در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با رییس کل بانک توسعه اسلامی پیشنهاد تاسیس موسسه رتبه‌بندی اسلامی مطرح شد. به گزارش ایسنا در این دیدار که علاوه بر دکتر حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و دکتر احمد محمدعلی رییس بانک توسعه اسلامی، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی ایرانی حضور داشتند، موضوع‌های مهمی از قبیل بحران مالی جهانی و تاثیر آن بر نظام مالی کشورهای مسلمان، نحوه استفاده از فرصت‌های به وجود آمده از این بحران و افزایش سطح همکاری‌های بین بانک‌های ایرانی و بانک توسعه اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این دیدار با اشاره به حضور برجسته‌ترین متخصصان امور مالی و بانکی در نظام بانکی کشورمان گفت: این نیروی انسانی زبده و متخصص بزرگترین سرمایه نظام بانکی است و از همین رو اعتقاد دارم که بانک توسعه اسلامی می‌تواند همکاری بیشتر با نظام بانکی ایران و بهره‌برداری از این نیروی انسانی توانمند را در برنامه‌های خود بگنجاند.

حسینی در این دیدار از رییس بانک توسعه اسلامی دعوت کرد تا از نیروی بالقوه و تجربه‌ مدیران و کارشناسان نظام بانکی ایران در اجرای اهداف و برنامه‌های خود از جمله بانکداری اسلامی و بدون ربا و توسعه اقتصادی کشورهای مسلمان استفاده کند. وی خطاب به دکتر احمد محمدعلی ـ رییس بانک توسعه اسلامی ـ گفت: نظام بانکی در کشور ایران از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بیشترین نقش و سهم در بازارهای مالی ایران در اختیار نظام بانکی است و همین امر سبب شده است که در کشور ما توقعات از نظام بانکی بسیار بالا باشد.

وی همچنین تجربیات و دانش متخصصان بانک توسعه اسلامی را برای ایران مفید دانست و ابراز امیدواری کرد که سطح همکاری‌های مالی و فنی بین ایران و بانک توسعه اسلامی افزایش یابد. حسینی با اشاره به حاکم بودن قانون بانکداری بدون ربا بر نظام بانکی ایران زمینه‌های همکاری بین بانک‌های ایران و بانک توسعه اسلامی را بسیار گسترده دانست و تصریح کرد: الزامات و مقررات مربوط به بانکداری بدون ربا هیچ‌گونه شبهه‌ای برای بورس بازی و سفته‌بازی و ایجاد حباب‌های مالی برای بانکهای ایرانی باقی نگذاشته است.

وی قدمت بانکداری مدرن در ایران را از دیگر مزیت‌های نظام بانکی کشورمان دانست و افزود: سابقه بیش از یک قرن فعالیت موسسات مالی و بانک‌های مدرن در ایران و همچنین حاکم بودن قوانین بانکداری بدون ربا موجب شده است تا نظام بانکی قدرتمند و سالمی در کشورمان داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص بحران مالی جهان توضیح داد: یکی از دلایل شکل‌گیری و گسترش بحران مالی کنونی تمرکز روابط بانکی صرفا بین چند کشور محدود بوده است. وی گفت: بانک‌هایی که در سطوح ملی و بین‌المللی مبتنی بر اصول بانکداری اسلامی اداره می‌شوند جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند زیرا از یک سو به لحاظ مقررات حاکم بر فعالیت ‌آن‌ها از سلامت بیشتری برخوردار هستند و از سوی دیگر فرصت‌های بالقوه‌ بسیاری پیش‌رو دارند که می‌توانند به کمک آن به توسعه بازار و سهم خود از کسب و کار جهانی بپردازند.

حسینی در ادامه به شرایط جدید اقتصادی ایران اشاره کرده و گفت: براساس تفسیری که از اصل ۴۴ قانون اساسی کشور ارائه شده است تحولی در نگرش به نظام اقتصادی کشور به وجود آمده است.

او افزود: بانکداری یکی از بخش‌هایی است که به شدت تحت تاثیر این تفسیر قرار می‌گیرد زیرا برداشت اولیه از قانون اساسی این بود که بانکداری باید در اختیار دولت باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تاثیرات بنیادین تفسیر اصل ۴۴ قانون اساسی بر نظام بانکی کشور آن را از یک سو زمینه‌ساز حضور بانک‌های خصوصی بیشتر در صنعت بانکداری و از سوی دیگر تمهیدی برای واگذاری بخش عمده‌ای از بانک‌های دولتی به بخش خصوصی دانست.

وی تحولات به وجود آمده در نظام اقتصادی کشورمان را که یکی از سهامداران عمده بانک توسعه اسلامی است، فرصتی مغتنم برای آن بانک دانست و ابراز امیدواری کرد که فرصت‌های پیش آمده بتواند زمینه‌های گسترش بیشتر همکاری‌های ایران و بانک توسعه اسلامی را فراهم آورد.

محمدعلی در این دیدار با بیان اینکه بحران مالی اخیر هیچ تاثیری بر بانک توسعه اسلامی نداشته است، اظهار کرد: تمام دارایی‌ها و اموال و منابع بانک توسعه اسلامی به لطف خدا در امنیت کامل قرار دارد و بحران اخیر هیچ گونه تاثیری بر اموال و دارایی‌های بانک توسعه اسلامی نداشته و ان‌شاءا... در آینده نیز نخواهد داشت. وی همچنین به مقامات و مسوولان اقتصادی و بانکی کشورمان به دلیل اینکه بحران اخیر هیچ تاثیر سوئی بر نظام بانکی کشورمان در بر نداشته تبریک گفت و آن را موهبتی الهی دانست که به دلیل اعتقاد به اسلام و شریعت به ما ارزانی شده است.

وی گفت: هر چند ما در مرحله‌ اول، این بحران را به لطف خداوند و بدون مشکل پشت سر گذاشتیم، اما این امکان وجود دارد که در مرحله‌ بعد این بحران بخش واقعی اقتصادها را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل باید هشیار باشیم تا اقتصاد کشورهای اسلامی تحت تاثیر بحران فعلی قرار نگیرد.