در حالی که روند نزولی شاخص قیمت سهام و کاهش بهای نفت در جهان همچنان ادامه دارد، سرمایه‌گذاران آمریکایی در روزهای اخیر برای گرفتن سود بالا به خرید اوراق قرضه غیردولتی روی آورده‌اند، اما پرسش اینجا است که انتشار چنین اوراقی، یک بازار مطمئن است یا حبابی کاذب خواهد بود؟ به گزارش ایرنا،‌ تحلیلگران سایت اطلاع‌رسانی اقتصادی «فارکس» در تحلیل هفتگی خود در این زمینه با تایید این موضوع که بازارهای قرضه در روزهای اخیر به دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به خرید اوراق، تحت فشار قرار گرفته است، اعتقاد دارند این روند به پدیدآمدن حبابی دیگر منجر خواهد شد که در آینده‌ای نزدیک خواهد ترکید.

به گفته آنها، منحنی اختلاف بازدهی اوراق قرضه ده ساله و دو ساله در آمریکا ظرف روزهای اخیر ۱۲۵ واحد کاهش یافته است که بیانگر تثبیت نرخ بهره بانک فدرال در سطح کنونی برای مدت طولانی است، اما معمولا کاهش بازدهی این برگه‌ها نشانه‌ای از اختلال در بازارهای مالی است.

اما اکنون این پرسش مطرح است که آیا الگوی حبابی شکل در بازار اوراق قرضه در حال ترکیدن است؟

پاسخ شماری از کارشناسان این است: «هر چند نرخ‌های بهره پایین به معنی تزریق بیشتر پول و اعتبار در بازار و جامعه است و این وام ارزان تری در اختیار دولت واشنگتن قرار می‌دهد، اما این سناریو می‌تواند برای اقتصاد و پول آمریکا (دلار) بسیار خطرناک باشد، چرا که شکل‌‌گیری حباب‌‌ها اصولا ناشی از تصور مثبت بازیگران و خریداران بازار از قیمت‌‌های آتی یک سهم، یک کالا یا یک اعتبار است که سبب می‌شود تا به سمت آن هجوم آورده و تقاضا را به شدت افزایش دهند.»

تحلیلگران فارکس می‌گویند: در ۲۰ سال اخیر دو حباب قیمتی عمده در بازارهای مالی به وجود آمده است اولین حباب قیمتی، شرکت‌‌های به اصطلاح «دات کام» بود و دیگری حباب مسکن. با این توصیف، روند حرکت نرخ اوراق قرضه و تقویت شدید و غیر معقول آن، الگوی حباب (bubble) را تشکیل داده و انتظار می‌رود، این حباب به ویژه در مورد اوراق قرضه بلند مدت در آینده نه چندان دور از بین برود.

اما با وجود رونق نسبی بازار اوراق قرضه اکثر شاخص‌های اقتصاد جهان تا پایان روز جمعه از ژاپن تا آمریکا با کاهش قیمت سهام مواجه بودند و در این میان، اعلام خبر اخراج گروهی دیگر از کارمندان موسسات مالی جهان بر نگرانی خریداران سهام از آینده اقتصاد جهانی افزوده است.

این در حالی است که به‌رغم کاهش شدید تولید نفت توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» (OPEC) به میزان ۲/۲‌میلیون بشکه که به منظور ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش بی رویه بهای نفت صورت گرفت، قیمت طلای سیاه باز هم رو به کاهش گذاشت و به پایین‌ترین رقم طی چهار سال گذشته رسید.