دنیای اقتصاد- روز پنج‌شنبه در بازار داخلی ارز متاثر از افت شدید ارزش دلار در برابر یورو، نرخ هر دلار باحدود ۲۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه گذشته در حد ۹۸۵ تومان فروخته شد. همچنین هر یورو به نرخ ۱۴۰۳ تومان عرضه شد که نسبت به قیمت یک هفته گذشته ۹۵ تومان افزایش داشت. افزایش ۹۵ تومانی قیمت یورو در یک هفته

گروه بازار پول- افت شدید ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو بهای طلا را ۶۰ دلار به نوسان واداشت.

نرخ جهانی طلا طی ۳ روز گذشته بین ۸۲۲ تا ۸۸۲ دلار در نوسان بوده که بیشترین تاثیر آن بر نرخ انواع سکه بهار آزادی به صورت رشد ۲هزار تومانی نرخ سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم بوده است. البته نرخ هر مثقال طلای ۱۷ عیار (آب شده) در بازار نیز اگرچه با ۳هزار تومان رشد به ۹۰ هزار تومان رسید، اما فعالان بازار در روز پنج‌شنبه از کندی معاملات طلا خبر دادند.

روز چهارشنبه نرخ جهانی طلا تا حد ۸۸۲ دلار نیز بالا رفت و در پایان معاملات جهانی نیویورک در حد ۸۶۷ دلار بسته شد. روز پنج‌شنبه نیز این نرخ در حد ۸۶۷ دلار بسته شد و نرخ آن تا ساعت ۱۵ به وقت تهران در روز گذشته به ۷۰/۸۳۸ دلار پایین آمد. نرخ سکه طرح قدیم بین ۲۲۶ تا ۲۳۲هزار تومان در تغییر، گزارش شده است.

با این حال سکه بهار آزادی ۲۰۲ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۰۴ هزار تومان و ربع سکه ۵۴ هزار تومان عرضه شده‌اند.

در بازار داخلی ارز متاثر از افت شدید ارزش دلار در برابر یورو، نرخ هر دلار با تقریبا ۲۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه گذشته در حد ۹۸۵ تومان فروخته شد. همچنین هر یورو با ۵۷ تومان افزایش قیمت به نرخ ۱۴۰۳ تومان عرضه شد که نسبت به قیمت یک هفته گذشته خود با ۲/۷درصد رشد مواجه بوده است. در این مدت نرخ یورو از حد ۱۳۰۸ تومان با ۹۵ تومان افزایش به ۱۴۰۳ تومان رسید. هر دلار آمریکا نیز طی یک هفته منتهی به پنج‌شنبه تقریبا ۶/۲درصد کاهش داشته است.

نرخ ین ژاپن در بازار داخلی نیز روز پنج‌شنبه ۲۰ تومان دیگر رشد کرد و به نرخ ۱۱۱۰ تومان عرضه شد که طی یک هفته تقریبا ۷/۳درصد رشد قیمت را تثبیت کرده است.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به ۴۲۳۶/۱ رسید که طی یک هفته گذشته تقریبا ۴/۶درصد رشد نشان می‌دهد.

ارزش دلار آمریکا پس از افت نرخ بهره این کشور از حد یک‌درصد به کمتر از ۲۵/۰درصد توسط فدرال رزرو به شدت در مقابل یورو و سایر ارزهای عمده جهان کاهش یافت. بانک مرکزی آمریکا در نشست روز سه‌شنبه گذشته برای تمرکز بر روی خرید بدهی‌ها و مقابله با بحران مالی جهانی نرخ بهره را تا نزدیک صفر درصد کاهش داد. این تصمیم‌ به دلیل کاهش دادن تقاضای خرید دارایی‌های دلاری صورت گرفته است که بیشترین افت هفتگی در مقابل یورو را از سال ۱۹۹۹ در پی داشته است.

همچنین نرخ بهره ژاپن از حد ۳/۰درصد به ۱/۰درصد رسید و ارزش ین به بالاترین حد برابری خود طی ۱۳ سال گذشته در مقابل دلار آمریکا دست یافت. نرخ برابری دلار به ین در روز ۱۷دسامبر به حد ۱۴/۸۷رسید.

افت شدید دلار آمریکا با وجود کاهش شدید بهای نفت تا حد ۳۶دلار در هر بشکه، نرخ طلا را به عنوان یک مامن مطمئن سرمایه‌گذاری برای مقابله با افت دلار به شدت بالا برد که معمولا پس از رشد شدید نرخ آن همواره با حراج روبه‌رو شده و رو به کاهش می‌گذارد. با این حال افت بهای نفت دلیل اصلی افت نرخ طلا در روزهای اخیر به حساب می‌آید. در برخی تحلیل‌ها آمده است که افت مجدد نرخ طلا تا حد ۷۱۰دلار در میان مدت دور از انتظار نیست.

افزایش ۱۸‌درصدی ارزش یورو در برابر دلار طی دو ماه گذشته ارزش یورو در برابر دلار که طی ماه‌های آگوست تا اکتبر سیر نزولی به خود گرفته بود، طی دو ماه اخیر یعنی نوامبر و دسامبر مجددا صعودی شد و با رشد ۱۸‌درصدی ارزش هر یورو به ۴۶/۱ دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، تازه‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی اروپا حاکی است: ارزش هر یورو که در تاریخ ۲۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایین‌ترین رقم یعنی ۲۴/۱ دلار رسیده بود، طی کمتر از دو ماه اخیر با ۱۸‌درصد افزایش مواجه شد.

