با توجه به اینکه قانون هر گونه عوارض را در بیمه شخص ثالث ممنوع اعلام کرده است، مالیات بر ارزش افزوده این بخش حذف شده، ولی در مورد بقیه بخش‌ها با سازمان امور مالیاتی در حال مذاکره هستیم.

محمد جواد فرشباف ماهریان،‌ رییس کل بیمه مرکزی ایران‌ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه با اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بحث فضای کسب و کار به شدت گسترش یافته است، گفت: متاسفانه در بخش‌های مختلف اقتصادی به فضای کسب و کار به درستی پرداخته نشده و سازمانی وجود ندارد که بتواند مساله کسب و کار را مورد ارزیابی قرار دهد که امیدواریم با تهیه و تدوین قانون کسب و کار و همچنین با اجرای برنامه تحول در صنعت بیمه فضای کسب و کار در کشور بهبود یابد.

رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: جایگزینی نظام مالی به جای نظام تعرفه‌ای، توسعه نیروی کار متخصص و توسعه سرمایه‌گذاری در امر تحقیق و توسعه می‌توانند به بهبود فضای کسب و کار و پیشرفت صنعت بیمه کمک کنند.

رییس‌کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که از آنجایی که صنعت بیمه تولید کننده نهایی نیست آیا طرح مالیات بر ارزش افزوده شامل این صنعت می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد با سازمان امور مالیاتی در حال مذاکره هستیم و در حال حاضر بیمه شخص ثالث از بحث مالیات بر ارزش افزوده معاف شده ‌است.

وی درباره حق دیه یکسان زن و مرد توضیح داد: حق دیه یکسان زن و مرد به تصویب دولت رسیده و ابلاغ شده است و از دوم شهریور هر کسی که بیمه‌نامه بخواهد برایش صادر

می شود و هر زمانی که حادثه‌ای رخ دهد چه برای زن و چه برای مرد دیه مساوی پرداخت خواهد شد.

فرشباف درباره آخرین برنامه‌های طرح تحول صنعت بیمه گفت: شورای عالی بیمه هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و تمام آیین‌نامه‌ها مورد تجدید‌نظر و بررسی قرار می‌گیرد و اولین آیین نامه نمایندگی دوره جدید شورای عالی بیمه نیز ابلاغ شده است. رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه بررسی شاخص‌ها نشان می‌دهد که انحصار دولتی در صنعت بیمه است، خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ حضور موسسات بیمه غیر دولتی و تجدید ساختار در صنعت بیمه کشور، باعث شد تا مسوولان در جهت رفع مشکلات شرکت‌های بیمه اقدام کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به اجرای اصل ۴۴ و واگذاری سه شرکت بیمه البرز، دانا و آسیا فعالیت‌های اقتصادی بیمه به جایی برسد که امکان تحقق اصل ۴۴ و رسیدن به اهداف صنعت چشم‌انداز در صنعت بیمه فراهم شود.