گروه بازار پول- بهای جهانی طلا 15دلار دیگر کاهش یافت و به مرز 730دلار رسید. روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با 15دلار کاهش دیگر به حد 730دلار رسید.

کاهش ۱۵دلاری ارزش جهانی طلا در حالی است که نرخ انواع سکه بهار آزادی به جز سکه طرح قدیم در بازار چهارراه استانبول بدون تغییر باقی ماندند. سکه طرح قدیم با ۲هزار تومان کاهش به نرخ ۲۲۸هزار تومان در این بازار به مشتریان عرضه شد. نظام عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی طی روزهای اخیر تا حد زیادی نسبت به نوسانات جهانی قیمت بی‌توجه بوده است. طی ۳۰ روز گذشته (۱۳ اکتبر تا ۱۲ نوامبر) بهای جهانی طلا بین ۲ رقم ۸۶۵دلار تا ۶۹۲دلار در نوسان بوده که با ثبت رقم روز گذشته ۷۳۰دلار تقریبا شاهد کاهش ۱۳۰دلاری قیمت بوده‌ایم؛ با این حال نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی از ۲۱۰هزار تومان به ۱۹۰هزار تومان، نرخ سکه طرح قدیم از ۲۳۷هزار تومان به ۲۲۸هزار تومان، نرخ نیم سکه از ۱۰۶۵۰۰ تومان به ۹۷هزار تومان و نرخ ربع سکه از ۵۴۵۰۰تومان به ۵۰هزار تومان کاهش یافته است.
در مقابل در همین مدت نوسانات نرخ ارز نیز قابل ملاحظه است. نرخ یورو در بازار داخلی از حد 1338 تومان به 1290تومان کاهش یافته که از افت 48تومان آن حکایت دارد. پوند انگلیس نیز در این مدت یک ماهه با بیش از 110تومان افت قیمت از حد 1750تومان به 1640تومان کاهش نرخ داده است.
در مقابل دلار آمریکا در این مدت با ۲۷تومان رشد قیمت به ۱۰۲۲تومان و ین ژاپن با ۳۵تومان رشد به نرخ ۱۰۲۰تومان عرضه شده است. روز گذشته در پی گزارش بانک آمریکا
(Bank of America) مبنی بر تداوم رشد ارزش دلار به دلیل کاهش رشد اقتصادی این کشور برابری یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد و در بازار داخلی نرخ دلار با افزایش 5تومان دیگر به نرخ 1022 تومان رسید که رکوردی بی‌سابقه است. در عوض یورو، دلار کانادا و دلار استرالیا به ترتیب 7 تومان، 5تومان و 3تومان از ارزش خود را از دست دادند. دلار آمریکا از زمان ورشکستگی بانک لمان برادرز در حدود 13درصد بر ارزش خود افزوده است. در حالی که شاخص Standard&Poors در حدود 24درصد افت را در بازار سهام نیویورک تجربه کرده است. اقتصاد آمریکا در سه ماه جاری میلادی 35 درصد افت داشته که در مقابل افت 3/0 درصدی سالانه این رقم نشانه قابل توجهی از رکود اقتصادی آمریکا را به نمایش گذاشته است.بازار نفت مرتبا در حال سقوط است و کمترین توجهی را نیز به اهرم‌های افزایشی که به صورت سنتی موجبات نوسان شدید آن را فراهم می‌ساختند نشان نمی‌دهد.پیش‌بینی‌ها کماکان از رشد ارزش دلار حکایت دارد.
احتمال کاهش ارزش روبل روسیه
رییس بانک مرکزی روسیه کاهش ارزش روبل ـ واحد پول ملی این کشور ـ را محتمل دانست. به گزارش ایسنا، سرگئی ایگناتیف، رییس بانک مرکزی روسیه احتمال شناور کردن ارزش روبل در برابر سایر ارزهای خارجی را رد نکرده و به صراحت به تنزل ارزش روبل اشاره نکرد، اما سخنان او نشان می‌دهد که روسیه در حال آماده شدن برای کم کردن ارزش پول ملی این کشور در برابر سایر ارزهای خارجی است. روسیه تاکنون میلیاردها دلار برای تقویت روبل هزینه کرده، اما اینک می‌خواهد با کاهش تزریق دلار، مقدمات کاهش ارزش روبل را فراهم کند. کاهش ارزش روبل قیمت مواد خوراکی وارداتی را به شدت افزایش خواهد داد و این افزایش از آن رو حائز اهمیت است که روسیه در حال حاضر با مشکل نرخ تورم دو رقمی روبه‌رو است.