اعتراض مدیرعامل بانک پاسارگاد به یکسان‌سازی نرخ سود سپرده‌ها

بانک‌‏های خصوصی سعی کردند کمک‌‏های بسیار زیادی به بانک‌‏های دولتی داشته باشند، بانک پاسارگاد هم کمک‌‏هایی به برخی بانک‌‏های دولتی داشته است.

دکترمجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب به بلوغ بانکداری خصوصی و اعتماد مردم به بانک‌‏های خصوصی اشاره کرد و آن را نقطه اتکای اقتصاد کشور دانست.

رضایت مردم فقط در نرخ سود بیشتر نیست

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه بانکداری در کشور ما در حال عبور از یک مرحله تحول و اصلاح ساختار است، ابراز داشت: هم اکنون بانکداری در ایران یک دوره گذار را سپری می‌‏کند که رویکرد مثبت مردم به بانکداری خصوصی و متاسفانه گریز مردم از بانک‌‏های دولتی از جمله مشخصه‌‏های اصلی این دوره گذار است.

وی با اشاره به برخورداری بانک‌‏های خصوصی از یک اقبال عمومی تصریح کرد: در این چند ساله بانک‌‏های خصوصی توانستند به دلیل ارتقای کمیت و کیفیت خدمات خود یک شرایط مستمر و مداومی را داشته باشند و بر عکس اتفاقا در این مسیر بانک‌‏های دولتی دچار نوسانات و مشکلاتی بودند که نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند.وی یادآور شد: وقتی بحث رضایت مردم را مطرح می‌‏کنیم، رضایت مردم تنها نرخ سود نیست اتفاقا در تحلیل‌‏ها و نظرسنجی که ما داشتیم و مطالعه‌‏ای که انجام دادیم، نرخ سود در درجه سوم اهمیت مردم قرار گرفت. قاسمی تصریح کرد: البته نرخ سود سپرده‌‏های ما از هیچ بانکی کمتر نیست و همیشه سعی کردیم نرخ سودمان به لحاظ رقابتی برایمان ضعفی محسوب نشود، اما نکته جالب این است که در نظرسنجی ما از مشتریان بانک پاسارگاد، مشتریان ما نرخ سود را در مرحله سوم اهمیت ارزیابی کردند.وی تصریح کرد: قبل از اهمیت نرخ سود بحث‌‏هایی از قبیل تکریم و رعایت احترام مردم، فضای بسیار مناسب برای ارائه خدمات، نوآوری خدمات و دسترسی آسان مردم به خدمات حال یا از طریق فیزیکی یا از طریق سیستم‌‏های الکترونیکی مطرح بودند که نشان‌‏دهنده توجه مردم به بحث مشتری‌‏مداری بانک پاسارگاد است، چرا که اهمیت موارد یاد‌شده برای مشتریان مقدم بر نرخ سود بود و مشتریان ما اینها را به نرخ سود ترجیح داده‌‏اند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد به افزایش اقبال عمومی این بانک نزد مردم اشاره کرد و گفت: ما بیش از یک‌میلیون و ۵۰‌هزار نفر مشتری داریم و با وجود اینکه سال سوم فعالیت را سپری می‌‏کنیم، حدود ۵/۱‌میلیون نفر هم سهامدار داریم. بنابراین در حال حاضرافرادی که در بانک ما ذی‌‏نفع هستند، بالغ بر ۵/۲‌میلیون نفر می‌‏شوند.

قاسمی خاطر نشان کرد: ذی‌‏نفعان آنچه که در این مدت از بانک پاسارگاد دیدند خدمات بسیار متواضعانه بوده است، خدمات توام با رعایت احترام آنها و شان و شئوناتشان؛ در عین حال سرعت خدمات، آنلاین بودن و ارائه خدمات الکترونیک و نرم‌‏افزارهای بسیار کارآمد توانسته است رضایت مردم را جلب کند.

بانکداری خصوصی نقطه اتکای اقتصاد کشور

وی با بیان اینکه بانکداری خصوصی می‌‏تواند نقطه اتکای اقتصاد کشور باشد، تصریح کرد: وقتی چنین ارزیابی را از ارائه خدمات و اقبال مردم داریم، باید این واقعیت را قبول کنیم که بانکداری خصوصی می‌‏تواند نقطه اتکای اقتصاد کشور باشد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد ابراز داشت: تسهیلات در بانک‌‏های خصوصی با دقت بیشتری اعطا می‌‏شود و ارزیابی‌‏های اعتبارسنجی با دقت بیشتری صورت می‌‏گیرد و به عبارت دیگر بررسی اهلیت متقاضیان اعتبارات که این اعتبارات جمع منابع مردم است، نزد بانک‌‏های خصوصی با دقت نظر بیشتری صورت می‌‏گیرد و بانک‌‏های خصوصی خود را امانت‌دار این منابع می‌‏دانند.

