مدیرعامل بانک کشاورزی برنامه این بانک برای اعطای ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی را تشریح کرد و از سهمیه ۵۰۰ میلیارد تومانی تسهیلات این بانک برای اجرای بنگاه‌های زودبازده بخش کشاورزی خبر داد.

محمد طالبی در گفت‌وگو با خبرگزاری اقتصادی فارس، با اشاره به تعهد ۵۰۰ میلیارد تومانی این بانک برای طرح‌های زودبازده کشاورزی گفت: بخش مهم این تعهد تاکنون انجام و تا پایان سال کلیه تعهدات منظور شده برای بانک کشاورزی پوشش داده خواهد شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: بنگاه‌های کوچک بخش کشاورزی عمدتا به اشتغال موثر منتهی شده و با نظارت دقیق بانک معمولا تسهیلات در جایگاه اصلی هزینه می‌شود.

طالبی تاکید کرد: طرح بنگاه‌های زود بازده بخش کشاورزی با توجه به نظارت موثر بانک و هدایت منابع به صورت موثر اجرا شده و در هدف مورد نظر هزینه می‌شود.

وی در مورد پیش‌بینی اشتغال در بنگاه‌های زود بازده کشاورزی گفت: برای ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های زودبازده حداقل ۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود، زیرا به طور میانگین به ازای هر ۱۰ میلیون تومان یک شغل در این بخش ایجاد می‌شود.

طالبی در خصوص برنامه بانک برای طرح‌های آبیاری تحت فشار اشاره کرد: اجرای این طرح در هر هکتار بین ۵/۳ تا ۴ میلیون تومان هزینه در بردارد و با توجه به تخصیص ۳ هزار میلیارد ریال از طرف دولت، بانک کشاورزی نیز ۶ هزار میلیارد ریال به آن اضافه خواهد کرد و در مجموع ۹ هزار میلیارد ریال به این طرح زیربنایی اختصاص خواهد یافت.

وی تاکید کرد: دولت برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته است و بانک کشاورزی نیز حدود ۶۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات را با آن تلفیق می‌کند و به این روش زمینه اجرای ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور فراهم خواهد شد. طالبی گفت: با توجه به این که اجرای طرح‌های مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی مورد تاکید مسوولان محترم نظام است، بانک کشاورزی کلیه تقاضاهای تائید شده وزارت جهاد کشاورزی که به بانک واصل خواهد شد، بررسی و به طور متمرکز بدون محدودیت تامین اعتبار خواهد کرد.

طالبی در مورد تکمیل طرح‌های نیمه تمام بخش کشاورزی گفت: براساس مصوبه هیات مدیره بانک کشاورزی ۱۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام کشاورزی و تامین سرمایه در گردش طرح‌های تمام شده اختصاص می‌یابد که این نیز به شعبه‌های استانی اعلام خواهد شد.

طالبی با اشاره به مجوز بانک مرکزی، بیان داشت: یک سری طرح‌ها نیز براساس این موافقت‌نامه برای اتمام طرح و تامین سرمایه در گردش، منابعی به صورت ارزی و ریالی دریافت خواهند کرد که در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از این بابت به طرح‌ها پرداخت می‌شود. مدیر عامل بانک کشاورزی افزود: این گونه طرح‌ها به تدریج ظرف ۲ - ۳ سال گذشته تسهیلات دریافت کرده و برای تامین سرمایه در گردش یا تکمیل طرح نیاز به تسهیلات دارند که بانک نیز منابع آن را تامین می‌کنند. طالبی اعلام کرد: هیات مدیره بانک کشاورزی اعتبار طرح‌های مرغداری را ۵۰‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده است که بدین ترتیب علاوه بر هزار میلیارد ریال تصویب شده در ماه‌های گذشته، ۱۰۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای این حوزه پیش‌بینی و ابلاغ خواهد شد.

طرح‌های مشمول کمک فنی و اعتباری

مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد: مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد برای تامین طرح‌های تبصره‌ای مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی طی هفته جاری به استان‌ها ابلاغ و صرف اعطای تسهیلات به این گونه طرح‌ها خواهد شد. طالبی همچنین از اختصاص۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب سرمایه در گردش برای کشت گندم و جو به استان‌ها خبر داد و گفت: این مصوبه حدود ۳ ماه پیش به استان‌ها ابلاغ شده و با شروع سال زراعی جدید به کشاورزان در حال پرداخت است.

مدیر عامل بانک کشاورزی ادامه داد: براساس مصوبه هیات مدیره بانک کشاورزی به منظور کمک به اجرای طرح‌های مورد نظر فارغ‌التحصیلان کشاورزی ۳۰۰ میلیارد دیگر به این امر اختصاص یافت که توزیع استانی آن طی هفته جاری به مدیریت‌های بانک اعلام خواهد شد.

طالبی تاکید کرد: طرح اعطای تسهیلات به فارغ‌التحصیلان کشاورزی از جمله طرح‌های موفق بانک کشاورزی است و تجربه نشان داده که علاوه بر اشتغال‌زایی نتایج خوبی از نظر بهره‌وری کیفی و کمی داشته است. مدیر عامل بانک کشاورزی تصریح کرد: همه این موارد (پرداخت تسهیلات) در قالب تفاهم‌نامه‌ای است که بانک کشاورزی با بانک مرکزی امضا کرده و با مجوز آن بانک به صورت مدیریت شده به طرح‌های بخش کشاورزی پرداخت خواهد نمود.

وی تاکید کرد: در صورتی که پرداخت تسهیلات از این رقم موافقت شده با بانک مرکزی افزایش یابد، با مدیریت داخلی بانک و با تجهیز منابع و نیز افزایش وصولی‌ها سعی در رعایت سقف قانونی بانک مرکزی خواهد شد. مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین از تصویب ۷۰۰ میلیارد ریال منابع قرض‌الحسنه برای پرداخت تسهیلات سفرهای مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری که متقاضیانی به بانک را معرفی می‌کنند، خبر داد و گفت: این تسهیلات در قالب اعتبارات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و هر کدام از این سفرها جایگاه خاص خود را دارند. مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد خشکسالی افزود: شیوه عمل دولت و مجلس در مورد مقابله با خشکسالی در سطح بین‌المللی بسیار مناسب و مثال‌زدنی بوده و در یک مرحله دولت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با مصوبه مجلس برای مقابله با آثار خشکسالی اختصاص داد. طالبی از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به خاطر اهتمام ویژه به این موضوع سپاسگزاری کرد.

وی ادامه داد: از جمله کارهای زیربنایی دولت در مقابله با خشکسالی، تجهیز صندوق بیمه کشاورزی و پرداخت غرامت به کشاورزان و نیز تقبل سود و کارمزد و استمهال وام کشاورزان خسارت دیده بوده است. طالبی از کشاورزان درخواست کرد: در سال‌های خوب(آور) کشاورزی نیز محصولات خود را بیمه کنند و منتظر ورود خسارت و سپس بیمه کردن نباشند و صندوق بیمه نیز براساس تعهدات خود و بر مبنای گزینه انتخابی کشاورز اقدام خواهد کرد.