بنابراین گزارش، هر یورو روز گذشته با معادل ۴۶/۱ دلار معامله شده است.

این در حالی است که طی سه ماه آگوست تا اکتبر ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافت و از ۵۹/۱ دلار به ۲۴/۱ دلار رسید و همین مساله موجب شد تا برخی رسانه‌ها تغییر سبد ارزی کشور از دلار به یورو و دیگر ارزهای معتبر را مورد انتقاد قرار دهند و آن را موجب کاهش واقعی ذخایر ارزی کشور ارزیابی کنند.

به گزارش فارس، اگر چنانچه تبدیل ذخایر ارزی از دلار به یورو در سه ماهه آگوست تا اکتبر موجب کاهش واقعی ذخایر ارزی کشور شده باشد، این روند با افزایش ارزش یورو در برابر دلار طی دو ماه اخیر جبران شده است و در واقع می توان گفت ارزهای خارج شده به سبد ارزی کشور بازگشته است.

افزایش ارزش دلار در برابر یورو موقتی است

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به خروج دارایی‌های ارزی ایران از دلار و تبدیل آنها به یورو، یوآن و ین، گفت: افزایش ارزش دلار در مقایسه با یورو طی ماه‌های گذشته را نمی‌توان یک روند پایدار و بلند مدت تصور کرد، کمااینکه این روند هم اکنون معکوس شد و ارزش یورو در برابر دلار سیر صعودی گرفت.

حسین قضاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص تغییر ذخایر ارزی کشور از دلار به یورو، گفت: بانک‌های مرکزی بیش از آنکه به دنبال فعالیت‌های بنگاهی و سفته‌بازی به وسیله ارز باشند، در پی تحقق منافع اقتصادی کلان کشور خود هستند.

وی افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم با تبدیل ذخایر ارزی خود از دلار به سایر ارزهای جهان‌شمول در سال‌های گذشته، بیش از آنکه به پیش‌بینی‌های تحولات قیمت یورو توجه داشته باشد، درصدد کاهش وابستگی‌های کشور به تحولات دلار و مقابله با اقدامات خصومت‌آمیز آمریکا علیه منافع اقتصادی ایران بوده است.

قائم مقام بانک مرکزی در عین حال تصریح کرد: افزایش ارزش دلار در مقایسه با یورو طی ماه‌های گذشته را نمی‌توان یک روند پایدار و بلند مدت تصور کرد.

وی افزود: توجه به تحلیل‌های رفتار بلندمدت بین دلار و یورو حکایت از این دارد که دلار همچنان ظرفیت تضعیف بلندمدت در مقابل یورو را دارا است، چرا که کشورها رفته رفته تلاش می‌کنند تا ترکیب ذخایر ارزی خود را متنوع کنند و در این راستا توجه‌شان به یورو بیشتر می‌شود.

به گفته قضاوی، از طرف دیگر پول اقتصاد در حال ظهوری مانند چین به گونه‌ای است که می‌تواند برای بانک‌های مرکزی، محل اتکا شود و بخشی از سبد ارزی کشورها را تشکیل دهد، بنابراین احتمال تضعیف بیشتر دلار در یک افق میان و بلندمدت وجود دارد.

وی با اشاره به تغییر ترکیب دارایی‌های بانک مرکزی به ضرر دلار، خاطرنشان کرد: این بدان معنی نیست که تمام سپرده‌های ارزی ایران در بانک‌های خارجی به صورت یورو است، بلکه تنوع دارایی‌های ارزی می‌تواند شامل ابزارهای پولی متعددی مانند اوراق قرضه قابل اتکا و گواهی‌های سپرده متنوعی غیر از سپرده ارزی باشد که کشور را در قبال آسیب‌های مربوط به نوسان نرخ ارز تا حدودی مصون می‌سازد.

قائم مقام بانک مرکزی در رابطه با تاثیر افزایش مجدد قیمت نفت بر ارزش دلار و یورو، گفت: شاید نتوان بین نفت و دلار ارتباطی برقرار کرد، ولی بین روند فزاینده‌ای که یوآن (واحد پولی چین) و یورو در ذخایر ارزی کشورهای مختلف به دست می‌آورند از یک سو و کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی از سوی دیگر می‌توان ارتباط برقرار کرد و به این نتیجه رسید که رفته رفته تقاضا برای یورو و یوآن و حتی ین بیشتر می‌شود و در مقابل، تقاضای جهانی برای دلار کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تازه ترین گزارش بانک مرکزی اروپا حاکی است، ارزش هر یورو در برابر دلار که طی چند ماه اخیر از رکورد ۵۹/۱‌دلار تا ۲۴/۱‌دلار کاهش یافته بود، طی یک ماه اخیر مجددا روند صعودی به خود گرفت و روز گذشته ارزش هر یورو به معادل ۴۶/۱ دلار افزایش یافت.