انتشار گواهی سپرده عام خلاف قانون است

عکس: نگار متین‌نیا

انتشار گواهی سپرده عام خلاف قانون است و طبق قانون انتشار گواهی سپرده باید به صورت خاص باشد.

سید بهاءالدین حسینی هاشمی، مدیر‌عامل بانک سرمایه در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب به ضرورت انتشار گواهی سپرده خاص اشاره کرد و گفت: انتشار گواهی سپرده عام خلاف است و ما گواهی سپرده عام نداریم بلکه آنچه باید مورد استفاده واقع شود، گواهی سپرده خاص است.

وی افزود: به طور معمول گواهی سپرده را برای یک پروژه خاص تعریف می‌‏کنند با این هدف که یک عده خاص با خرید این اوراق با ریسک بیشتری سرمایه‌‏گذاری کنند و در مقابل سود بیشتری هم ببرند.

مدیرعامل بانک سرمایه ابراز داشت: وقتی بانک‌‏ها اقدام به گشایش انواع حساب‌‏های سپرده سرمایه‌‏گذاری می‌‏کنند چرا باید گواهی سپرده منتشر کنند؟ گواهی سپرده به واقع همان سپرده سرمایه‌‏گذاری بلندمدت است.

انتشار گواهی سپرده هزینه بانک را بالا می‌‏برد

حسینی هاشمی تصریح کرد: از آنجا که بالاترین نرخ سود پرداختی در بانک‌‏ها ۱۹‌درصد است و به عنوان سپرده ۵ساله اعطا می‌‏شود، سیاستگذار پولی اقدام به صدور مجوز گواهی سپرده عام نموده تا ۱۹‌درصد سود پرداخت شود و چنانچه قبل از یک سال آن را بفروشد، ۱۶‌درصد به خریدار تعلق می‌‏گیرد، بنا بر این برای مردم صرف می‌‏کند که حساب بانکی خود را ببندند و اوراق بخرند.

وی افزود: این کار فقط هزینه بانک را بالا می‌‏برد و در میزان سپرده تغییری حاصل نمی‌‏کند و فقط ممکن است

جابه‌جایی سپرده در بانک‌‏ها صورت بگیرد لذا با این شیوه انتشار اوراق مخالفم، مگر اینکه این فرآیند برای طرح‌‏های خاص به کار گرفته شود.

مدیرعامل بانک سرمایه افزود: با انتشار گواهی سپرده عام پولی به بانک‌‏ها اضافه نمی‌‏شود؛ منابع همان است که در بانک‌‏ها قرار دارد. این در حالی است که لازم است تا منابع جدید ایجاد شود و وقتی منابع ایجاد می‌‏شود، ثروت و ارزش افزوده ایجاد شود و گرنه وقتی ثروت ایجاد نمی‌‏شود، منابع جدید هم ایجاد نمی‌‏شود.

حسینی هاشمی افزود: این فرآیند سبب شده تا هزینه‌‏های سپرده‌‏ای بانک‌‏ها به شدت افزایش یابد به طوری که بانک‌‏ها حساب سپرده کوتاه‌‏مدت خود را بستند و اوراق مشارکت ۱۹‌درصدی خریدند. در واقع این کار یک نوع تبدیل سپرده‌‏های کم هزینه به سپرده‌‏های پرهزینه است.

بانک‌‏ها به یک رقابت نامناسب روی آورده‌‏اند

مدیرعامل بانک سرمایه با بیان اینکه بانک‌‏ها در این عرصه به یک رقابت نامناسب روی آورده‌‏اند، گفت: در حال حاضر همه بانک‌‏ها برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند، این اوراق را منتشر کرده‌‏اند در حالی که هزینه بانک‌‏ها به شدت افزایش یافته و این کار اصولی و حرفه‌‏ای نیست، چرا که یک بازار رقابتی بی‌‏هدف را به وجود می‌‏آورد.‌‏

حسینی هاشمی با بیان اینکه بانک سرمایه روند رو به رشدی را در پیش گرفته است، ابراز داشت: بانک سرمایه در حال توسعه شعب خود است و در حال حاضر ۷۰ شعبه دارد که تا پایان سال شمار شعب خود را به ۸۰ شعبه افزایش خواهد داد.

وی در خصوص برخی شایعات در زمینه کسری منابع بانک‌‏های خصوصی و بانک سرمایه گفت: بانک سرمایه ۱۰۰‌درصد رشد منابع و سوددهی خیلی خوبی داشته است؛ اگرچه بخشی از منابع آموزش و پرورشی داشته و باید به فرهنگیان داده می‌‏شد که به دلیل بازنشستگی زودرس و پرداخت حق و حقوق پایان سال معلم‌‏ها برداشت شد، اما با این وجود بانک روند روبه رشدی را در پیش گرفته است.