استقبال صاحب‌نظران بانکداری اسلامی از طرح جدید بانک ملی

گروه بازار پول - طرح بانکداری مشارکت در سود و زیان (PLS) بانک ملی، در جلسه چند تن از مسوولان و صاحب‌نظران بانکداری اسلامی مالزی مورد استقبال قرار گرفت.

ساسان گلباز، رییس اداره تحقیقات و برنامه‌ریزی بانک ملی با عنوان این مطلب به تشریح طرح مذکور پرداخت و افزود: این طرح مطالعاتی که براساس موازین و مقررات بانکداری اسلامی بنا نهاده شده، به عنوان الگوی جدیدی در بانکداری مطرح است و می‌تواند جایگزینی مناسب برای بانکداری متعارف به منظور محافظت از آسیب‌های ناشی از بحران‌های مالی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی محسوب شود.

وی اضافه کرد: این روش بانکداری دارای کمترین نوسانات در مقایسه با سایر بازارهای مالی متعارف است؛ به نحوی که کمترین تاثیر منفی را بر بخش حقیقی اقتصاد خواهد گذاشت.

به گفته گلباز، در بانکداری مشارکت در سود و زیان، ابزارها و ابداعات مالی بدیعی نظیر گواهی مشارکت استفاده خواهد شد و بانک با صدور و ارائه گواهی مشارکت و ایجاد بازار ثانویه معاملات گواهی مشارکت و طراحی سبد گواهی مشارکت، در فعال نمودن و افزایش کارایی بازارهای پولی و مالی ، حرکت و تحولات مهمی ایجاد خواهد کرد. وی آغاز کار مطالعاتی این طرح را از سال ۸۴ عنوان کرد و افزود: اداره تحقیقات و برنامه‌ریزی بانک ملی از سال ۸۴، مباحث تئوریک این طرح را در قالب ارائه مقالات در همایش‌های معتبر داخلی و خارجی آغاز و از سال ۸۶ نیز، فاز اجرایی آن را از طریق ایجاد کارگروهی متشکل از کارشناسان بانک ملی و صاحب‌نظران اقتصادی کشور شروع کرد. به گفته رییس اداره تحقیقات و برنامه‌ریزی بانک ملی، این طرح بدیع بانک ملی در نشست‌های تخصصی با مسوولان و کارشناسان بانکی کشور نیز با موفقیت و استقبال روبه‌رو شده است.