وزیر مسکن درباره‌ ادامه روند کاهش قیمت اجاره بها و قیمت مسکن گفت: طبق اعلامی که خود رسانه‌ها داشتند قیمت اجاره بها تنزل پیدا کرده و قیمت زمین هم به دلیل در اختیار گذاشتن یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد از زمین‌های مسکن مهر روند نزولی یافته است. به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به جلسه‌ ۱۰ روز گذشته شورای مسکن عنوان کرد: در این جلسه نهایی شد که خط اعتباری از سوی بانک مرکزی به پنج بانک مسکن، تجارت، ملت، ملی و صادرات اعطا شود که مبلغ آن دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود.

او با بیان اینکه اکنون بخشی از این اعتبار اختصاص یافته است، اظهار امیدواری کرد که موضوع پرداخت تسهیلات بانکی از این هفته آغاز شود تا در بخش آماده‌سازی زمین‌های مسکن مهر و نیز ساخت و ساز مسکن استفاده شود.

سعیدی‌کیا در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود تعداد زیادی از اعضای تعاونی‌های مسکن مهر در حال انصراف بوده یا انصراف داده‌اند، تصریح کرد: تعداد انصراف دهندگان به شهادت وزیر تعاون بسیار کم است و همین تعداد هم ممکن است شرایط آن را نداشته باشند یا شاید هم آورده اولیه را تهیه نکرده‌اند. وی همچنین نقش تعلل در اعطای وام‌‌ها را در انصراف اعضای تعاونی مسکن مهر رد کرد.

وزیر مسکن در واکنش به این سوال که به نظر می‌رسد گرانی‌های مسکن در سال آینده مجددا باز خواهد گشت، تاکید کرد: ما همچنان در حال بررسی علل افزایش قیمت مسکن هستیم و همان‌گونه که می‌دانیم، دلیل عمده آن بحث نقدینگی بوده که دولت به خوبی کنترل آن را انجام داده است چرا که تجربه نشان داده نقدینگی بیشتر در کشورمان در بخش مسکن و ملک جذب می‌شود. به گفته وی، مسکن مهر که در حال حاضر ۴۰۰ هزار واحد آن به مرحله آماده سازی رسیده، برای ۱۲۵ هزار واحد آن پروانه ساخت و ساز صادر شده و علاوه بر آن راه‌اندازی کد رهگیری و ثبت معاملات مسکن باعث کنترل معاملات و بازار مسکن شده است. وی درباره‌ سال آینده هم گفت: وضعیت مسکن در سال آینده بستگی به ادامه این سیاست‌ها و اجرای طرح مسکن مهر و طرح جامع مسکن و نیز وضعیت اقتصادی کشور دارد. سعیدی‌کیا درباره‌ تاثیر صادرات سیمان در بازار مسکن هم گفت: سیمان به اندازه کافی در کشور وجود دارد، چرا که در حال حاضر با مازاد تولید مواجه هستیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای سال آینده استراتژی کنترل قیمت مسکن پیش‌بینی شده است؟ گفت: دولت همه این موارد را در قالب بودجه پیش‌بینی کرده و به محض تصویب در مجلس آن را اجرا خواهد کرد.