قاسمی افزود: این امانت‌‏داری منجر شده تا هم اهلیت متقاضیان اعتباری به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و هم به لحاظ اعتبارسنجی آنها را به دقت مورد توجه قرار بدهیم و طوری نباشد که منابع جایی تخصیص داده بشود که خدای‌ناکرده مطالبات معوق زیادی ایجاد شود یا اینکه مطالبات بانک خصوصی سوخت بشود.

مدیرعامل بانک پاسارگاد خاطرنشان کرد: این مراقبت و این دقت بانک‌‏های خصوصی به طور عمومی دیده می‌‏شود. به همین دلیل است که رویکرد مردم به بانک‌‏های خصوصی یک رویکرد مستمر، مستدام و فزاینده است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد گفت: در همین شرایطی که مجموع منابع بانک‌‏های دولتی در چند ماهه اول سال یک کاهشی پیدا کرده، مجموع منابع بانک‌‏های خصوصی یک مختصری افزایش پیدا کرده است که این نشانه رویکرد مثبت مردم و استقبال مردم است.

قاسمی اظهار داشت: ما نمی‌‏توانیم این را نادیده بگیریم و کوچک بشماریم و بی‌‏توجه از آن رد شویم و فکر کنیم اگر نرخ سود بانک‌‏ها را یکسان کنیم، حتما بانک‌‏های دولتی می‌‏توانند با بانک‌‏های خصوصی رقابت کنند.

تبعیض میان بانک‌‏های خصوصی و دولتی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا شما به الزامات ایجاد شده در بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی مبنی بر یکسان‌‏سازی شرایط رقابت، نقدی دارید؟ گفت: من اتفاقا اعتقاد دارم که این شرایط رقابتی باید یکسان باشد ولی وقتی نرخ سود سپرده‌‏ها را یکسان می‌‏کنیم، تبعیض قائل می‌شویم؛ چون بانک‌‏های خصوصی در شریط نوزادی هستند و هنوز ۲۰‌درصد سهم بازار را بیشتر ندارند، در حالی که بانک‌‏های دولتی ۸۰‌درصد سهم بازار را دارند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد ابراز داشت: از طرف دیگر ۵۰‌درصد منابع بانک‌‏های دولتی منابع ارزان قیمت و مجانی است، در حالی که بانک‌‏های خصوصی هیچ منابع مجانی ندارند و منابع دستگاه‌‏های دولتی انحصارا نزد بانک‌‏های دولتی است. اینها همه تبعیض است.

قاسمی به لایحه اجرایی کردن سیاست‌‏های کلی اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: اتفاقا طبق این لایحه باید تمام این تبعیض‌‏ها برداشته شود، ماده ۸ لایحه مذکور اذعان دارد که یا باید برخورداری از تمام مزایایی که یک بنگاه اقتصادی دولتی دارد برطرف بشود یا اینکه واحدهای خصوصی مشابه نیز بتوانند از آن برخورداری منتفع شوند.

وی افزود: ما در سیاست‌‏های کلی اصل ۴۴ و در لایحه مذکور شورای رقابت را داریم. شورای رقابت باید به این مسائل توجه کند. در حال حاضر یکسان کردن نرخ سود سپرده‌‏های بانک‌‏های دولتی و خصوصی نه تنها در جهت رقابت آنها نیست بلکه تبعیض بیشتری به نفع بانک‌‏های دولتی است. مدیرعامل بانک پاسارگاد افزود: مردم به خاطر نرخ سود رویکرد مثبت به کسی نخواهند داشت و به خاطر احترام و ارائه خدمات متنوع و نیز سرعت خدمات است که از بانکداری خصوصی استقبال می‌‏کنند؛ بنابراین بانک‌‏های خصوصی از یکسان شدن نرخ سود سپرده‌‏هایشان به هیچ عنوان نگران نیستند.

قاسمی افزود: با یکسان شدن نرخ‌‏های سود، خدمات بانک‌‏های خصوصی و دولتی بهتر قابل مقایسه خواهد بود و شفاف‌‏تر خواهد شد و بهتر هم می‌‏توانند رقابت کنند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد ابراز داشت: بانک‌‏های خصوصی در این مسیر همچنان سهم بیشتری را بر عهده خواهند گرفت، مگر اینکه خدای نکرده سیاست‌‏های کشور بر این قرار بگیرد که بخواهند به بانک‌‏های خصوصی ضربه و لطمه بزنند که این نه جزء سیاست‌‏های کشور است و نه کسی می‌‏تواند چنین چیزی را انتظار داشته باشد.

وی به توفیقات بانک‌‏های خصوصی اشاره کرد و گفت: بانک‌‏های خصوصی در این مدت کوتاه توفیقات خوبی داشتند و اتفاقا سعی کردند کمک‌‏های بسیار زیادی را به بانک‌‏های دولتی داشته باشند. بانک پاسارگاد هم کمک‌‏هایی را به برخی بانک‌‏های دولتی داشته است.