رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی از کمبود منابع بانکی گفت و با تاکید بر تبدیل دارایی‌های مازاد نظام بانکی به نقدینگی، اعلام کرد: قرار است به همان میزانی که دولت به بانک‌ها بدهکار است، به اضافه برداشت‌های بانک‌ها از منابع بانک مرکزی جریمه‌ای تعلق نگیرد. علی صدقی در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه پرداخت وام بانکی به متقاضیان مسدود نشده است، منتها به دلیل کمبود منابع بانکی یک مقدار کند شده است، گفت: هم اکنون عمده برنامه‌های نظام بانکی پرداخت تسهیلات به طرح‌های نیمه تمام است تا از این طریق طرح‌های نیمه تمامی که بیش از ۸۰ تا ۸۵‌درصد آنها به انجام رسیده است، راه‌اندازی و عملیاتی شود.رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی افزود: این تسهیلات نیز از محل خط اعتباری ۶۰‌هزار میلیارد ریالی که بانک مرکزی در اختیار سیستم بانکی قرار داده است، پرداخت می‌شود.

افزایش سرمایه بانک‌ها

وی با انتقاد از پایین بودن سرمایه بانک‌های کشور و با بیان اینکه سرمایه سیستم بانکی ایران نسبت به حجم تقاضاها و در مقایسه با سایر بانک‌های مشابه در کشورهای دیگر بسیار پایین است، بر افزایش سرمایه سیستم بانکی تاکید و تصریح کرد: بدون افزیش سرمایه نمی‌توان توازن‌های مالی برقرار کرد.

جریمه اضافه برداشت‌ها از منابع بانک مرکزی

صدقی درباره جریمه اضافه‌برداشت‌های سیستم بانکی از منابع بانک مرکزی اظهار داشت: فعلا قرار است به میزانی که دولت به بانک‌ها بدهکار است، به همان میزان به اضافه‌برداشت‌های سیستم بانکی از بانک مرکزی جریمه ای تعلق نگیرد.

وی تاکید کرد: اصل بازپرداخت اضافه‌برداشت از منابع بانک مرکزی منتفی نشده است و بانک‌ها باید مجددا اضافه برداشت‌ها را به بانک مرکزی بازگردانند.

تبدیل دارایی‌های مازاد به نقدینگی

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی گفت: ماهیت بانک به گونه‌ای است که نباید دارایی مازاد داشته باشد و این موضوع در سیستم بانکی اصلا مفهومی ندارد و بانک‌ها باید هرچه دارایی مازاد دارند را تبدیل به نقدینگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت بانکداری این است که دارایی‌های نقدشونده خود را افزایش دهد و بتواند گردش آن را زیاد کند و بانک‌ها هیچ گاه تمایل ندارند که املاک تملیکی خود را افزایش دهند.صدقی ادامه داد: املاک تملیکی که از محل مطالبات برای بانک‌ها ایجاد شده است، باید طبق قانون وبر اساس ماهیت بانکداری به فروش برسد و هم‌اکنون این املاک شناسایی شده است و بانک‌ها هم به صورت انفرادی و هم به صورت جمعی این املاک را به فروش رسانده‌اند. وی تصریح کرد: هم اکنون نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی با تشکیل شرکت فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها کل این املاک را به فروش می‌رساند.

بدهکاران کلان بانکی

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی گفت: هم‌اکنون برخی افراد بدهی‌های معوق کلانی به نظام بانکی دارند که نسبت به بازپرداخت آن اقدام نمی‌کنند، این موضوع توسط کمیته‌ای که در این خصوص تشکیل شده است، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در این کمیته درباره این افراد تصمیم‌گیری می‌شود.