و آماده نماید.

وی یادآور شد: شبکه فروش شرکت‌های بیمه به موجب قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری شامل نمایندگان و کارگزاران حقیقی و حقوقی می‌باشد. این شبکه با توجه به استقلال حقوقی و مالی، انعطاف در مدیریت، امکان ایجاد خلاقیت در فروش، سیاست‌گذاری در بازاریابی و ... ظرفیت‌های بالقوه‌ای را در جهت رشد و توسعه بیمه در اختیار دارد که با توجه به این بخش علاوه بر گسترش خدمات بیمه‌ای در بین آحاد مردم می‌تواند از طریق افزایش مشارکت بخش‌خصوصی در ارائه خدمات بیمه‌ای به ارتقای سطح اشتغال و به تبع آن افزایش شاخص‌های کلیدی اقتصاد کشور کمک کند. رضایی فقدان نظام مالی و فنی جامع و مدون و نحوه نظارت بر آن و متناسب نمودن میزان کارمزد و هزینه‌های صدور با توجه به وظایف نمایندگان و ابهام در روش اجرای مشارکت در منافع نمایندگان را از چالش‌های بر سر راه شبکه فروش عنوان کرد و گفت: شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایندگی درخصوص رفع این چالش پیشنهاداتی را به رییس کل بیمه مرکزی ایران ارائه دادند که در اصلاح آیین‌نامه امور نمایندگی و تصویب آیین‌نامه شماره ۵۷ تاثیرگذار بود.

نصرت‌الله نوربخش، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی نیز درخصوص عملکرد سال گذشته انجمن گفت: ثبت تشکل انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات بیمه صنعت کشور در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به منظور حضور دائمی در تشکل مصوب خود و سایر کمیسیون‌های مرتبط به تشکل‌های اتاق و درخواست موافقت از بیمه مرکزی ایران برای شرکت‌های نمایندگی که تمایل دارند از شرکای خارجی برای توسعه فعالیت‌های خود و استفاده از دانش و تجارب روز بیمه در استاندارد جهانی استفاده کنند، جهت مشارکت شرکت‌های خارجی از اقدامات مثبت این انجمن بود.

نوربخش از نشست مشترک شورای هماهنگی انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایندگی با مصدقی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران که به تازگی به عنوان نماینده بخش خصوصی در شورای عالی بیمه انتخاب شده‌است خبر داد و گفت: دبیرکل اتاق ایران به نمایندگی از ۵۰هزار فعال بخش‌خصوصی عضو اتاق از شورای عالی بیمه حضور خواهد داشت و حضور انجمن‌های صنعتی شرکت‌های خدمات بیمه‌ای در کنار کمیسیون بانک و بیمه اتاق ایران می‌تواند آثار مثبت و تعامل خوبی را در آینده به دنبال داشته باشد.

در خاتمه جلسه، نخستین مرتضوی، خزانه‌دار و شفیعی بازرس قانونی انجمن گزارش خود را ارائه دادند که به تصویب مجمع عمومی عادی رسید.